fbpx

Display advertising, wat is het en hoe gebruik je het?

Iedereen kent ze wel, de banners die je voorbij ziet komen op de bekende websites zoals Nu.nl en Buienradar.  Banners zijn er in veel verschillende soorten en maten en kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Het plaatsen van deze banners op websites en applicaties wordt display advertising genoemd. Als je je afvraagt wat je hiermee kan? Lees dan snel verder, ik leg het je graag uit!

Voorbeeld Display Advertising Nu.nl Disney
Display advertising voorbeeld op Nu.nl

Wat is display advertising?

Display advertising is het adverteren door middel van banners op verschillende websites en apps. Iedere website of webshop die wilt groeien is afhankelijk van marketing. Vaak denken mensen bij marketing niet meteen aan display advertising. Dat is jammer want display advertising kan veel brengen voor je website! Display advertising heeft namelijk een groot bereik en een lage prijs. Hierdoor kan je met een wat kleiner budget tóch veel mensen bereiken. Het is een ideaal kanaal om je naamsbekendheid te vergroten en uiteindelijk meer leads of sales te genereren.

Display advertising gaat via Google Ads. Hier laad je de banners in en geef je aan voor welke prijs je deze wilt plaatsen. Ook kan je hier kiezen aan welke doelgroep je deze laat zien en waar de doelgroep zich moet bevinden.

Waarom display advertising?

Het plaatsen van jouw banners op verschillende websites en apps zorgt voor meer naamsbekendheid. Gebruik daarom altijd jouw logo of bedrijfsnaam in een banner. Zo maak je de banners herkenbaar voor mensen die al eens kennis hebben gemaakt met jouw website of mensen die de banner al eens vaker hebben gezien.

Het display netwerk is, zoals eerder benoemd, een redelijk goedkoop medium. Dat komt ook omdat er vaak weinig wordt geklikt op de banners. Het voornaamste doel is daarom ook vaak naamsbekendheid. Maar vergis je niet! Je kan ook zeker meer sales of leads binnenhalen via het display netwerk. Als er wordt geklikt op de banner dan komen de potentiele klanten uit op de door jou gekozen pagina. Dat kan de homepage zijn of een andere pagina op jouw website. Dat ligt er natuurlijk ook aan wat de banner aan mensen vertelt en waar ze dan verwachten te landen. Als deze pagina niet voldoet aan de verwachting van bezoeker, dan zullen zij eerder geneigd zijn om weer te vertrekken. Zorg dus dat je de potentiële klanten in de juiste fase van hun customer journey weer probeert naar jouw website te leiden. Hoe specifieker hoe beter.

Retargeting door middel van display advertising

Ook voor retargeting maakt men graag gebruik van het display netwerk. Je kunt namelijk een doelgroep verzamelen van mensen die jouw website al eens bezocht hebben en die targeten. Wordt dit te ingewikkeld? Laat het me uitleggen! Wanneer bezoekers op jouw website komen en de cookies accepteren gaan ze ermee akkoord dat jij kan zien wie ze zijn en wat ze doen (d.w.z. ze krijgen een cookie-id mee waarmee bijvoorbeeld Google Ads kan zien welk persoon, welke acties heeft ondernomen op jouw website). Dit onthoudt Google en kan gebruikt worden om ze daarna te volgen. Zelfs als ze jouw website al verlaten hebben.

Retargeting via display wordt vaak gebruikt omdat het fijn is dat jouw website al bekend is bij de mensen. Zo zullen ze sneller opmerken dat de banner van jouw website is en herinner je ze er weer even aan wat ze kwamen doen op de website. Dit noemen we ook wel top of mind awareness (de kunst van het herhalen). Dit principe betekent dat jouw website als eerste bij mensen opkomt als ze eraan denken om een product te kopen. Door deze bekendheid/top of mind positie kan jij je concurrenten een stapje voor blijven.

Welke bannerformaten kan je gebruiken voor display advertising?

Er zijn veel verschillende formaten om banners te plaatsen. Zo weet je zeker dat jouw banner een mooi plekje krijgt op de websites waar jij wilt adverteren. Zo heb je formaten die op een desktop geplaatst worden en formaten die op mobiel getoond worden:

Desktop

728 x 90 pixels

468 x 60 pixels

300 x 250 pixels

336 x 280 pixels

120 x 600 pixels

160 x 600 pixels

234 x 60 pixels

120 x 60 pixels

Leaderboard

Full banner

medium rectangle

large rectangle

skyscraper

brede skyscraper

half banner

button

Mobiel

320×50 pixels

320×320 pixels

320×100 pixels

250×250 pixels

200×200 pixels

Mobile leaderboard

Mobile Full page

Mobile large banner

Mobile square

Mobile small square

Let op! De grootte van het bestand moet kleiner zijn dan 150kb.

Banner groottes die het meest voorkomen – Bron: Match2one.com

Waar moet een goede banner aan voldoen?

Er zijn veel verschillende mensen en daarom ook veel verschillende banners. Niet elke banner werkt goed voor iedereen, dat snappen wij ook! Daarom lees je hieronder 7 tips die je kunnen helpen om een banner te ontwerpen maar let op: dit zijn enkel tips. De belangrijkste tip is dan ook om te experimenteren om er achter te komen wat werkt voor jouw doelgroep.

1. Het logo van jouw bedrijf of merk

Zonder jouw logo zal niemand weten van wie de banner is. Zowel voor de top of mind awareness als voor de CTR is het essentieel om je logo te verwerken in de banner.

2. Een goed formaat

Er zijn bepaalde formaten die vaker vertoond worden dan andere. Simpelweg omdat er meer websites zijn die dat formaat banner toestaan. Hier kan je goed mee testen. 

3. Een CTA (call-to-action) button

Een call to action laat zien wat de bezoeker moet en gaat doen als ze op de button/advertentie klikken. Hier kan je bijvoorbeeld zeggen: koop nu, meer informatie, shoppen, download nu, etc. Het is belangrijk om hier al aan de potentiële klant te laten weten wat hem of haar te wachten staat als er geklikt wordt. 

4. Bewegend of stil

Bewegend beeld trekt aandacht, vaak meer dan een stilstaand beeld. Vaak werkt het dus beter om bewegend beeld te gebruiken. Wanneer je dit doet gebruik dan een HTML5 bestand of een GIF’je voor de beste kwaliteit.

5. Kleurcontrast

Contrasterende kleuren zorgen ervoor dat bepaalde elementen in je banner opvallen. Denk hierbij aan de button waarvan je graag wilt dat mensen erop klikken of bijvoorbeeld een aanbiedingsprijs in een felle kleur. De beste tip hiervoor is: houd het eenvoudig. Ga niet paars, oranje en blauw met elkaar combineren maar blijf dicht bij jezelf. Een designer kan je hier goed bij helpen!

6. Eenvoud

Eenvoud gaat je helpen met je display advertising. Gebruik de huisstijl van het bedrijf en zorg dat één element opvalt. Een banner is vaak klein en heeft beperkt de ruimte. Vaak scannen de kijkers de banner snel, dan moet je meteen de aandacht kunnen vasthouden met 1 element zoals een actiekorting of een gekleurde button.

7. Testen!

Als laatste de belangrijkste tip. Testen, testen, testen! Er zijn altijd dingen die je kan testen. Verander de kleuren, ander formaat, grotere button, button op links, button op rechts, een afbeelding of een bewegend beeld, een afbeelding of tekst, en ga zo maar door. Zo haal je het beste resultaat uit jouw display advertising!

Wat kan Sommet Media voor jou betekenen?

Wil je starten met display advertising en heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag op weg naar een succesvolle campagne.
Naast display advertising wordt vaak het zoeknetwerk gebruikt. Deze 2 manieren van adverteren combineren goed met elkaar en zijn beide in de Google Ads omgeving te vinden. Voor meer tips hierover lees dan het google adverteren blog.

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP