fbpx

Google adverteren: In 8 stappen naar de beste Google campagne

Als je snel bovenaan in Google wilt komen dan is Google adverteren een goede optie. Om te kunnen adverteren op Google moet je gebruik maken van Google Ads. Dit is een gratis programma waarmee je onder andere je zoekwoorden, advertentieteksten en doelgroep kan instellen. Op deze pagina zullen we uitleggen hoe je Search Engine Advertising (SEA) het beste kan inzetten. In 8 eenvoudige stappen zullen wij uitleggen hoe jij een effectieve SEA-campagne kunt opzetten.

1. Wat is het hoofddoel van de campagne?

Wil je jouw producten verkopen, mensen informeren of je merkbekendheid vergroten? Het is uiterst belangrijk om eerst een goed beeld te hebben wat je wilt bereiken voordat je een betaalde campagne start. Zonder concreet doel is jouw campagne gedoemd om te mislukken. Op basis hiervan bepaal je onder andere de soort zoekwoorden (met koopintentie of informatief), je doelgroep (wie wil ik benaderen), de advertentieteksten, et cetera. 

2. Wat is de doelgroep?

Nu je het doel van de campagne weet, is het belangrijk om te weten voor welke doelgroep de campagne bedoeld is. Welke informatie kun je al uit je websitestatistieken halen? Is er 1 leeftijdsgroep waar je op focust of zijn er meerdere? Zijn jouw websitebezoekers man of vrouw? Of allebei?  Denk vanuit jouw doelgroep. Wat zijn hun behoeften? Waar zijn ze naar op zoek?

3. Gebruik de menustructuur van je website als campagne-structuur

Om structuur en overzicht te houden in je advertenties raden we je aan om de campagnes en advertentiegroepen te baseren op de menustructuur van je website. Als je bijvoorbeeld Microsoft Office cursussen en boeken verkoopt dan kan jouw campagne structuur er als volgt uitzien:

google-adverteren-campagne-structuur-voorbeeld-microsoft-office-sommetmedia

Campagne structuur van Micrsoft Office cursussen en boeken
  • 1. Microsoft Office Cursussen (Campagne)
    • 1.1 Microsoft Word Cursus (advertentiegroep)
    • 1.2 Microsoft Excel Cursus (advertentiegroep)
  • 2. Microsoft Office Boeken (Campagne)
    • 2.1 Microsoft Word boeken (advertentiegroep)
    • 2.2 Microsoft Excel boeken (advertentiegroep)

Op deze manier kun je in elke advertentiegroep advertenties maken en zoekwoorden instellen die over 1 specifiek onderwerp gaan. Zo houd je een goed overzicht over je verschillende campagnes en advertentiegroepen én is het gemakkelijker om je campagnes te optimaliseren.

Let op: het afleiden van de campagnestructuur van de menustructuur van je website is alleen effectief als er een duidelijke afbakening is gemaakt tussen verschillende onderwerpen. Merk je dat je campagnestructuur onduidelijk wordt, bedenk dan dat je menustructuur dan ook onduidelijk zal overkomen bij je websitebezoeker. Overweeg dan dit aan te passen.

4. Op welke zoekwoorden moet er getarget worden?

Inventariseer welke zoekopdrachten mensen gebruiken die op zoek zijn naar jouw dienst, product of informatie. Begin bij je zoekwoordenonderzoek altijd met je hoofdproduct of dienst als focus zoekwoord. Vul dit zoekwoord in Google in en bekijk welk suggesties Google voor jouw zoekwoord in petto heeft. De suggesties die Google geeft, zijn zoekwoorden die daadwerkelijk door mensen gebruikt worden. En je krijgt ze zo op een presenteerblaadje aan je voorgeschoteld. Geweldig toch!

google-adverteren-zoekwoordsuggesties-sommetmedia

Krijg gratis zoekwoord suggesties van Google zelf!

De zoekwoorden gaan altijd gepaard met een klikprijs, waarbij de klikprijzen kunnen verschillen per zoekwoord. Een zoekwoord die een bepaalde koopintentie heeft (zoals “pen kopen”) kan bijvoorbeeld duurder uitvallen dan een zoekwoord die meer informatief is ingesteld (“hoe werkt een pen”). Daarnaast kan een zoekwoord ook duurder worden zodra er meer concurrenten op adverteren. Bij Google Ads kun je via de zoekwoordplanner-functie erachter komen hoeveel Google Adverteren kost per zoekwoord, hoeveel zoekvolume een zoekwoord heeft en hoe concurrerend het zoekwoord is.

Zoekwoord notaties

Bepaal daarnaast de zoekwoord notaties die je wilt gebruiken. Google Ads heeft vier manieren om bijvoorbeeld het zoekwoord microsoft word boeken te targetten:

Brede zoekwoorden

Zoekwoord: microsoft word boeken

Advertenties worden weergegeven bij zoekopdrachten die een vrije match zijn met jouw brede zoekwoord. Zoekopdrachten zoals microsoft excel whitepaper en computer boeken.

Brede zoekwoordgroepen

Zoekwoord: “microsoft word”

De aanhalingstekens-notatie zorgt ervoor dat Google alleen advertenties laat zien die dit zoekwoord, een sterke gelijkende variant/synoniem of een typfout bevatten. Zoekopdrachten zoals word microsoft boeken en cursus van microsoft word. 

Breed gemodificeerde zoekwoorden

Zoekwoord: +microsoft +word

De plustekens geven aan dat de advertenties alleen worden vertoond bij zoekopdrachten waar deze twee woorden minimaal in voorkomen. Zoekopdrachten zoals: word is het beste microsoft programma en de beste microsoft word tips.

Exacte zoekwoorden

Zoekwoorden: [microsoft word boeken]

De vierkante haken geven aan dat de advertentie alleen wordt laten zien bij zoekopdrachten die een exacte match zijn of sterk vergelijkend zijn. Zoekopdrachten zoals  microsoft wordboeken en microsoft word boek.

Let op, de breed gemodificeerde zoekwoordnotatie zal in april 2021 niet meer beschikbaar zijn in Google Adverteren. De brede zoekwoordgroepen notatie zal aangepast worden, waardoor de breed gemodificeerde zoekwoorden worden ‘opgevangen’.

google-zoekwoordnotaties
Google zoekwoord notaties – Google

5. Hoe schrijf ik goede advertentieteksten?

Een advertentie op Google bestaat uit meerdere onderdelen. We zullen de belangrijkste uitlichten.

Koppen

Google adverteren geeft je de mogelijkheid om 3 korte koppen (oftewel titels) in te stellen. Elke kop mag maximaal 30 tekens bevatten. Zorg ervoor dat in de koppen meteen duidelijk wordt wat jij te bieden hebt. Het is een goede plek om bijvoorbeeld je Unique Selling Points kwijt te kunnen, zoals “Goedkoopste van de Benelux” of “Nergens anders verkrijgbaar”. Daarnaast kan je een zogenaamde Call-to-Action toevoegen, waarbij je mensen oproept om tot actie over te gaan. Vaak wordt dit in gebiedende wijs geschreven: “Reserveer nú nog een Tafel” of “Profiteer nu van deze Deal”.

Let op: Als alle koppen het maximale aantal tekens bevatten, dan is het mogelijk dat Google niet altijd de kop 3 laat zien. Probeer daarom de belangrijkste koppen in kop 1 en 2 te zetten. Het is nog steeds wel raadzaam om kop 3 in te vullen voor het geval dat deze wel wordt getoond door Google.

Beschrijvingen

Het is ook mogelijk om 2 beschrijvingen toe te voegen aan je advertentie. Per beschrijving kun je in 90 tekens jouw product of dienst beter toelichten. Ook hier kan het goed werken om af te sluiten met een Call-to-action. Bijvoorbeeld: “Kies de cursus die bij jou past. Zowel online als klassikaal te volgen. Boek de cursus nu!” [90 tekens].

Bestemmingspagina

Een erg belangrijke optie in Google adverteren is de bestemmingspagina. Dit is de pagina waar de bezoeker op terecht komt zodra hij of zij op de advertentie geklikt heeft. Hier is waar het allemaal moet gebeuren. Op deze pagina moet bijvoorbeeld de cursusinschrijving plaatsvinden of het geadverteerde product worden gekocht. Het is daarbij belangrijk dat de bezoeker allereerst goed geïnformeerd wordt, maar ook dat mensen daadwerkelijk overgaan tot aankoop, inschrijving, et cetera. Het is daarom belangrijk om je pagina zo in te stellen dat mensen uiteindelijk overgaan tot conversie. Een website optimalisatie is daarom van groot belang.

Daarnaast is het belangrijk dat de advertentie goed matcht met de bestemmingspagina. De bestemmingspagina moet namelijk voldoen aan de verwachting die de advertentie schept. Als jouw advertentie over microsoft word cursussen gaat, dan wil de websitebezoeker niet microsoft word boeken zien. Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar wij zien dit erg vaak fout gaan.

6. De Biedstrategie voor Google Adverteren kiezen

Bij Google adverteren zijn er verschillende biedstrategieën te kiezen. Elke biedstrategie heeft een ander doel. Zo bestaat er “klikken maximaliseren”, waarbij Google er alles aan doet om zoveel mogelijk mensen op jouw advertentie te laten klikken. Dit is een goede strategie als je meer websiteverkeer wilt genereren. Daarnaast kan je kiezen voor “conversies maximaliseren” waarbij Google jouw advertentie voornamelijk laat zien aan mensen die vermoedelijk een conversie willen aangaan. Voordat je deze biedstrategie kan toepassen, moet je eerst data verzameld hebben met een andere biedstrategie. Anders heeft Google moeite om de juiste mensen te targetten. Als je iets wilt verkopen, dan kan deze strategie dus een goede keuze zijn. Let wel op dat de kosten van Google adverteren kunnen verschillen per biedstrategie. Google zou bijvoorbeeld meer kunnen rekenen per klik bij biedstrategie “conversies maximaliseren” dan bij andere biedstrategieën.

7. Doelgroep en locatie instellen

In stap 2 heb je al nagedacht over je doelgroep en in deze stap maak je dit concreet. Bij Google Adverteren is het namelijk mogelijk om een specifieke doelgroep en/of locatie te targetten. Heeft jouw doelgroep bepaalde interesses? Welke leeftijdsgroep koopt jouw producten of maakt gebruik van jouw diensten? Zijn het vooral mannen of vrouwen of is jouw product of dienst niet genderspecifiek? Op welke locaties wil je dat jouw advertenties vertoond worden? Bevindt jouw winkel zich in Amsterdam en omstreken? Of lever je jouw producten in heel Nederland of zelf door de hele wereld? Het is allemaal in te stellen in Google Ads. Door zo specifiek mogelijk te targetten, is de kans groter dat je de juiste mensen aanspreekt. Sluit dus mensen uit die je niet wilt bereiken. Dit voorkomt onnodige gelduitgaven. Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat de google adverteren kosten kunnen verschillen per land. Let dus bij het zoekwoordenonderzoek goed op naar welk land je onderzoek doet!

8. Campagne live zetten en optimaliseren

Nu je de campagnes hebt aangemaakt, relevante zoekwoorden hebt toegevoegd, de biedstrategie hebt bepaald en de specifieke doelgroep en locatie hebt ingesteld, kun je de campagne live zetten. Na het live zetten van een campagne is het altijd verstandig om deze goed in de gaten te houden. Pas echter wel op dat je geen micro-optimalisaties gaat uitvoeren. Een campagne heeft soms wat meer klikken en vertoningen nodig om uiteindelijk optimaal te gaan werken. Wij adviseren om elke 2 weken de advertentieteksten, zoekwoorden, zoektermen en eventueel de biedstrategie te optimaliseren.

Sparringpartner nodig voor Google Adverteren?

Sommet Media kan jou helpen om meer rendement te halen uit jouw Google Adverteren campagnes. Benieuwd hoe wij voor jou een sparringpartner kunnen zijn op het gebied van Google Ads? Of gewoon behoefte aan een vrijblijvend adviesgesprek? Neem dan vooral contact met ons!

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP