fbpx

Gebruik deze conversie optimalisatie tips voor een betere website

Conversie optimalisatie (CRO) van je website is erg belangrijk. Wordt jouw website gevonden door potentiële klanten? Top! Weinig conversies? Dat is jammer! Het kan zijn dat jouw website, zonder dat jij het weet, niet conversie gericht is. Je bent niet de enige en daarom willen we je een aantal conversie optimalisatie tips geven. Lees snel verder!

Laat je eigen gevoel los

Iedereen heeft een ander beeld van een mooie/fijne website. Probeer jouw eigen gevoel los te laten bij het ontwerp van je website. Wat jij mooi vindt hoeft niet per se ook conversiegericht te zijn. Probeer een middenweg te vinden in wat jij mooi vindt en wat écht werkt. Vind jij het bijvoorbeeld mooi om jouw logo aan de rechterkant van de menubalk te laten zien? Dat kan! Is het conversiegericht? Niet per se. Vraag een specialist om je conversie optimalisatie tips te geven. Dat is erg waardevol!

Conversie optimalisatie tips voor de menubalk

Als je denkt dat een menubalk maar een menubalk is, dan heb je het mis. Potentiële klanten verwachten bepaalde dingen te vinden op een bepaalde plek. Het logo aan de linkerkant is daar een voorbeeld van, en hij moet ook linken naar de homepage. De teksten in de menubalk moeten zo duidelijk mogelijk zijn zodat je meteen weet wat je te zien krijgt wanneer je klikt. In plaats van 1 tekst met producten zou je kunnen overwegen om dit uit te breiden naar: witgoed, elektronica, Tv’s, etc. Zo weet de bezoeker precies wat hij te zien krijgt na een klik. Op mobiel kan het verstandig zijn om een kleine beschrijving te plaatsen onder de icoontjes. Zo weet de bezoeker zeker waar hij op gaat klikken, dit kan handig zijn omdat niet iedereen weet dat de 3 streepjes menu betekenen.

Dit zijn niet de enige conversie optimalisatie tips voor de menubalk. Ook is het van belang om te laten zien wie je bent en dat je bereikbaar bent. Zet dus gerust de kopjes contact en over ons in de menubalk. Dit straalt betrouwbaarheid uit. Naast dat je menubalk er een stuk beter uitziet, is de menubalk ook belangrijk voor je SEO (organische vindbaarheid in Google). Wil je hier meer over weten? Lees dan ook eens onze blog Hoger in Google komen.

mobiele menubalk primera conversie optimalisatie tips
Icoontjes mét begeleidende tekst maakt het makkelijker om de icoontjes te begrijpen.

Mobiele zoekbalk

Een andere optimalisatie tip is de mobiele zoekbalk van een website. Door deze zoekbalk meteen ‘open’ te laten zien, kunnen bezoekers meteen hun producten zoeken. Coolblue is hiervan een goed voorbeeld (zie afbeelding). Je hoeft op Coolblue niet eerst op het vergrootglaasje te klikken om de zoekbalk te openen. Het laten zien van de zoekbalk is vooral handig als je een erg uitgebreid assortiment hebt.

Zoekbalk meteen zichtbaar, waardoor mensen meteen naar producten kunnen zoeken

De call-to-action (CTA) optimaliseren

Een call-to-action button is een button die aangeeft wat je moet doen, zoals: in winkelmand of bestel nu. Voor wie denkt dat dit “maar” een button is heeft het helemaal mis! Je kan veel zeggen met een CTA. De tekst die je gebruikt moet oproepen om een actie uit te voeren.

De plaatsing van de CTA button is vaak rechts naast een product of onder de tekst van een dienst. Verplaats je in de klant en kijk zelf waar jij zou willen klikken op een CTA. Boven de “vouw” is een CTA een must, zo kunnen de snelle beslissers ook snel klikken. Ook onderaan de pagina een CTA button plaatsen, is een tip. Potentiële klanten die helemaal naar beneden zijn gescrold zijn namelijk geïnteresseerd en zijn daarom ook eerder geneigd om een product of dienst bij je af te nemen. Probeer ze daar dus ook te laten klikken. Een andere conversie optimalisatie tip voor de CTA is om een korte beschrijvende tekst toe te voegen zoals wanneer het product uiterlijk bij de klant in huis is, of wat de voorwaarden zijn zoals gratis verzending en retour.

Conversie optimalisatie met kleuren

Behalve dat het belangrijk is wat er op de button staat, is het ook belangrijk welke kleur hij heeft. Hij moet genoeg contrast hebben met de rest van je website en je huisstijl zodat hij goed opvalt tussen de andere informatie. Om hier goed gebruik van te maken kan je gebruik maken van complementaire kleuren. Dat wil zeggen: kleuren die tegen over elkaar zitten in de kleurencirkel.

Rood is stop

De rode kleur doet bij veel mensen aanzetten tot stoppen. Laat prijzen of andere belangrijke dingen dus liever niet in het rood zien. Gebruik een andere contrasterende kleur. Vaak gaat dit niet goed bij formulieren. Als bezoekers vergeten zijn om een veld in te vullen dan krijgen ze vaak meteen een rode error te zien. Dit kan irritatie oproepen bij de bezoeker dus zorg voor een andere opvallende kleur zodat men wél ziet wat er fout is gegaan, maar geen irritatie krijgt.

Conversie optimalisatie tips voor de indeling van je pagina

Boven de vouw! Komt deze term je bekend voor? Het is namelijk een hele belangrijke conversie optimalisatie tip! Boven de vouw betekent de content die je ziet zonder te scrollen. De eerste indruk is erg belangrijk. Informatie die je zoekt moet je ook snel kunnen vinden, en het liefst in één oogopslag. Dat wil zeggen: boven de vouw. Zorg daarbij dat de content die het belangrijkst is de meeste aandacht krijgt en de CTA button daarbij staat.

Een andere conversie optimalisatie tip voor de indeling van je pagina is: Maak een duidelijke indeling en gebruik koppen, tussenkoppen, alinea’s en witregels. Dit maakt je pagina overzichtelijk. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de tekst de lezer aanspreekt. Schrijf je content naar de behoefte van de klant. Schrijf zo dat de eerste zin meteen antwoord geeft op de vraag van de klant. Plak geen overbodige informatie in de tekst maar houd het kort en bondig.

Conversie optimalisatie tips van Sommet Media

Zoek je hulp bij het optimaliseren van je website en heb je niet voldoende aan deze conversie optimalisatie tips? Schroom niet en laat ons je helpen. De conversie optimalisatie specialist kan met je meekijken en helpt je bij het verbeteren van je website.

Social Media

Kalender 2021

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP