fbpx
URL geindexeerd Site zoekfunctie Google

Website aanmelden bij Google en Bing: Volledig stappenplan

Het kan aardig frustrerend zijn. Je hebt een fantastisch mooie website gemaakt waarin uitgebreide informatie staat over jouw niche. Maar je bent niet te vinden in de zoekmachines. Dit kan meerdere oorzaken hebben. In dit blog leggen we in verschillende stappen uit waar je op moet letten om gevonden te worden op Google en Bing. Dus wil je jouw website aanmelden bij Google of Bing? Lees dan snel verder!

Inhoudsopgave

Samenvatting

  • Stap 1: Ontdek of jouw website goed ingesteld staat. Denk hierbij aan de sitemap, robots.txt, interne links;
  • Stap 2: meldt jouw website aan bij de zoekmachines via Google Search Console of Bing Webmaster Tools
  • Stap 3: Check of jouw website (of afzonderlijke pagina’s) geïndexeerd worden door Bing of Google.

Wat te doen voor je jouw website aanmeldt 

Allereerst is het belangrijk dat de basis van de website goed staat ingesteld. Daarbij moet je rekening houden dat de tekst de juiste zoekwoorden bevat, SEO-proof geschreven is en vooral de vragen van de gebruiker beantwoordt. Verder is het belangrijk dat de zoekmachines überhaupt jouw website kunnen vinden. Hier zijn verschillende onderdelen van een website cruciaal:

  • Het Sitemap.xml bestand: de route kaart van jouw website;
  • Het robots.txt bestand: de zogenaamde klaar-over van jouw website (meer hierover later);
  • Interne linkstructuur van jouw website;
  • Dunne content (of wel, zo min mogelijk hiervan).

Even tussendoor: Het verschil tussen indexering en crawling

Voordat we ervoor gaan zorgen dat we jouw website aanmelden bij Google en Bing, is het eerst belangrijk om het onderscheid te kunnen maken tussen de termen ‘Crawlen’ en ‘Indexeren’. Deze twee zijn cruciaal om jouw website op de zoekmachines zichtbaar te maken.

Wat is Crawling?

Bij crawling bekijken de robots van zoekmachines (bijvoorbeeld Googlebot en Bingbot) de pagina’s die in verbinding staan met de homepagina (*). Zo begint de bot bij de homepagina en gaat dan alle hyperlinks af die op de homepagina te vinden zijn. Als de bot dan op een andere pagina terecht komt, dan zal hij ook deze pagina geheel crawlen en de verschillende hyperlinks volgen. Als alle pagina’s van jouw website goed met elkaar verbonden zijn, dan zal de bot gemakkelijk al jouw websitepagina’s kunnen crawlen.

* Normaal gesproken crawlen Bing en Google alle pagina’s vanaf jouw homepagina, omdat dit vaak als de belangrijkste pagina van jouw website wordt gezien. Het kan daarnaast ook voorkomen dat een bot via een andere website op jouw website komt. In dit geval zal de bot vanaf deze bestemmingspagina via de verschillende hyperlinks naar de andere pagina’s gaan kijken. Het is daarom altijd goed om van externe websites een hyperlink te krijgen, aangezien crawlers hierdoor gemakkelijker jouw website kunnen vinden.

Wat is indexering?

Bij indexering wordt de gevonden informatie tijdens de crawl-tijd opgeslagen in de ‘index’ van de zoekmachines. Dit kun je vergelijken met een grote bibliotheek waarin alle informatie van het web is opgeslagen en tevoorschijn kan worden getoverd wanneer hiernaar gevraagd wordt. Als jij iets opzoekt in Google, dan kijkt Google in hun eigen bibliotheek wat de beste resultaten daarvoor zijn. Zoekmachines zoeken dus bij een zoekopdracht niet op het web, maar in hun eigen bibliotheek. Daarom is het uiterst belangrijk om je pagina’s te hebben geïndexeerd (oftewel aangemeld te hebben bij Google of Bing) om vindbaar te zijn op het internet.

Sitemap.xml zichtbaar op jouw website?

Een methode om jouw website zichtbaar te maken voor Google en Bing is door een sitemap aan te maken. Weet je niet zeker of je deze hebt? Vaak kan je deze vinden als je de volgende URL gebruikt: www.jouwdomein.nl/sitemap.xml. Dus voor Sommet Media is dit “www.sommetmedia.nl/sitemap.xml”.

Wat is een Sitemap en waarom heb je het nodig?

Een sitemap is een soort routekaart van alle pagina’s op jouw website. Hierin kan jij, maar vooral ook zoekmachines, gemakkelijk alle pagina’s zien waarvan jij wilt dat ze in de zoekmachines te vinden zijn. Google of Bing kunnen deze lijst dan 1 voor 1 afgaan, de desbetreffende pagina’s beoordelen en daarna beslissen of ze waardevol genoeg zijn om ze in de zoekmachine op te slaan.

Dus door de zoekmachines het makkelijker te maken om jouw pagina’s te vinden, is de kans ook groter dat ze in de zoekmachines te vinden zijn. Je meldt dus aan de hand van een sitemap jouw website aan.

Hoe maak je een sitemap?

Er zijn verschillende plug-ins die je kunnen helpen om een sitemap aan te maken. Zo heb je de WordPress plug-ins Rank Math en Yoast SEO. Deze genereren automatisch een sitemap voor je, waarin alle gepubliceerde pagina’s en berichten staan. In deze plug-ins kun je zelf kiezen welke onderdelen van jouw website jij in de zoekmachines wilt hebben, en welke je liever verborgen houdt.

Is een Sitemap genoeg om jouw website aan te melden bij Bing en Google?

Soms wel. Maar soms ook weer niet. Er zijn andere aspecten die jouw aanmelding in de weg kunnen zitten. Zoals het volgende onderdeel: een verkeerd ingestelde robots.txt bestand.

Robots.txt blokkeert geen belangrijke pagina’s

Een robots.txt bestand kun je een beetje zien als de klaar-over van de website. Deze bepaald welke pagina’s wel en welke pagina’s niet door Google en Bing mogen worden bekeken.

Wat is robots.txt en waar kan je het vinden?

Een robots.txt bestand kan zoekmachines blokkeren om een pagina te bekijken en in hun index op te slaan. Dit geeft een robots.txt aan met behulp van de ‘disallow’ en ‘allow’ functies. De ‘disallow’ functie vertelt zoekmachines wat zij wel mogen opslaan en de ‘allow’ functie, vanzelfsprekend, het tegenovergestelde. Om te ontdekken of je een robots.txt bestand op je website hebt staan, ga je naar www.jouwdomein.nl/robots.txt. Dit ziet er voor Sommet Media als volgt uit:

Waarom is robots.txt belangrijk?

Robots.txt is belangrijk omdat het zoekmachines kan weerhouden om de content op jouw pagina op te slaan in hun index. Dit betekent dat deze pagina dus niet zichtbaar zal zijn op Google of Bing en je dus geen organische bezoekers binnenkrijgt op deze geblokkeerde pagina.

Je kan er ook voor kiezen om zoekmachines op andere manieren te behandelen. Zo heeft Adidas ervoor gekozen om de bot van de Chinese zoekmachine Baidu te blokkeren. Dit ziet er als volgt uit:

Dit betekent dat de Adidas.nl website helemaal niet te vinden zal zijn in de Chinese zoekmachine. Dit is waarschijnlijk gedaan om ervoor te zorgen dat de Chinese Adidas-website prioriteit krijgt ten opzichte van de niet-relevante Nederlandse website.

Let op, wij adviseren om dit niet te doen als je een meertalige website hebt. Heb je een meertalige website, maar krijg je het niet voor elkaar om in meerdere landen in de zoekmachines vindbaar te zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kunnen we er samen eventjes naar kijken.

Controleren of jouw pagina geblokkeerd wordt

Onze favoriete manier om te controleren of een pagina geblokkeerd wordt door robots.txt is met de testtool van Technicalseo.com. Vul de URL in die je wilt testen, kies de User Agent (bijvoorbeeld de Bing of Google Smartphone Bot) en klik op ‘Test’. Rechts onderin kun je dan zien of jouw pagina door robots.txt wordt geblokkeerd (aangegeven met een rode disallowed) of wordt toegelaten (een groene allowed). Hieronder vind je een voorbeeld van ons blog over Instagram volgers.

Een ander belangrijk punt waarom jouw pagina wellicht niet geïndexeerd wordt, is dat de zoekmachines de pagina niet via de homepagina kunnen vinden. Dit betekent dat er geen interne links te vinden zijn die uiteindelijk naar jouw pagina leiden.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn verbindingen die tussen pagina’s worden gelegd. Je kan de pagina’s een beetje vergelijken met steden en de interne links met de wegen die naar deze steden toe leiden. Deze wegen kunnen tweerichtingsverkeer hebben (oftewel pagina’s die via interne links naar elkaar toe linken) of éénrichtingsverkeer zijn waar 1 pagina naar de andere pagina toe linkt maar dit niet terug doet.

Waarom zijn interne links zo belangrijk?

Interne links zijn belangrijk, aangezien het de zoekmachines spreekwoordelijke wegen geeft om bij pagina’s aan te komen en deze te bekijken. Daarnaast geven interne links ook prioriteit aan pagina’s. Als 1 pagina relatief meer interne links ontvangt dan andere pagina’s, dan zullen zoekmachines aan deze pagina’s ook meer waarde meegeven.

Ter illustratie: Als jij bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht wilt reizen, dan is het uiteraard handig dat deze steden met elkaar verbonden zijn. Als dit niet het geval is, dan wordt het een stuk lastiger om in Utrecht terecht te komen en onze prachtige Dom te bekijken. Daarnaast hebben steden zoals Utrecht vele wegen naar zich toe leiden. Op een grote wegenkaart kun je dan zien dat Utrecht een belangrijk knooppunt is. Hetzelfde geldt voor zoekmachines. Als zoekmachines niet bij jouw pagina terecht kunnen komen via interne links, dan maak je het hen moeilijker om de geweldige content van die pagina te bekijken. Daarnaast geven de zoekmachines pagina’s met veel interne links ook meer waarde mee dan pagina’s met relatief minder interne links. Zo kun je dus zelf prioriteit meegeven aan Google en Bing.

Dunne content (ook wel thin content)

Bevat jouw pagina slechts kleine hoeveelheid content, of wordt er heel weinig bruikbare informatie gegeven? Dan heeft jouw pagina dunne content. Dunne content (of wel thin content) is content die weinig informatie geeft en vooral bedoeld is voor opvulling. Google en Bing nemen de kwaliteit van de content mee in hun beoordeling en kunnen dan beslissen om jouw pagina niet te indexeren, ondanks dat de pagina prima te vinden is. Daarom adviseren wij altijd om bij indexeringsproblemen altijd na te gaan of jouw pagina interessant is voor de gebruiker.

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Zou jij op deze pagina blijven als je vanaf Google op deze pagina terecht komt?
  • Bevat de pagina informatie die iets toevoegt aan het ‘debat’ binnen jouw niche?
  • Is de content van jouw pagina net zo kwalitatief als de content die jij in een gewaardeerd magazine binnen jouw niche leest?

Als je hier allemaal ‘ja’ op kan antwoorden, dan zit je helemaal goed en kun je doorgaan met het aanmelden van jouw website bij de verschillende zoekmachines.

Website aanmelden bij zoekmachines

Het is mogelijk om bij de zoekmachines Bing, Google en Baidu jouw website aan te melden. In dit blog zullen we ons voornamelijk focussen op de zoekmachines Bing en Google. We beginnen bij de grootste zoekmachine: Google.

Methoden om je website aan te melden bij Google

Er zijn verschillende methoden om je website aan te melden bij Google. Wij noemen er drie:

  • URL/Domein handmatig toevoegen;
  • Google Search Console
  • URL inspectietool

URL handmatig toevoegen bij Google

Een snelle en handige manier om je volledige website aan te melden bij Google is door de volgende tool te gebruiken:

In deze tool kun je jouw homepage-URL toevoegen en dan zal Google zijn werk gaan doen. Hierbij is het dan wel erg belangrijk dat alle belangrijke pagina’s met elkaar verbonden zijn via interne links. Googlebot zal dan zijn werk gaan doen en langzaam alle (verbonden) pagina’s gaan crawlen.

Helaas kun je met deze tool niet zien of je pagina geïndexeerd is. Daar heb je Google Search Console voor.

Website aanmelden met Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool waarmee je de organische zoekprestaties en de geïndexeerde pagina’s van jouw website kan inzien. Op deze manier is het duidelijk inzichtelijk welke pagina’s er geïndexeerd zijn en voor welke zoekwoorden ze vertoningen/klikken/posities pakken. Als er dan pagina’s niet geïndexeerd worden, dan is er 1 oogopslag te zien welke pagina’s dit zijn en waarom ze niet geïndexeerd worden.

Hoe werkt Google Search Console?

Google Search Console meet hoe jouw website presteert in de Google zoekmachine. Hierbij zijn twee onderdelen het belangrijkst: de dekking en de prestaties van jouw website. In het dekkingsrapport (zie volgende afbeelding; 1) van Google Search Console wordt er aangegeven welke pagina’s er geïndexeerd zijn door Google (oftewel ‘Geldig’), welke fouten bevatten en welke zijn uitgesloten (zie puntje 2). Onder de grafiek kun je dan zien welke problemen er zich voordoen. Wat deze verschillende problemen zijn en hoe je deze kan oplossen kan je hier lezen.

Verder heb je ook het prestatierapport (zie volgende afbeelding). Hierin kan je zien hoe jouw website presteert op het gebied van vertoningen, klikken, gemiddelde CTR en gemiddelde positie. Hierin kan je onder andere filteren op zoekopdrachten, pagina’s, landen en apparaten.

Zo kun je bijvoorbeeld filteren op een bepaalde pagina van jouw website en achterhalen voor welke zoekopdrachten je voor die pagina gevonden wordt. Op deze manier kun je gemakkelijk onderzoeken waar de kansen liggen op het gebied van SEO en waar je nog wat meer werk moet uitvoeren.

Waarom is Search Console belangrijk?

Naast dat je statistieken van jouw prestaties en de dekking van jouw pagina’s kan inzien, zijn er nog vele andere tools die je kunt gebruiken in Google Search Console. Zo kun je zien hoe je pagina’s functioneren op het gebied van paginasnelheid, gebruiksvriendelijkheid en beveiliging. Daarnaast kun je zien welke domeinen er naar jouw website toe linken en welke pagina’s de meeste links hebben gegenereerd. Het is ook mogelijk om verzoeken te doen aan Google: zoals het indienen van een sitemap, het inspecteren van een URL of het laten verwijderen van spammy/slechte backlinks.

Google Search Console instellen voor jouw website

Voordat je Google Search Console kunt gebruiken, moet je eerst jouw website verifiëren. Google moet namelijk zeker weten dat de website in jouw bezit is. Laten we eens kijken hoe we dit aanpakken!

Stap 1: website/domein verifiëren

Als je naar Google Search Console gaat, op “nu starten” klikt en inlogt in jouw Google account, dan kom je in het volgende scherm terecht:

Je krijgt dan twee keuzes voorgeschoteld: Domein-verificatie en verificatie via een URL-voorvoegsel. Het grote verschil tussen de twee opties is dat domein-verificatie alle verschillende sub-domeinen (m., www. en http-varianten) meeneemt, terwijl de URL-voorvoegsel optie alleen een bepaalde URL pakt.

De twee opties hebben ook verschillende methoden van verificatie.

Domein-verificatie

Vul je domeinnaam in. Daarna zie je het volgende scherm:

Kopieer de Google Site Verification txt-record en plak deze in zijn geheel in jouw DNS-configuratie van je Hosting/domeinnaamprovider. Nadat je dit hebt opgeslagen, kan het eventjes duren voordat de verificatie gelukt is. Probeer daarom eerst op “verifiëren” te klikken. Als dat niet lukt dan klik je op “Later verifiëren” om de DNS-record nog wel te behouden.

Probeer het een dag (of twee) later opnieuw en dan zal je domeinverificatie gelukt moeten zijn.

URL-voorvoegsel verificatie

Vul hier het domein in waarvoor je graag jouw zoekprestaties zou willen volgen. Denk hierbij goed na welk subdomein je hiervoor wilt volgen. Ons advies is om hiervoor de URL te gebruiken die de browser ‘creëert’ als je jouw domeinnaam invult in de URL-balk.

Voorbeeld: Voor Sommet Media vullen we in de Chrome URL-balk “sommetmedia.nl” in en drukken daarna op “enter”. Als de homepagina geladen is, kopieer dan de link vanuit de URL-balk en plak deze in het tekstveld voor URL-voorvoegsel verificatie in Google Search Console. Bij Sommet Media ziet dit er als volgt uit:

Klik op “Doorgaan”. Als je een Google Analytics account voor deze URL hebt, dan zal de verificatie gelukt zijn. Zo niet, dan krijg je de volgende verificatiemethoden voorgeschoteld:

  • HTML-bestand toevoegen;
  • HTML-tag toevoegen;
  • Google Analytics gebruiken;
  • Google Tag Manager gebruiken;
  • DNS-record koppelen.

Klik op “volledige details” om een uitgebreide uitleg van Google te krijgen hoe je deze verschillende verificatiemethoden op jouw website kan toepassen.

Wil dit niet lukken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Stap 2: website aanmelden door sitemap toe te voegen in Google Search Console

Nu we Search Console gekoppeld hebben aan ons domein, kunnen we de sitemap gaan toevoegen. Hiermee laten we Google direct weten op welke URL deze staat. Deze kan Google dan gemakkelijk vinden en alle ingediende URLs gaan bekijken of deze geïndexeerd moeten worden.

Ga (als je ingelogd bent) in jouw Search Console property onder het kopje “index” naar “sitemaps” (zie afbeelding hieronder).

In het Sitemaps overzicht kun je dan de URL toevoegen. Vaak is dit “/sitemap.xml”. Bij het gebruik van de plugin Yoast SEO is dit “/sitemap_index.xml”. Klik op verzenden en controleer of er bij “status” aangegeven wordt dat het succesvol is geweest.

Bij “gevonden URLs” kun je zien hoeveel pagina’s er in de sitemap gevonden zijn. Komt dit getal niet overeen met de eigenlijke hoeveelheid pagina’s? Dan is de kans groot dat er URLs missen in de sitemap.

Extra stap: Indexeringsaanvraag doen

Het is ook mogelijk om alleen een URL aan te melden bij Google. Dit kun je doen door de URL-inspectie tool in Google Search Console te gebruiken. Deze kun je aan de bovenkant van de interface vinden.

Vul de URL in en bekijk of jouw pagina geïndexeerd is. Als jouw pagina niet geïndexeerd is, dan staat jouw URL niet aangemeld bij Google. In dit geval kun je dan Google verzoeken om de pagina te indexeren. Dit doe je door op “indexering aanvragen” te klikken.

Let op! Als je indexering aanvraagt bij Google, dan betekent dit niet altijd dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Google zal altijd kijken of de pagina uniek genoeg is en kwalitatieve content bevat. Als Google ‘vindt’ dat dit niet het geval is, dan zal Google de pagina ook niet indexeren.

Jouw website vinden in Google

Nu je jouw website hebt aangemeld in Google, is het belangrijk om te achterhalen of de pagina’s geïndexeerd worden. Dit is op verschillende manieren te achterhalen. Wij geven er drie!

Functie “site:[url]” in Google

Je kunt in de Google-zoekmachine via een zoeknotatie erachter komen of een URL in de index van Google staat. Dit doe je door in Google de volgende zoekfunctie te gebruiken (zonder de aanhalingstekens): “site:domein.nl”. Hierin vul je bij “domein.nl” natuurlijk jouw eigen domein in. Voor het blog over “Meer Instagram volgers” van Sommet Media ziet dit er als volgt uit:

Als Google jouw URL vindt, dan is jouw pagina geïndexeerd!

Het kan, daarentegen, ook voorkomen dat de URL niet geïndexeerd is. Dit ziet er dan als volgt uit:

In dit geval kan Google de URL “sommetmedia.nl/voorbeeld-url/ niet vinden in hun index en laat dit dan ook weten met deze melding.

URL inspectie tool Search Console

Vul de URL in en bekijk of jouw pagina geïndexeerd is. Als jouw pagina geïndexeerd is, dan staat jouw URL aangemeld bij Google. Dit wordt aangegeven met een vinkje. Hieronder een voorbeeld dat onze homepage geïndexeerd is (gelukkig maar!).

Bevat de URL problemen? Dan krijg je een waarschuwingsmelding te zien. Op onderstaande afbeelding zie je hoe onze ultieme gids voor het vindbaar maken van een website problemen bevat. Bij het kopje “optimalisaties” kun je dan bekijken wat er fout gaat of welke onderdelen waarschuwingen bevatten.

Als laatste optie heb je dat jouw URL helemaal niet geïndexeerd wordt. Dan wordt de volgende melding laten zien:

Hierbij geldt dat URL “https://sommetmedia.nl/voorbeeld-url/” niet in de index staat. Het is dan mogelijk om bij Google Indexering aan te vragen (zie puntje 3 vorige afbeelding), maar dit wil niet altijd zeggen dat Google dit ook écht zal doen. Google zal altijd nog een kwaliteitscheck over de URL heen halen en bekijken of het uniek genoeg is.

Dekking-rapport in Google Search Console

Als laatste is het mogelijk om het dekkings-rapport in te zien. Dit doe je door links in het hoofdmenu van Google Search Console op “Dekking” te klikken. De interface ziet er dan als volgt uit:

Bekijk onder de grafiek de verschillende dekkingsrapporten door erop te klikken en ontdek of jouw pagina’s ‘geldig’ is of wordt ‘uitgesloten’.

Methoden om je website aan te melden bij zoekmachine Bing

Nu we weten hoe we een website aanmelden bij Google, is het ook belangrijk om je website aan te melden bij Bing. Hiervoor gebruiken we de Bing Webmaster Tools.

Website aanmelden bij Bing Webmaster Tools

Wat is Bing Webmaster Tools?

Bing Webmaster Tools kan je vergelijken met Google Search Console. Hierin kun je zien hoe je pagina’s presteren op het gebied van SEO, welke pagina’s geïndexeerd zijn of worden uitgesloten, welke sitemaps er zijn ingediend, wat Microsoft aanbeveelt voor jouw website en nog veel meer!

Waarom website aanmelden bij Bing?

De belangrijkste reden waarom je jouw website ook moet aanmelden bij Bing is omdat deze zoekmachine ook veel gebruikers heeft. Daarnaast wordt de index van Bing gebruikt door andere zoekmachines zoals de privacy gerichte DuckDuckGo, de ecologische Ecosia en Yahoo!. Als je er dus voor zorgt dat jouw pagina’s ook in Bing goed vindbaar zijn, dan zullen deze ook beter vindbaar zijn voor de andere zoekmachines.

Bing heeft in Nederland, op het moment van schrijven, een marktaandeel van 3,4% (bron: statcounter.com). Samen met de andere zoekmachines (DuckDuckGo etc.) is dit marktaandeel zelfs 5,67%. Bij een hypothetisch aantal van 16 miljoen zoekmachinegebruikers in Nederland, komt dit voor Bing en gerelateerde zoekmachines uit op 907 duizend gebruikers!

Relatief gezien heeft Google veel meer gebruikers dan Bing, maar als je naar de aantallen kijkt dan zitten hier toch ook interessante potentiële bezoekers tussen. Deze wil je dus niet missen!

Bing webmaster tools instellen voor jouw website

Nu we weten waarom we onze website op Bing moeten aanmelden, is het nu belangrijk hoe we dit kunnen doen. Lees hier hoe!

Stap 1: website/domein verifiëren

Als je de Google Search Console property voor jouw website al hebt ingesteld, dan kun je deze gemakkelijk importeren in de Bing Webmaster Tools. Hierbij is het belangrijk dat je op hetzelfde account in Bing aangemeld staat als waarvoor je jouw property in Google Search Console hebt aangemaakt.

Klik op importeren, geef Bing toestemming voor toegang tot jouw Search Console property en je bent klaar!

Daarnaast kun je jouw website aanmelden bij Bing door jouw site-URL handmatig in te voeren (zie rechter optie vorige afbeelding). Als je jouw URL hebt ingevoerd en op “toevoegen” hebt geklikt, dan kom je in het volgende scherm terecht:

De meest accurate manier om jouw website te verifiëren is door een CNAME-record toe te voegen aan de DNS van je hostingprovider. Om bijvoorbeeld bol.com te kunnen verifiëren, moeten we handmatig de CNAME-record toevoegen aan de hosting én het een waarde toekennen van “verify.bing.com”. Zodra dit gedaan is, is je website geverifieerd en kun je de zoekstatistieken inzien van Bing.

Stap 2: sitemap toevoegen in Bing webmaster tools

Nu we geverifieerd zijn in Bing webmaster tool is het nu belangrijk dat we onze website aanmelden bij Bing. Ook voor Bing kunnen we ons sitemap-bestand toevoegen.

Ga link in het menu naar “Sitemaps” en klik rechtsboven op “Sitemap indienen”. Vul dan de volledig URL in waar de sitemap staat. Dus “https://sommetmedia.nl/sitemap.xml” en niet “/sitemap.xml”.

Let op: Soms moet je de page- en post-sitemaps afzonderlijk van elkaar inladen. Anders pakt Bing misschien te weinig pagina’s mee. Dit is voornamelijk het geval als je sitemap-bestand meerdere mapjes bevat, zoals bij de automatisch gegenereerde sitemap van Yoast SEO.

Checken of je website is aangemeld bij Bing

Nu je jouw website hebt aangemeld bij Bing, moeten we checken of de URLs ook geïndexeerd worden. Dit is op verschillende manieren te achterhalen.

URL inspectie tool Webmaster Tools

In de Bing webmaster tools is er een URL inspectie tool te vinden. Deze werkt op dezelfde manier als de inspectie tool van Google, alleen is deze een klein beetje verstopt. De URL-inspectie tool van Bing vind je links in het menu:

Vul de gehele URL in de zoekbalk bovenaan de webmaster tools interface. Druk op “enter” en Bing zal controleren of de URL in hun index te vinden is.

Hieronder hebben wij gecheckt of ons blog over “hoger in google komen” in de Bing-index staat. Dit is gelukkig het geval!

Site explorer rapport in Bing webmaster tools

Bij Bing is het ook mogelijk om in 1 oogopslag te zien hoeveel URLs er wél en hoeveel URLs er niet zijn geïndexeerd bij Bing. Dit kun je zien met het “site explorer” rapport.

Onder het kopje “Crawl-gegevens” kun je dan zien hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn, welke fouten bevatten, hoeveel een waarschuwing hebben en welke er zijn uitgesloten.

Met de filterfunctie (linksboven vorige afbeelding) kun je dan filteren op bijvoorbeeld “foute URLs”, “geïndexeerde URLs”. Hierbij geeft Bing ook gelijk de reden waarom de URL een fout bevat of uitgesloten is. Dit kun je dan meteen oplossen en opnieuw indexering aanvragen!

Zo, dat was het dan!

Ben je helemaal tot hier gekomen? Dan krijg je van mij een ontzettende virtuele pluim en een sticker voor in je schriftje ;). Hopelijk heb je iets aan dit stappenplan gehad. Als je verder nog vragen hebt over hoe je jouw website bij zoekmachines kan aanmelden, dan kun je deze altijd aan ons stellen. We helpen je graag!

Social Media

Kalender 2022

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP