fbpx

Hoger in Google komen: Welke stappen moet ik nemen?

Het kan vaak bijzonder lastig zijn om voor belangrijke zoekwoorden hoger in Google te komen. Gelukkig zijn er genoeg stappen die je kunt zetten om dit doel te bereiken. Er zijn twee soorten zoekmachinemarketing die je op Google kunt gebruiken om hoger in de zoekposities te komen. Zo bestaat er Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO). Er is een duidelijk verschil tussen deze twee zoekmachinemarketing strategieën. Op deze pagina leggen we je uit wat de verschillen zijn en geven je concrete stappen die je kunt ondernemen om je SEO te verbeteren.  Lees snel verder!

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?


De afkortingen SEA en SEO kunnen soms verwarrend zijn. Als je ze echter volledig uitschrijft dan is het al een stuk makkelijker te begrijpen. We leggen ze 1 voor 1 uit.  

Search Engine Advertising (SEA)

Het woord zegt het eigenlijk al. Search Engine Advertising is het adverteren op een zoekmachine. Op deze manier betaal je de zoekmachine om hoger in Google te komen. Google adverteren vertoont dan jouw advertenties bovenaan zoekresultaten van jouw ingestelde zoekwoorden.

Search Engine Optimization (SEO)

Het is ook mogelijk om op organisch vlak hoger in Google te komen. Google probeert namelijk voor elke zoekopdracht de beste resultaten aan de gebruiker te laten zien. Als bijvoorbeeld een pagina van jouw website op positie 1 staat, dan betekent het dat Google jouw pagina als het beste resultaat beschouwt voor die specifieke zoekopdracht. Het proces waarbij je er alles aan doet om hoger in de zoekresultaten te komen, heet Search Engine Optimization.

verschil-seo-sea-sommetmedia

Het verschil tussen SEA & SEO in de Google Zoekmachine

Nu je weet wat het verschil is tussen de twee zoekmachine marketingstrategieën, kunnen we nu gaan kijken welke stappen je kunt ondernemen om hoger in Google te komen. Op deze pagina geven we je tips om een hoge positie in Google te halen door middel van SEO. Wil je graag hoger in Google komen door te adverteren? Bezoek dan onze Google Adverteren pagina voor tips!

Hoger in Google komen met SEO: 4 aandachtspunten op een rij

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten als je op organisch gebied gevonden wilt worden. Hieronder geven we je 4 aandachtspunten waar je op moet letten bij het opzetten van jouw SEO.

1. Schrijf content voor de juiste zoekwoorden

Voordat je een tekst gaat schrijven, moet er eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek gedaan worden. Hierbij bekijk je wat het zoekvolume van het zoekwoord is, welke concurrenten op het zoekwoord een positie bemachtigd hebben en bekijk je wat jij beter kan schrijven dan jouw concurrenten. Dezelfde content bestaat al op honderden pagina’s. Probeer iets te vinden waarin jij je in kunt onderscheiden. Als je op een bepaald zoekwoord gevonden wilt worden dan is het belangrijk dat het desbetreffende zoekwoord op jouw website terug te vinden is.

hoger-in-google-met-zoekwoordsuggesties

De Google zoekmachine geeft aan wat mensen precies zoeken

2. Schrijf kwalitatieve content

Bij het schrijven van een SEO-tekst wordt er vaak een belangrijk onderdeel vergeten. Kwalitatieve content! De tekst moet je namelijk niet schrijven voor de zoekmachine, maar voor de potentiële bezoeker. Het heeft daarom geen zin om jouw focus zoekwoord op een robotachtige manier in je tekst te verwerken. Kwalitatieve content werkt daarentegen wél. Het hoofddoel van een tekst hoort daarom informatieverschaffing te zijn. Wat kan jij vertellen dat andere websites niet vertellen?

3. Gebruik een SEO schrijftool zoals Yoast

Een fantastische tool om ervoor te zorgen dat je hoger in Google komt is Yoast SEO. Deze tool helpt jou leesbare en gebruiksvriendelijke teksten te schrijven. Daarnaast controleert het of het focus zoekwoord vaak genoeg én op de juiste plekken (bijvoorbeeld in de titels, metaomschrijving en slugline) in de tekst te vinden is. De tool geeft precies aan waar je op moet letten bij het schrijven van een SEO tekst. Staar je daar echter niet compleet blind op! Een paar bolletjes in het oranje kan geen kwaad. Zolang het zoekwoord maar genoeg en op de juiste plekken in de tekst te vinden is.

hoger-in-google-komen-yoast-SEO-plugin

De YOAST SEO plug-in geeft precies aan wat jij eraan kunt doen om jouw SEO-tekst te verbeteren.

4. Hoger in Google komen met technische SEO

Nu je een kwalitatieve, originele tekst geschreven hebt waarin alles goedgekeurd is door de Yoast-plugin, kun je nu ervoor zorgen dat de content goed gevonden wordt door Google. Er zijn een aantal technische stappen die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat Google makkelijker het onderwerp van jouw pagina kan achterhalen.

h1 en h2 tags

Zorg ervoor dat titels een h1-tag en subtitels een h2-tag krijgen. Op deze manier weet Google wat de titels en subtitels van de pagina zijn. Ook kan google dan makkelijker destilleren wat het onderwerp van de SEO-tekst is.

Maak belangrijke woorden dikgedrukt

Zijn er bepaalde woorden of zinnen die in een alinea er écht uit moeten springen? Maak ze dan dikgedrukt. Google zal deze woorden net dat ene beetje meerwaarde meegeven dan de andere woorden in de alinea.

Gebruik Alt tekst voor afbeeldingen

Om je tekst levendig te maken, is het belangrijk om afbeeldingen te gebruiken. Hierdoor oogt allereerst de pagina minder als 1 homp tekst. Dit leest gewoon lekkerder. Een andere reden is dat Google deze afbeeldingen meeneemt in het bepalen van het onderwerp van de pagina. Elke afbeelding kun je namelijk een alternatieve tekst (alt tekst) meegeven die getoond wordt zodra de afbeelding niet laadt. Denk bij het schrijven van een Alt Tekst aan de volgende vragen:

  • Is de Alt Tekst representatief voor de afbeelding?
  • Bevat de Alt Tekst het zoekwoord waar je op focust?
  • Is de Alt Tekst als een natuurlijke omschrijving geschreven? Bestaat het niet simpelweg uit een paar zoekwoorden?

Interne linkstructuur: link van en naar belangrijke pagina’s

Wordt er in jouw tekst verwezen naar andere teksten op je website? En wordt er in andere teksten verwezen naar jouw nieuwe tekst? Als de pagina niet binnen 4 klikken vanaf de homepage te vinden is, dan heeft Google ook moeite om deze pagina te indexeren en is de kans kleiner dat je hoger in Google komt. Een goede linkstructuur is daarom van groot belang!

Bevindt de pagina zich in de sitemap?

Elke website heeft een sitemap (nodig). Dit is een lijst van alle pagina’s waarvan jij wilt dat Google deze indexeert. Als Google jouw nieuwe pagina niet in de sitemap kan vinden, dan zou het zomaar kunnen zijn dat jouw pagina niet in Google verschijnt. Een tool, zoals Yoast, kan jou ook helpen met het genereren van een sitemap. Installeer yoast op je WordPress website en vink bij  Yoast > Algemeen de sitemap functie aan. Deze sitemap kan jij (en Google) dan vinden op www.[jouwdomein].nl/sitemap.xml.

hoger-in-google-komen-met-sitemap-sommetmedia

Een Sitemap maakt het Google makkelijker om jouw pagina’s te vinden

Websitesnelheid

Om hoger in Google te komen, is het belangrijk dat je website niet te traag is. Google neemt de websitesnelheid mee bij de bepaling van de zoekwoordposities. De zoekmachine wil namelijk niet dat een bezoeker door Google op een slecht werkende en trage website terecht komt. Optimaliseer daarom je websitesnelheid om te voorkomen dat Google jou overslaat! Benieuwd of jouw website te traag is? Test dit dan met de Google PageSpeed Insights tool. Deze tool laat meteen weten wat je zou kunnen verbeteren om je website sneller te maken.

hoger-in-google-komen-met-google-pagespeed-insights

Analyse van de homepage van nu.nl – Google PageSpeed Insights

Hoger in Google komen met Sommet Media

Hierboven zijn een aantal optimalisaties genoemd die je kunt doorvoeren om ervoor te zorgen dat je hoger in Google komt. Sommet media kan daarnaast ook helpen om jouw website beter te laten ranken. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek met 1 van onze professionals.

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP