fbpx

Facebook Adverteren: wat is het en hoe zet je het in?

Wereldwijd maken er ongeveer 1,5 miljard mensen gebruik van Facebook. In Nederland zijn er 10,4 miljoen gebruikers (januari 2019), waarvan 6,8 miljoen er dagelijks actief zijn. Via het Facebook advertentieplatform heb je dus een enorm groot bereik. Je kunt heel specifiek zijn in de doelgroep en zelf bepalen waar je de advertenties wilt laten zien. Veel bedrijven maken hierom gretig gebruik van Facebook adverteren. Ook wij zien veel voordelen aan deze manier van adverteren.  

facebook-adverteren-steeds-populairder-sommetmedia
Facebook Adverteren wordt steeds populairder

Wat is Facebook adverteren?

Door gebruik te maken van Facebook adverteren is het voor bedrijven mogelijk om advertenties te tonen in het nieuwsoverzicht van de gebruikers. De gebruiker ziet de advertentie dan zowel op mobiele apparaten als desktops. Deze advertenties hebben het uiterlijk van ‘gewone’ Facebook-berichten. Door gebruik te maken van advertenties op Facebook is het dus mogelijk om heel veel mensen te bereiken. Daarnaast biedt Facebook veel verschillende targeting mogelijkheden. Hierdoor is het mogelijk om heel specifiek te adverteren op de doelgroep die voor jouw onderneming relevant is. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te targeten op geografische of demografische gegevens. Daarnaast is het mogelijk om te targetten op basis van interesses en voorkeuren. Bij geen enkel platform kan je zo specifiek de doelgroep bereiken als bij Facebook.

Facebook-adverteren-advertentie-positie-sommetmedia
Een Facebook advertentie in de Facebook interface

Waarom adverteren op Facebook?

Je kunt Facebook voor veel verschillende campagnes en campagnedoelstellingen inzetten. Facebook staat er om bekend dat ze één van de goedkopere mediums zijn om op de adverteren. Om die reden kan het aantrekkelijk zijn om Facebook als medium te kiezen voor je advertenties. Er is keus uit verschillende campagnes. Hieronder vind je de meest gekozen campagnes:

  • Verkeerscampagnes waarbij clicks doorgestuurd worden naar je website;
  • Brandingcampagnes die erop gericht zijn om naamsbekendheid te creëren;
  • Retargetingcampagnes laten gebruikers, die al eens op jouw website zijn geweest, jouw advertentie zien;
  • Gepromote berichten of pagina’s voor meer likes en volgers van jouw pagina.

Waar moet je op letten bij het instellen van Facebook advertenties?

Advertenties op Facebook komen in verschillende soorten en maten. De meest gebruikte plaatsing is in het nieuwsoverzicht, maar ook de plaatsing in Facebook Stories is in opkomst. Naast deze twee populaire plaatsingen kan je ook nog kiezen uit: marketplace, rechterkolom (op desktop), video overzicht, in-stream video’s, tussen de zoekresultaten, in messenger of je kiest voor Audience Network.

Beginnen met Facebook advertenties

Voordat je begint met adverteren, is het belangrijk dat je doelstellingen helder zijn. Wat wil je met de campagne bereiken en hoe ga je dit doen? Hierna bepaal je waar je de campagne wilt draaien zodat de uiting die je gaat maken voldoet aan de afmetingvereisten. Het nieuwsoverzicht heeft bijvoorbeeld andere vereisten dan de stories.

Hierna begin je met het bedenken van de uiting. Houd hierbij in de gedachten dat een goede uiting altijd een CTA (call to action) bevat. Alleen dan weet de kijker wat er van hem of haar verwacht wordt. Een story advertentie wordt vaak mét geluid bekeken, je kan er dus voor kiezen om geluid te gebruiken. Een nieuwsoverzicht advertentie kan in de vorm van een video, afbeelding of carrousel (meerdere afbeeldingen) zijn.

Tot slot is het belangrijk om de ‘Facebook-pixel’ juist in stellen, zodat de effectiviteit van je advertenties accuraat gemeten kan worden. Door deze resultaten te verzamelen, heb je sneller in beeld welke advertenties wel of juist niet werken.

target-met-facebook-adverteren-jouw-doelgroep-sommetmedia
Bereik de doelgroep die je wilt bereiken met Facebook

De voor- en nadelen van Facebook adverteren

Om erachter te komen of Facebook adverteren iets voor jou is lees je hier enkele voor- en nadelen op een rijtje.

Voordelen van Facebook adverteren

  • Lage kosten in vergelijking met andere advertentie kanalen zoals Google.
  • Groot bereik en veel dagelijkse gebruikers.
  • Specifieke targeting op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en woonplaats.
  • Dezelfde advertenties kan je ook op Instagram gebruiken.
  • Facebook biedt handige analysetools, waarmee je de resultaten van je advertenties kunt meten.

Nadelen van Facebook adverteren

  • Het Advertentiecentrum (d.w.z. de interface van Facebook) kan ingewikkeld werken.
  • De technische instellingen zijn ingewikkeld, waardoor je wellicht hulp nodig hebt bij het instellen van je pixel, advertenties en het optimaliseren.
  • Je kan ook mensen bereiken die geen interesse hebben in jouw product of dienst en ongewenste reacties krijgen.
facebook-adverteren-data-inzien-sommetmedia
Krijg een overzichtelijk beeld van jouw Facebook data met de Facebook interface

Wat kan Sommet Media voor jou betekenen?

Sommet Media gelooft in de kracht van Facebook adverteren. We helpen je graag met het bedenken van de juiste strategie en helpen uiteraard daarna ook bij de uitvoering. We zijn gespecialiseerd in het uitdenken van customer journey’s en het bedenken van de bijbehorende advertenties.

Een goede samenwerking is hierbij van belang, met input vanuit de klant maken we de tofste campagnes! We volgen na de opstart de campagne op de voet en kunnen daarom bijsturen wanneer nodig.

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen of ideeën gekregen over Facebook adverteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden!

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP