fbpx

Facebook Ads: hoe gebruik je het, wat zijn de voordelen en welke ad-types bestaan er?

Facebook Ads, als je wel eens op Facebook scrolt weet je ze vast aan te wijzen. De advertenties met producten of diensten waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben. Deze en een aantal andere advertentiesoorten bij elkaar noemen we Facebook Ads. Adverteren op Facebook is vaak aantrekkelijk voor bedrijven met een kleiner marketing budget, het is namelijk goedkoper om op Facebook te adverteren dan op Google Ads of LinkedIn. In deze blog ga je lezen wat Facebook Ads zijn, welke verschillende vormen van advertenties we kennen, hoe je ze het beste in kan zetten en waarom jij wel of geen Facebook Ads moet gebruiken.

Wat is Facebook Ads?

Het woord Ads is Engels voor advertenties, Facebook Ads betekent dus niks anders dan Facebook advertenties. Tot zover de vertaling, maar wat kan je ermee? Facebook advertenties kan je inzetten op uiteraard Facebook maar ook op Instagram. Op Facebook zie je de advertenties vaak in je nieuwsoverzicht en herken je ze aan de ondertitel “gesponsord”. Ook kunnen de Facebook Ads ingezet worden op Facebook Messenger, Facebook Stories en op de Facebook Marketplace. Het zelfde geldt voor Instagram Ads. Deze kan je terugvinden in het overzicht, Instagram Stories, IGTV en Instagram Reels. Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden waar jij jouw doelgroep kunt bereiken.

Campagne hierarchie facebook ads
Campagne hiërarchie voor Facebook Ads

De opbouw van Facebook Ads

Facebook Ads is opgebouwd uit 3 verschillende niveaus. Je begint met het maken van een campagne. Onder de campagne kunnen verschillende advertentiesets vallen. Daaronder vallen dan de advertenties. Je start met het kiezen van een doelstelling voor jouw campagne (hieronder uitgelegd per doelstelling). Je geeft je campagne een overkoepelende naam die past bij de doelstelling. Zo kan je in één oog opslag zien welke campagne je wilt bekijken of bewerken. Je kiest voor een budget per advertentieset, zo kun je je budget beter beheren. In de advertentieset stel je je doelgroep in en kies je op welk medium je wilt adverteren. Probeer dit zo specifiek mogelijk in te richten zodat je boodschap écht aankomt bij je doelgroep. Kies je hier bijvoorbeeld voor de doelgroep vrouwen van 18-25 in de provincie Utrecht dan kan je je advertentieset deze naam geven. Zo is het in één oogopslag overzichtelijk welke doelgroep je advertentieset bevat. Daarna ga je door naar het maken/instellen van de advertentie. Hier kun je kiezen uit een afbeelding, video en een carrousel (meerdere afbeeldingen of video’s). Zelf geef ik de advertentie altijd de naam abeelding, video of carrousel zodat ik óók hier weer snel kan zien welke advertentie erbij hoort.

Een Facebook Ads campagne instellen d.m.v. doelstellingen

Een Facebook Ads campagne kan verschillende doelstellingen hebben. Facebook probeert zoveel mogelijk te optimaliseren naar aanleiding van jouw ingestelde doel. Let goed op dat je voor jouw campagne de juiste doelstelling kiest.  De volgende doelstellingen kan je kiezen:

Merkbekendheid

Deze doelstelling wordt vaak gebruikt om – de naam zegt het al – je merkbekendheid te vergroten. Als je deze doelstelling kiest is het in de eerste instantie niet het doel om naar de website door te klikken maar om jouw merk in de kijker te spelen. Schrik dus niet als de CTR laag is maar focus je op andere KPI’s.

Bereik

De doelstelling ‘bereik’ lijkt op het eerste oog op de doelstelling merkbekendheid maar er zijn toch grote verschillen. Zo kan je bij bereik aangeven hoe vaak je iemand wilt bereiken. Dit noemen we een frequency gap of frequentie. Je bepaalt zelf of iemand jouw advertentie 1 keer per week ziet of 7 keer per dag. Dat laatste zou ik niet adviseren trouwens, daarover later meer!

Verkeer

Als het voornaamste doel is om mensen naar jouw website te sturen dan kan je kiezen voor de doelstelling verkeer. Hierbij is het belangrijk dat de advertentie interessant genoeg is om op de advertentie te klikken. Maak mensen nieuwsgierig en stuur ze vervolgens door naar de website.

Betrokkenheid

Ben je op zoek naar meer vind-ik-leuks, reacties, opmerkingen of deelacties? Kies dan voor betrokkenheid. Deze doelstelling optimaliseert de campagne zo, dat hij wordt getoond aan de mensen die meest waarschijnlijk een betrokkenheidsactie zullen uitvoeren.

Appinstallaties

Heeft jouw bedrijf een app? Dan is dit de doelstelling om deze te promoten!

Leads generen

Het genereren van leads wil zeggen dat je gegevens verzamelt van potentieel geïnteresseerden zoals naam, telefoonnummer en e-mailadres. Je maakt hierbij gebruik van een formulier die de gebruiker op Facebook kan invullen. De gebruiker hoeft daardoor niet naar je website toe om zijn gegevens achter te laten.

Chatberichten

Heb je een ingewikkeld product of een dienst waarbij men uitleg nodig heeft, dan kan chatberichten een nuttig doel zijn. Je stelt mensen hierbij in de gelegenheid om vragen te stellen. Denk hierbij aan maatproducten of diensten waarbij de tarieven variëren. Met deze doelstelling probeer je een aantal twijfels weg te nemen en toegankelijk te zijn voor de potentiële klant.

Conversies

Deze doelstelling richt zich op, het woord zegt het al, conversies. Zet deze doelstelling voornamelijk in bij producten waarbij weinig bedenktijd nodig is. Goedkopere dingen van onder de €100 werken vaak het beste. Ook een simpele actie kan goed werken, zoals een nieuwsbrief inschrijving of een whitepaper download.

Verkopen uit catalogus

Hierbij is het noodzakelijk dat je een catalogus hebt ingesteld in jouw account. Deze doelstelling laat dan op basis van klikken op de website dynamische advertenties zien. Zo zien mensen dus de schoenen waarop ze net geklikt hebben meteen terug op Facebook. Gebruik deze doelstelling vooral voor retargeting!

Winkelverkeer

Een minder bekende doelstelling is “winkelverkeer”. Hierbij laat je op basis van Geo targeting de advertentie zien aan mensen die waarschijnlijk jouw winkel gaan bezoeken. Tijdens de corona is deze doelstelling vaak gebruikt voor to-go maaltijden in jouw buurt. Hierbij laat je mensen weten dat jouw winkel bij hen in de buurt zit en dat ze hier even langs kunnen komen.

Let op dat je voor jouw campagne de juiste doelstelling kiest. Als je kiest om te optimaliseren aan de hand van conversies moeten deze wel goed ingesteld staan. Kies je voor bereik of merkbekendheid in een kleine doelgroep, blijf dan letten op de frequentie. De frequentie duidt aan hoe vaak iemand de advertentie gemiddeld ziet. Idealiter is dit maandelijks tussen de 3 en 6 keer. Alles daarboven is teveel en kan de kwaliteit van je advertentie beïnvloeden.

Het instellen van de advertentieset

Heb je de campagne ingesteld en de juiste doelstelling gekozen? Mooi, dan kan je nu verder met het instellen van de advertentieset. Om een goede Facebook Ads campagne te draaien is een doelgroep essentieel. De doelgroep van jouw product of dienst heb je vast al duidelijk, maar weet je ook wat de interesses zijn van de doelgroep? Bij het instellen van de advertentieset kies je namelijk niet alleen het geslacht en de leeftijd, je kan hier je doelgroep van A-Z instellen. Er zijn zo veel mogelijkheden dat ik die niet allemaal in deze blog kan bespreken, maar ik zal mijn best doen om de meest gekozen uit te leggen.

Regio

Stel je Facebook ads zo in dat je zo specifiek mogelijke advertenties laat zien. Is jouw product of dienst regio verboden? Zoals een winkel, een sportclub, makelaar of een dienst die je alleen in die regio aanbiedt? Kies er dan voor om een provincie, stad of zelfs een dorp in te stellen.

Leeftijd en geslacht

Hier ga je vast zelf helemaal uitkomen maar ik wilde hem tóch benoemen. Je kunt tegenwoordig ook op Facebook kiezen of je een man, vrouw of anders bent. Bij anders kan je dan ook invullen hoe je wenst aangesproken te worden. Zij/haar, hij/hem of hen/hun. Even een reminder dus voor de keuze optie man/vrouw. Houd in gedachten dat er mensen zijn die hier anders ingevuld hebben, maar je wilt hen nog wel aanspreken.

Demografische gegevens

Verder kan je hier allerlei demografische gegevens kiezen zoals relatiestatus, opleiding, school, levensgebeurtenissen, etc. Hoe meer jij van je doelgroep weet, hoe beter.

Interesses en gedrag

Naast demografische gegevens houdt Facebook ook bij hoe je je gedraagt en wat je interesses zijn. Dit doen ze aan de hand van pagina’s die je leuk vindt en dingen waar jij op klikt.

Plaatsingen

Als jouw doelgroep helemaal afgebakend is, dan kan je je gaan concentreren op de plaatsing. Kies ook dit zorgvuldig uit. Is jouw doelgroep wat jonger? Kies dan voor Instagram. Hierop is het percentage jongeren bijvoorbeeld groter. Op Facebook is de iets oudere doelgroep aanwezig.

Overige opties

Helaas kan ik in deze blog niet alle opties bespreken, simpelweg omdat het er zo veel zijn! Verdiep jezelf in alle mogelijke soorten interesses en gedrag, zodat jij hier de beste keuze kunt maken voor jouw doelgroep. Naast de standaard doelgroepen kan je ook een aangepaste of vergelijkbare doelgroep instellen. Hierbij kan je gebruikmaken van je eigen bronnen zoals website, Facebook pagina of Instagram pagina.

Als laatst kies je nog een optimalisatie voor advertentieweergave. Deze opties optimaliseren jouw advertentie aan de hand van wat je kiest. Wil je dus dat mensen klikken op jouw Facebook ads? Dan kan je kiezen voor “klikken op links” of “weergaven van landingspagina”. Is dit minder belangrijk omdat jij deze campagne alleen gebruikt voor naamsbekendheid? Dan kan je kiezen voor “weergaven”. Facebook probeert dan zoveel mogelijk te optimaliseren om de weergaves te stimuleren. Let op! Hierbij moet je de frequentie goed in de gaten houden zodat jouw doelgroep de advertentie niet 20 keer per week ziet.

Welke Facebook Ads types zijn er?

Onder Facebook Ads types verstaan we alle soorten Facebook Ads. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bij producten vaak gebruik gemaakt wordt van een “slide ad”, dit noemen we een carrousel. Terwijl wat grotere merken ook wel eens een complete video laten zien. Deze verschillende Facebook Ads types zal ik hieronder uitgebreid met jullie bespreken. Alle Facebook Ads types hebben een “aanzet tot actie” zoals Facebook dit noemt. Wij noemen dit in marketingtaal vaker een call to action of een CTA. Dit is de button onderaan de carrousel. Facebook heeft beperkte keuze hierin, enkele voorbeelden hiervan zijn: Meer informatie – Chatbericht sturen – Shoppen – Nu aanvragen – Meer bekijken.

Facebook Ads carrousel

De carrousel kan ingezet worden op Facebook, Instagram, en Facebook Messenger. Je kunt in advertentievorm maximaal 10 afbeeldingen of video’s plaatsen met allemaal een eigen link naar een specifieke pagina. Zo weet degene die klikt precies waar hij op uit gaat komen. Er is keuze uit een afbeelding of video. De maximale grootte is 30 MB voor een afbeelding en 4 GB voor een video. De carrousel wordt vaak gekozen bij meerdere producten omdat je dan 10 producten kan laten zien.

Facebook afbeelding

Naast de carrousel kan je ook kiezen voor één afbeelding. Hiervoor kies je vaak als je 1 boodschap wilt vertellen. Denk hierbij aan een vacature, een sfeerbeeld van een biermerk, een advertentie voor een feest of een nieuw product. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van advertenties waarbij één afbeelding genoeg zegt.

Facebook video

Als laatste heb je ook nog de keuze uit een video advertentie. Een aansprekende video is hierbij essentieel! Probeer hier “scroll stopping” content te maken. Dit doe je door in de eerste 3 seconden van de video alle aandacht te trekken. Vaak gebruiken grotere merken dit als een vorm van naamsbekendheid, zoals een biermerk dat een tour geeft voor de brouwerij of een frisdrankmerk die je probeert aan te zetten om de frisdrank in de winkel te kopen.

Facebook Ads optimaliseren

Als je de Facebook Ads eenmaal hebt ingesteld kan het optimaliseren beginnen. Er zijn veel mogelijkheden om al je Facebook ads te optimaliseren. Probeer ervoor te zorgen dat jouw doelgroep de advertentie niet zat wordt. Dit kan gebeuren als de frequentie te hoog is, of als je te lang dezelfde advertentie gebruikt. Merk je dat de doelgroep minder actief wordt bij de advertentie? Wissel hem dan eens om voor wat nieuws! Ook is het belangrijk om te testen, je weet nooit van te voren welke tekst en afbeelding het beste werken. Test dus met titels, CTA (call-to-action) buttons, afbeeldingen, videos, beschrijvingen en alles wat je je kunt bedenken. Als laatste tip wil ik je meegeven dat je nooit uitgetest bent! Blijf zoveel A/B tests doen als je kan. Gebruik de resultaten voor de volgende tests. Heb je een titel gevonden die aanspreekt? Mooi! Dan kan je nu de beschrijving gaan testen.

Tot slot wil ik je meegeven dat Facebook Ads aardig gecompliceerd zijn en het is begrijpelijk als je na het lezen van deze blog nog vragen hebt. Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, we staan open voor al je vragen. Sommet Media is een ervaren speler op het gebied van Facebook ads en andere social media advertenties. Wij kunnen je helpen met het uitdenken van een strategie, het creëren van advertenties en het optimaliseren.

FAQ

Veel gestelde vragen over het gebruik van Facebook Ads

Hoeveel kost een advertentie op Facebook?

Dat verschilt per doelgroep en per advertentie. Vaak zijn de kosten per klik niet hoger dan €0,40. Je bepaalt verder natuurlijk zelf hoeveel je uit wilt geven. Ik adviseer je om minimaal €10 per dag te besteden om een groot gedeelte van je doelgroep te kunnen bereiken.

Hoe kun je adverteren op Facebook?

Adverteren op Facebook kan je door een advertentieaccount aan te maken, dit kan via de bedrijfsmanager. Om helemaal zelfstandig te kunnen adverteren op Facebook is wel bepaalde kennis vereist. Zo zorg je ervoor dat alle instellingen kloppen en dat je geen budget verspilt aan advertenties die gefocust zijn op de verkeerde personen.

Hoe effectief is adverteren op Facebook?

Facebook Ads zijn erg effectief omdat Facebook zo’n populair medium is. Je kunt diensten en producten laten zien aan mensen om zowel je naamsbekendheid als conversieratio te vergroten. Daarbij geldt vooral: optimaliseren, optimaliseren, optimaliseren! Door veel A/B tests uit te voeren kun je precies zien wat er wél en wat er niet werkt.

Welke types Facebook Ads kan je gebruiken?

Afbeeldingen, video’s en carrousels. Je kunt deze types met elkaar combineren en je kunt er bijvoorbeeld een poll aan toevoegen. Zo lijken ze anders, maar zijn ze toch hetzelfde.

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP