fbpx

Website optimaliseren: minder onzekerheid, meer conversies

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw website kunt optimaliseren. Bij website optimalisatie denken veel mensen alleen aan conversie optimalisatie. Hierbij doe je er alles aan om het conversiepercentage van jouw website te verhogen. Je kan echter ook een website optimaliseren op basis van SEO met als doel dat je hoger in de organische zoekwoordposities komt. Zonder websitebezoekers kom je namelijk nergens. Hier meer over weten? Bekijk dan onze pagina over het hoger komen in Google of website aanmelden bij Bing & Google.

Op deze pagina zullen wij voornamelijk uitleggen hoe je onzekerheid wegneemt bij de websitebezoeker en daarmee meer vertrouwen genereert om uiteindelijk het conversiepercentage te verhogen. Een website optimaliseren heeft in dit geval 1 doel: conversiegroei. Lees hier hoe!

Website optimaliseren voor conversiegroei

Zodra je het zover hebt gekregen dat mensen vanuit bijvoorbeeld Google op je website gekomen zijn, is het nu cruciaal dat zij ook iets ondernemen. Je wilt bijvoorbeeld dat de websitebezoeker iets koopt, zich ergens voor inschrijft of contact met je opneemt. Dit worden ook wel conversies genoemd. Conversies zijn acties die websitebezoekers moeten ondernemen om een ingesteld doel te behalen. Als jouw doel is om meer inschrijvingen voor jouw opleidingen te krijgen, dan is het van belang dat je jouw website optimaliseert naar dit doel. Dit wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd.

Veel websites staan of vallen namelijk op basis van hoe goed zij converteren. Een conversie optimalisatie doet er alles aan om websitebezoekers beter te laten converteren. Maar wat kan jij dan doen om het conversiepercentage te verhogen? Om ervoor te zorgen dat mensen converteren, is er vertrouwen nodig. Vertrouwen creëer je door onzekerheid weg te nemen. Consumentenpsycholoog Robert Cialdini heeft zes basisprincipes ontwikkelt die onzekerheid doen wegnemen en voor meer vertrouwen bij de consument zorgen. Wij leggen uit hoe jij elk principe kan gebruiken om jouw website meer converterend te maken!

1. Autoriteit: de man in de doktersjas

Een potentiële klant moet het vertrouwen hebben om op jouw website tot conversie over te gaan. Zeker als je nog geen vertrouwde naam bent (zoals Amazon en Bol.com) moet je er alles aan doen om dit vertrouwen te wekken. Hoe zorg je er dan voor dat jouw website autoriteit uitstraalt en je potentiële klant de website zal gaan vertrouwen?  Laat anderen vertellen wat zij van jouw product of dienst vinden. Een review sectie kan bijvoorbeeld overtuigend werken. Laat logo’s op je website zien van vertrouwde keurmerken, certificaten of betaalmethoden die je hebt verkregen en laat deze zien op belangrijke momenten. Toon de keurmerken op de homepage of bij het afrekenproces. Neem onzekerheid weg door in het bestelproces zekerheidjes te geven zoals “Altijd gratis retourneren” of “Binnen 2 dagen geleverd”. Allemaal kleine aanpassingen om je website optimalisatie tot een succes te maken.

website-optimaliseren-betaalmogelijkheden-sommetmedia
Autoriteit: laat jouw betaalmogelijkheden zien om vertrouwen te laten groeien. – Coolblue

2. Sociale bewijskracht: “Als zij het doen, dan ik ook!”

Hiervoor noemde wij al het gebruik van reviews en ervaringen van vorige klanten. Naast dat dit onzekerheid wegneemt, zorgt het ook voor social bewijskracht. Mensen denken dan de volgende dingen: “Als zij het product kopen, dan wil ik dat ook” of “Als zij het een goede training vinden, dan zal dit wel waar zijn”. Gebruik daarbij ook getallen. Mensen vinden het namelijk interessant hoeveel sterren een product of dienst heeft gekregen. Dit kunnen ze dan weer vergelijken met andere producten en aan de hand hiervan een gefundeerde beslissing nemen. Maak daarnaast gebruik van lijstjes door bijvoorbeeld een top 10 te laten zien op je homepage. Mensen vinden het interessant om te weten welke 10 producten het meest verkocht zijn en zullen daar ook meer interesse in tonen.

website-optimaliseren-met-sociale-bewijskracht-cialdini-sommetmedia
Social bewijskracht: Tools van de Maand – Boska

3. Creëer een gevoel van schaarste

Zijn er nog maar 2 producten leverbaar? Laat dit dan zien! Schaarste zorgt er namelijk voor dat mensen een psychologisch drang voelen om (sneller) een beslissing te nemen. Laat dit, echter, alleen zien als dit ook waar is. Liegen werkt averechts en is daarnaast niet toegestaan. Als je product niet schaars is, dan kan je altijd het product schaars maken. Geef het product een tijdelijke korting die alleen deze week geldig is. Je kan dus je website optimaliseren door bijvoorbeeld een aftelklok bij het product te laten zien. Dit zorgt voor een gevoel van urgentie bij de klant, waardoor deze eerder over kan gaan tot aankoop.

website-optimaliseren-schaarste-cialdini-sommetmedia
Creëer schaarste met bijvoorbeeld speciale dag aanbiedingen. – Bol.com

4. Maak je merk, product of dienst sympathiek

Laat positieve klanten iets vertellen over jouw product of dienst. Dit kan in de vorm van een filmpje, geschreven tekst of op een andere creatieve manier. Een positief bericht van een ‘echt’ persoon kan voor sympathie zorgen en daarmee meer vertrouwen geven aan de potentiële klant. Laat daarnaast mensen weten wie jullie zijn. Een goede website optimalisatie zou het personaliseren van de “over ons” pagina kunnen zijn. Geef de mensen achter de website een gezicht. Mensen willen geen kantoorpanden zien, maar mensen. 

5. Website optimaliseren op basis van wederkerigheid

Mensen vinden het fijn om cadeautje te krijgen. Een bijkomend effect van het krijgen van een cadeautje is dat je vaak iets terug wilt doen. Zo werkt het ook bij jouw websitebezoekers. Daarbij is het wel belangrijk dat dit cadeautje onverwacht is en je niet meteen een tegenprestatie verwacht. Je hoeft niet altijd iets fysieks weg te geven. Dit kan ook handige informatie (bijvoorbeeld een whitepaper) of gratis advies zijn. Vaak zie je dan dat mensen ook eerder geneigd zullen zijn om na het krijgen van een cadeautje iets voor jou terug te doen. Als je bijvoorbeeld cursussen geeft of een adviesbureau bent, geef dan een gratis webinar weg waarin je kwalitatieve informatie deelt. Mensen die deze webinar dan waardevol vinden, zullen eerder geneigd zijn om betaalde diensten van je af te nemen.

6. Zorg voor commitment: de voet tussen de deur

Een andere belangrijk principe van Cialdini is ‘commitment’. Commitment is de bereidheid om met iemand of iets mee te doen. Als jij iemand zo ver hebt gekregen dat diegene iets kleins voor je doet (jouw Facebook pagina liked), dan zal hij of zij ook eerder geneigd zijn om tot een grote commitment over te gaan (product kopen of een review achterlaten).

Daarnaast kan commitment ook besmettelijk zijn. Als een potentiële klant ziet dat een vriend of gelijkgestemde jouw Facebook- of Instagrampagina liked of iets positief te zeggen heeft op jouw forum/community, dan zal de klant ook meer vertrouwen hebben in jouw merk. Bekijk ons blog over het genereren van meer Instagram volgers voor meer informatie over dit onderwerp.

Heb je bijvoorbeeld een merk die gezond voedsel verkoopt? Laat mensen eerst een poll invullen waarin ze zeggen dat ze gezond eten belangrijk vinden. Na deze commitment kan je dan op deze behoefte inspelen door jouw producten te laten zien.

Jouw website optimaliseren met de zes Cialdini-principes

Nu we in het kort hebben uitgelegd welke website optimalisaties jij kan uitvoeren om een meer overtuigende en converterende website te krijgen, is het nu tijd om zelf aan de slag te gaan. Pas de bovengenoemde principes toe en je zal geheid verbetering zien in je conversiepercentages. Sommet Media kan je hier ook bij helpen! Wij hebben deze principes al voor veel websites toegepast en doen het graag voor jouw website of webshop. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Social Media

Kalender 2022

Scoor meer likes, volgers & views.

Download onze gratis Social Media kalender boordevol inspiratie.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP