fbpx

Instagram Adverteren effectief inzetten: Hoe doe je dat?

Instagram is niet meer weg te denken uit het beginscherm van je telefoon. De populaire app stijgt al jaren enorm in het aantal gebruikers terwijl de Facebook gebruikers stagneren. In 2020 heeft Instagram een groei van 29% doorgemaakt ten opzichte van 2019 en is daarmee het snelst groeiende social media kanaal van 2020. De doelgroep tussen de 15 en 39 jaar is met name actief op dit platform maar de doelgroep tussen de 15 en 19 liet een verschuiving zien naar het opkomende TikTok. Instagram adverteren is een logische stap om te nemen als je hier nog geen gebruik van maakt.

instagram-sterke-groei-sommetmedia
Sterke groei van Instagram

Wat is Instagram adverteren?

Het woord zegt het al, adverteren op Instagram is het tonen van advertenties in de populaire app. Let hierbij wel: alleen in de app worden advertenties getoond, niet op desktop. Instagram desktop heeft minder functionaliteiten en wordt daarom ook beduidend minder gebruikt. Instagram is een onderdeel van Facebook en daarom worden de advertenties gemaakt in het Facebook advertentiecentrum. Een voordeel hiervan is dat Instagram ook de beschikbare data van Facebook gebruikt. Op Instagram kan je kiezen voor een advertentie op de tijdlijn of een advertentie tussen de “stories” door. Deze stories vind je bovenaan de instagram-interface (in de vorm van een cirkel) en duren maximaal 15 seconden per uiting.

Waarom op Instagram adverteren?

Door te adverteren op Instagram kan je een belangrijk deel van je doelgroep bereiken. Niet alleen is het fijn dat je een groot bereik hebt, ook blijken de Instagram gebruikers een stuk actiever te zijn dan Facebook gebruikers. Ook zijn gebruikers gewend aan visuele content, dat is immers de reden dat zij op Instagram kijken. Doe hier je voordeel mee en creëer een advertentie die in het oog springt als deze voorbij komt. Loopt je advertentie niet helemaal naar verwachting en wil je hem stopzetten? Dat kan in het advertentiecentrum à la minute en je hoeft niet te wachten tot er een dag voorbij is.

instagram-adverteren-sommetmedia
Adverteer visuele content naar Instagram gebruikers

Waar moet je opletten bij het instellen van advertenties?

Als je op Instagram wilt adverteren, dan heb je wel een advertentieaccount bij Facebook nodig. Vervolgens is het belangrijk om eerst ter voorbereiding de volgende vragen te beantwoorden:

  • Welke doelgroep moet mijn advertentie zien?
  • Wat is de doelstelling van mijn advertentie?
  • Waar ga ik mijn advertenties tonen?
  • Hoeveel budget ga ik besteden?

Het is belangrijk om deze vragen eerst voor jezelf te beantwoorden, voordat je de advertentie(s) daadwerkelijk gaat publiceren. Wanneer je advertentie(s) online staan, is het belangrijk om je advertenties met enige regelmaat te analyseren. Aan de hand van deze analyse is het aan te raden om je advertentie(s) te optimaliseren.

instagram-foto-sommetmedia

Wat zijn de voor- en nadelen van Instagram adverteren?

Instagram adverteren heeft voor en nadelen. Lees ze hieronder en beslis aan de hand hiervan of Instagram adverteren wat voor jou is.

De voordelen van Instagram adverteren

  • Instagram weet veel van gebruikers omdat ook de beschikbare data van Facebook meegenomen wordt.
  • Bij een advertentie kan je een CTA (call-to-action) knop toevoegen die naar een bestemming leidt welke jij zelf kiest zoals je Instagram pagina of je website.
  • Gebruikers die geïnteresseerd zijn in je advertentie klikken vaak door naar je profielpagina.
  • Instagram wordt gebruikt om naar beelden te kijken, niet naar tekst. Je kunt er dus uitspringen met goed beeld.

De nadelen van adverteren op Instagram

  • Instagram houdt niet van tekst, als je product of dienst veel uitleg nodig heeft is Instagram minder geschikt.
  • Instellen en beheren van de advertenties is niet makkelijk, hiervoor heb je iemand nodig die hierin gespecialiseerd is.
analyse-instagram-adverteren-sommetmedia
Analyseer jouw bereikte doelgroep en optimaliseer jouw advertenties

Wat kan Sommet Media voor jou betekenen?

Instagram adverteren kan een uitkomst zijn voor veel bedrijven. De kosten zijn relatief laag terwijl het bereik erg hoog is. Sommet Media helpt je graag bij het uitdenken van een strategie die helemaal aansluit bij jouw bedrijf. Onze social media specialisten gaan graag de dialoog aan en maken met jouw input de mooiste campagnes. Na de opstartfase volgen we de advertenties op de voet en sturen we bij waar nodig.

Als je naar aanleiding van deze blog vragen hebt over het inzetten van Instagram adverteren of een ander kanaal zoals Facebook, LinkedIn, Pinterest, etc. Neem dan contact op met onze social media specialist en dan bespreken we samen jouw opties!

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP