fbpx

Social media trends en ontwikkelingen van 2022 

Het jaar 2022 is aangebroken en de wereld van digitale marketing heeft zich op veel manieren ontwikkeld. Als we terugkijken op het jaar 2021 hebben we geleerd dat er meer online gekocht wordt dan ooit, mensen zijn continu online en hebben nieuwe gewoontes gecreëerd op het gebied van social media. We zagen het gebruik rondom diverse media groeien, waarbij mensen (nog) meer tijd spenderen op social platforms. Dit samen met de marketing trends zijn belangrijke ingrediënten voor een strategisch marketingplan. In dit blog vertellen wij jou de belangrijkste speerpunten op het gebied van sociale media trends en hoe je deze kunt inzetten voor jouw bedrijf of merk.  

Sociale media kanalen zoals Instagram en TikTok zijn populairder dan ooit voor marketeers om in te zetten. Influencers hebben wereldwijd invloed op diverse doelgroepen. Merken kunnen door 1 viral TikTok door het dak schieten, maar ze kunnen ook ten onder gaan. Maar hoe creëer je waardevolle content en wat zijn nou de social media trends van 2022? 

Community Content 

Consumenten hebben een grote behoefte naar transparantie en merken met een missie. Millenials en generatie Z hebben vertrouwen en authenticiteit hoog in het vaandel staan. Zij vinden het belangrijk dat een merk of bedrijf bewust onderneemt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, fairtrade of vegan producten en milieuvriendelijke productie zijn onderwerpen die een merk of bedrijf waardevol maken. Wil je indruk maken met je authenticiteit? Dan moet je hier niet alleen over spreken, maar vooral laten zien. De behoefte aan missie-gestuurde merken die divers zijn en exclusief in hoe ze communiceren is niet langer een ‘nice to have’. De consument van vandaag wil aansluiten bij missie-gestuurde merken en bedrijven die ze kunnen vertrouwen en die authentiek zijn. Om waardevolle content te delen en daarmee de juiste doelgroep te bereiken neem je drie stappen.

  1. Analyseer je klanten

    Onderzoek waar je publiek waarden aan hecht. Kijk ook bij concurrenten, wat voor volgers hebben zij? En wat voor accounts volgt je doelgroep? Analyseer de demografische gegevens en bekijk over welke producten er gepraat wordt.
  2. Start een trend

    Op Instagram en TikTok zijn trends dé manier om onder de aandacht te komen. Bedenk daarom een trend die passend is bij jouw bedrijf of merk. Dit doe je door een reels of TikTok video te maken, gebruik muziek die op dit moment populair of nostalgisch is en gebruik hashtags. Moedig ook je volgers aan om hieraan mee te doen!
  3. Connect met de community

    Moedig volgers aan die al over je merk of bedrijf posten door middel van reposts, delen en het vermelden van hun account. Je community is essentieel voor het bouwen van een sterke strategie, dus communiceer met ze en wees enthousiast.

Nostalgia marketing 

Gedurende de COVID-19 pandemie is er een hoop veranderd. Zo zijn we meer online dan ooit en tegelijkertijd is er meer behoefte aan nostalgie. Dankzij de wereldwijde onrust is het verlangen naar eenvoudige tijden zonder mondmaskers en vaccins groter geworden. De consument wil terug naar de onbezorgdheid van ‘toen’, en nostalgia marketing zet daarmee mooi de toon door herinneringen op te halen en daarmee ook positieve gevoelens op te wekken. Hoe je dit samenbrengt met je merk of bedrijf lees je hieronder.

  1. Vind een thema

    Door in te spelen op thema’s van vroeger worden er emoties losgemaakt waardoor de consument eerder tot conversie over gaat. Wanneer je mee wilt doen aan deze trend is het belangrijk om te weten welke gloriejaren indruk maken op jouw doelgroep zodat je passende content kunt creëren. Denk hierbij aan oude gouden hits, fotobewerking, thema’s en lettertypen waar je doelgroep zich mee kan identificeren.
  2. Onderzoek je doelgroep

    Denk aan de verschillende persona’s in je doelgroep. Wat zijn de demografische kenmerken? Voor welke generaties zijn je producten of diensten geschikt? Zet dat nu samen met de thema’s waarvan je denkt dat ze gevoelens op gaan roepen.
  3. Wees tijdig en relevant.

    Begin tijdig met het plannen van de activiteiten voor het creëren van een pakkende campagne. Bekijk trends die momenteel lopen en bekijk of je merk of bedrijf zich hiermee kan associëren. Hier kun je inspiratie uithalen en een passende campagne bedenken die zowel nostalgisch als relevant is.

Niche Marketing en content authenticiteit 

Om volgers en potentiële klanten aan je te binden is het anno 2022 belangrijk om authentieke content te delen. Denk aan creatieve uitingen en unieke content die vertalen waar je bedrijf of merk voor staat. Dit wordt de Slow Marketing Movement genoemd, marketing waarbij je je richt op persoonlijke binding met je doelgroep. De drie pijlers die hiervoor belangrijk zijn, zijn kennis, waarde en betekenis. Vertel je doelgroep waar je als merk voor staat, wat je belangrijk vindt en wat je diensten of producten betekenen.

  1. Identificeer je doelen 

    Ook hiervoor geldt: Wie wil je bereiken? Uiteindelijk wil je dat de waarde, kennis of betekenis die je overbrengt impact maakt. En dus is het belangrijk in kaart te brengen wie je wilt overtuigen van jouw dienst of product.
  2. Creëer een community rondom je niche 

    Community’s zijn snelgroeiende kanalen geworden. Maak een Slack kanaal, Reddit-thread, Facebook Group of een andere vorm van online community waar jouw publiek een gedeelde band over kan creëren in jouw niche. Zorg ervoor dat je niet te veel concentreert op het maken van een verkoop en per ongeluk gebruikers wegjaagt uit je community. 
  3. Neem plaats in een bestaande community 

    Een nieuwe community creëren valt niet mee, je kunt daarom beginnen met een plaats in te nemen in een bestaande community. Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan de community wanneer je iets plaatst. 

Influencer Marketing 

Voor merken of bedrijven die zich er niet toe zetten persoonlijk mond-tot-mondreclame op hun eigen in sociale media te promoten, maken verlies op het deelnemen aan de plaats waar we het grootste deel van onze tijd online doorbrengen. De oplossing? Het ontwikkelen van relaties met anderen in social media die affiniteit hebben met jouw merk of vergelijkbare producten. We vertrouwen mensen meer dan merken, helemaal als we er nog onbekend mee zijn. Influencer Marketing heeft een enorme impact op een gerichte doelgroep. De volgers van een influencers zijn veelal loyale volgers en laten zich graag beïnvloeden. 

  1. Maak je doelstelling concreet 

    Breng eerst je doelstellingen in kaart. Wil je meer merkbekendheid? Meer producten of diensten verkopen? Of wil je meer volgers? Door dit in kaart te brengen kun je een passende influencer zoeken om je doelstellingen te bereiken. 
  2. Het vinden van de juiste influencer

    Denk aan de verschillende persona’s in je doelgroep. Wat zijn de demografische kenmerken? Nadat je jouw doelstellingen hebt verzameld, identificeer je de influencers die actief zijn in dezelfde branche of niche als jouw merk of bedrijf. Hun volgers zijn al geïnteresseerd in hun content en het onderwerp waarmee hun account bekend is geworden, hun meningen en aanbevelingen betekenen veel voor hen.
  3. Gebruik analyses om resultaten te meten

    Net als elke andere marketingcampagne, hebben influencer-marketinginspanningen een sterke terugkoppeling. Meet het rendement op de investering van elke campagne om een op data gebaseerde marketingstrategie voor influencers te bedenken en aan te houden. Daarnaast kun je de influencer waarmee je samenwerkt ook altijd naar data vanuit zijn/haar account vragen. Ook is het verstandig het verkeer naar je website en engagement goed bij te houden.

Aantrekkelijke korte content 

TikTok is volgens de lijst van Cloudflare de meest populaire website. Daaropvolgend komt Google en Facebook. Dit is bijzonder indrukwekkend omdat TikTok slechts een videolengte van drie minuten toestaat, terwijl YouTube veel langere video’s mogelijk maakt. TikTok’s snelle stijging in populariteit in zo’n korte tijd is niet onopgemerkt gebleven. Zo kwamen de andere sociale media platforms met hun eigen versies, waaronder Instagram (en Facebook) Reels, YouTube Shorts en Snapchat’s Spotlight. Veel van het succes van TikTok kan worden toegeschreven aan de korte inhoud van elke video. De content is authentiek, vermakelijk en democratiseert sociale media voor iedereen. Naar verwachting wordt er in 2022 meer micro-content gecreëerd om een groot publiek te bereiken. 

  1. Korte content is key 

    De kunst is om aantrekkelijke inhoud te creëren in een korte video. Dit klinkt misschien logisch, maar door de inhoud aantrekkelijk en kort te houden zul je je doelgroep sneller overtuigen. Tegelijkertijd moet het ook je doelgroep informeren en verleiden om aan te zetten tot actie. Belangrijk om te onthouden is dat iedere seconde in de video telt.  
  2. Hergebruik van content

    Heb je aantrekkelijke content gemaakt en kun je het zelfs in delen knippen? Vooral doen! Content hergebruiken op verschillende momenten werkt goed zolang het waardevolle content is. Daarnaast geeft het verspreiden van consistente content een boost voor je verkeer.
  3. Houd ruimte voor spontaniteit

    Het is belangrijk om een content kalender in te vullen en aan te houden, maar het is ook belangrijk in te springen op actualiteiten en trends.  

Video advertising 

Televisiezenders worden steeds minder populair. Video’s worden gericht opgezocht en bekeken. Het is dus geen verrassing dat ook online video advertising blijft groeien en je hiermee impact kunt maken op je doelgroep.  

  1. Veranderend consumentengedrag 

    Doordat de consument steeds actiever wordt in online video’s bekijken, dien je hier als adverteerder op in te spelen. Daarbij bestaat video voor een groot deel uit branding.
  2. Zet diverse kanalen in

    Je kunt diverse social mediakanalen inzetten om meer rendement te halen uit je videoadvertenties. Gebruik hiervoor niet alleen YouTube, maar ook kanalen als Facebook, Instagram en TikTok.  

Geef jouw merk een stem 

Het gebruik van je stem in video’s is niet iets nieuws, wel blijft het zich continu ontwikkelen. Live audio wordt gebruikt om consumenten te vermaken en te informeren en door marketeers wordt het ingezet om binding te creëren met de consument. Hoe je een stem kunt inzetten hebben we ook voor dit onderdeel voor je op een rij gezet. 

  1. Wees menselijk 

    Het hele idee van voice audio is dat gebruikers authenticiteit willen over onderwerpen die hen interesseren. Als je als merk audio in gaat zetten in je content, probeer dan zo menselijk mogelijk te zijn zodat je beter kunt verbinden met je doelgroep. Stemgebruik in je video’s kun je inzetten als een vorm van branding, zodat je merk nog meer herkenbaarheid en authenticiteit krijgt waarmee je doelgroep zich verbonden voelt.
  2. Werk samen met influencers 

    Waarom influencer marketing ook voor jou kan werken hebben we net uitgelegd, maar een nieuwe vorm van samenwerken is door met influencers in gesprek te gaan. Door hen echt te betrekken bij je bedrijf kun je relevante onderwerpen aansnijden, samen waarden creëren en letterlijk je stem laten horen
  3. Voice over 

    Vind je het oncomfortabel om in een video te spreken? Spreek dan de tekst van tevoren in en gebruik het in je video.  

Sociale Mediatrends: en nu? 

De trends die we in dit blog hebben uitgelicht kunnen een goede boost geven aan jouw branding. Daarnaast helpen ze impact maken op de branche waarin je bedrijf zich bevindt. Maar wat vooral onze boodschap is, is dat sociale marketingtrends continu blijven veranderen. Belangrijk is dat je weet welke social media kanalen jij het beste voor jouw onderneming in kunt zetten. De onlinewereld staat geen seconde stil en het is erg belangrijk om op de hoogte te blijven van deze veranderingen. De uitdaging tot authenticiteit wordt groter en ook voor adverteerders wordt het lastiger. Maar zolang je uitdraagt wie je bent en waar je voor staat, zijn er mooie kansen die je dit jaar kunt pakken. 

Social Media

Kalender 2022

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP