Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse is een belangrijk begin voordat je aan de slag gaat met SEO/SEA. Hiermee voorkom je dat je op irrelevante termen gaat adverteren of schijven. Het doen van zoekwoorden onderzoek kan je ook nieuwe inzichten geven over zoekgedrag en de customer journey van jouw website. Er zijn verschillende typen zoekwoorden te onderscheiden, zo heb je short tail en long tail zoekwoorden. Soms vertellen de zoekwoorden je iets over de intentie van de zoeker, zoals informatie georiënteerd zoeken of koop georiënteerd zoeken. Hier kan je dan slim op inspelen, niet alleen met welke zoekwoorden je kiest, maar ook op welk kanaal je ze gaat gebruiken. In deze blog wil ik je meer vertellen over wat een zoekwoorden analyse is, hoe je het uitvoert en wat je met de resultaten kan doen.
Wat zijn zoekwoorden?
Natuurlijk wil ik bij het begin beginnen, vandaar de vraag: wat zijn zoekwoorden? Het zijn de woorden die je intypt in de balk bij een zoekmachine. Over het algemeen gebruikt men in Nederland Google maar zoekmachines als Yahoo! en Bing hebben ook zoekwoorden. Enkele voorbeelden van zoekwoorden kunnen zijn: Jas kopen, waar kan ik een jas kopen?, online een jas kopen, jas maat L kopen, winterjas zwart, etc. In de online marketing noemen wij dit zoekwoorden of zoekopdrachten.
Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk?
Het doel van een zoekwoorden onderzoek of zoekwoorden analyse is erachter komen wat de potentiële klant zoekt. Klinkt logisch hè? Probeer via het zoekwoorden onderzoek te achterhalen wat het zoekgedrag van jouw doelgroep is en speel hier dan slim op in. Met de uitkomsten van het zoekwoorden onderzoek kan je betaalde campagnes starten of aan de slag gaan met SEO op je eigen website. Zo kan je ervoor zorgen dat je meer bezoekers naar de website trekt. In de eerste instantie kan je dit doen met betaalde advertenties en later met SEO. SEO heeft vaak meer tijd nodig om goede resultaten te behalen, maar kan op de lange termijn erg nuttig zijn. Een advertentie, daarentegen, met zoekwoorden op pagina één kan je gewoon kopen.
Niet alleen voor zoekmachines is zoekwoorden onderzoek heel erg belangrijk. Het kan ook erg handig zijn voor jezelf of jouw bedrijf. Stel dat je ontdekt dat jouw doelgroep naast schoenen óók sokken zoekt. Dat is een grote kans! Misschien kan je dan ook sokken gaan verkopen.
Naast de potentiële kansen die het biedt, is het ook handig om te gebruiken bij andere soorten advertenties. Weet je van jouw doelgroep dat ze bepaalde zoekwoorden vaak gebruiken? Verwerk dit dan ook op jouw website. Als je via de advertenties ziet dat een bepaald zoekwoord zorgt voor veel verkeer, waarom zou je het woord dan niet prominent gebruiken op de homepage?
Welke soorten zoekwoorden zijn er?
Om te beginnen kennen we long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer, soms hele zinnen. Bij long tail zoekwoorden is het vaak duidelijker en specifieker wat iemand zoekt. Denk aan: “lange rode jas kopen”, dit is veel duidelijker dan short tail zoekwoord: “jas kopen” of “rode jas”.
Ook kan het zijn dat de zoekintentie duidelijk wordt met long tail zoekwoorden. In dit geval staat het woord kopen erachter wat duidelijk laat zien dat iemand niet meer in de overwegingsfase zit, maar écht op zoek naar een website is waar een jas te koop is. Naast het verschil van de zoekintentie is er ook een verschil in de kosten. Vaak is het bij SEA zo dat korte zoekwoorden veel duurder zijn dan lange zoekwoorden. Dat komt doordat daar meer concurrentie op zit. Langere zoekwoorden zijn vaak goedkoper, omdat minder mensen ze gebruiken om mee te adverteren.
Daarnaast heb je Branded zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waarin een merknaam gebruikt wordt of alleen de merknaam. Denk hierbij aan zoekwoorden zoals ‘Sommet Media’, ‘marketingbureau Sommet Media’ of ‘Sommet Media blogs’. Zowel via SEO en SEA is het vaak gemakkelijk én goedkoop om gevonden te worden op jouw merknaam. Dat komt doordat Google kan zien dat op jouw website de merknaam vaak voorkomt.
Welke zoekwoorden tools zijn er?
Zoekwoorden tools kunnen je helpen bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek. Ze vertellen je op welke woorden je kunt adverteren en ook hoeveel zoekvolume er op een bepaald woord zit. Sommige tools vertellen je zelfs hoeveel een klik kost. Een voorbeeld daarvan is de zoekwoorden tool van Google Ads, deze heet de zoekwoorden planner. Andere bruikbare tools zijn: answer the public, Ahrefs of SEMRush. Naast de verschillende tools kan je ook de zoekbalk van Google zelf gebruiken. Dit is geen echte tool maar wel een middel om ook zoekwoordonderzoek te doen.
Google suggesties
Een gratis manier om zoekwoorden analyse te doen is Google suggesties. Wat je doet is het zoekwoord invullen in de zoekbalk zoals: Zoekwoord onderzoek. Google geeft dan een aantal suggesties van woorden zoals: zoekwoorden onderzoek, zoekwoord onderzoek gratis, zoekwoord onderzoek tool. Deze woorden noteer je zodat je ze later nog eens kan teruglezen.
Nadat je de suggesties hebt genoteerd scroll je naar onderen. Daar zie je nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Als je deze ook opgeschreven hebt ga je vervolgens verder met het a-b-c-onderzoek. Je typt je zoekwoord nogmaals in de zoekbalk en daar achteraan de “a”. Google gaat nu suggesties geven van het zoekwoord in combinatie met een a. Bij het zoekwoord: zoekwoorden onderzoek a komt er bijvoorbeeld uit: Zoekwoorden onderzoek adwords. Vervolgens doe je dit met alle letters van het alfabet en heb jij een uitgebreide lijst met zoekwoorden als je klaar bent.
Google zoekwoordplanner
Wie beschikt over een Google Ads account kan ook de zoekwoordplanner van Google gebruiken. De zoekwoordplanner is gratis te gebruiken en helpt je met het zoeken naar relevante zoekwoorden. Daarnaast geeft het ook suggesties voor andere relevante zoekwoorden. Je begint met het intypen van zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor jouw bedrijf. Je kan hier maximaal 10 zoekwoorden intypen. De Google zoekwoordplanner geeft vervolgens suggesties op deze woorden en het bijpassende zoekvolume.

Daarnaast vertelt Google ook hoe dit zoekvolume gaat veranderen in de komende maanden. Dit is een schatting die Google maakt op basis van de gegevens van de maanden eerder. In de kolom naast de zoekvolumewijziging zie je concurrentie. Hier wordt aangegeven of de concurrentie op een zoekwoord laag, gemiddeld of hoog is. Dat wordt bepaald door het aantal andere adverteerders dat op dat specifieke zoekwoord biedt in verhouding tot alle zoekwoorden op Google. In de laatste kolommen laat Google zien wat het bod voor bovenaan de pagina is. Hierbij zie je 2 kolommen, namelijk laag bereik en hoog bereik. Laag bereik betekent dat dit zoekwoord met dit (lage) bod wel eens bovenaan de pagina heeft gestaan. Hoog bereik betekent dat voor dit (hoge) bod een andere adverteerder bovenaan de pagina heeft gestaan. Zo kan je een inschatting maken van de gemiddelde CPC (Cost per Click) van dit zoekwoord. Als je kiest om de CPC laag in te zetten zal jouw advertentie voornamelijk getoond worden op momenten dat de concurrentie laag is voor dat zoekwoord. Zet jij de CPC hoger in? Dan heb je kans om de veiling van andere adverteerders te winnen en bovenaan de pagina te komen met jouw advertentie!
Answer the public
Dit is een tool die je kunt gebruiken voor de long tail zoekwoorden. De naam zegt het al een beetje; answer the public geeft antwoord op vragen die passen bij jouw zoekwoord. Wat ze doen is jouw zoekwoord aanvullen met vragen zoals hoe, wat, wie, waar, etc. Met deze tool kan je nieuwe ideeën opdoen voor jouw zoekwoorden analyse. Het is een handig hulpmiddel en voorziet vooral in zoekwoorden met een informatiebehoefte.
Ahrefs
Deze betaalde tool is één van onze favorieten voor de zoekwoorden analyse. Daarnaast fungeert het als een hele mooi tool waarmee de SEO van een website geanalyseerd kan worden. Ahrefs heeft zoveel functionaliteiten dat we in deze blog niet alles kunnen doorlopen en daarom lees je hier de belangrijkste stappen voor jouw zoekwoorden analyse.
Met Ahrefs kan je backlinks analyseren, content analyseren, posities in Google bekijken en natuurlijk een zoekwoorden analyse maken. Hiervoor gebruik je de Ahrefs Keyword explorer. Begin met het typen van 1 zoekwoord en klik op zoeken. Je komt in een dashboard terecht waar je verschillende statistieken kunt zien over het zoekwoord dat je hebt ingetypt. Statistieken zoals de keyword difficulty, het zoekvolume, het aantal klikken en het wereldwijde volume. In de linker kolom zie je zoekterm ideeën. Hieronder kan je woordgroepen zien, dezelfde termen, zoektermsuggesties en vragen. Om te beginnen starten we gewoon bij alle zoektermen. Hier klik je alle relevante zoektermen aan en voeg je die toe aan een nieuwe lijst. In de linker kolom zie je dan je nieuwe lijst terug komen. Hier zie je al jouw zoekwoord ideeën die je hebt opgedaan met Ahrefs.
SEMrush
Naast Ahrefs is SEMrush een bekende tool waarmee je je SEO kan verbeteren en een zoekwoorden analyse kunt uitvoeren. SEMrush is een betaalde tool en je hebt dus een abonnement nodig om dit te kunnen gebruiken.
Je kunt via SEMrush een makkelijk zoekwoord onderzoek uitvoeren omdat de interface erg gebruiksvriendelijk is. Voordat je begint zal je eerst voor jezelf duidelijk moeten hebben wat je precies zoekt. Deze tool geeft veel informatie en je kan verdwaald raken in de wirwar van informatie! De Keyword overview laat zien welke variaties, vragen en gerelateerde zoekwoorden er zijn aan het zoekwoord dat jij hebt ingevuld. Hierbij geven ze ook altijd het zoekvolume aan. Zo heb je dus het zoekwoord dat jij hebt ingevuld aangevuld met nieuwe ideeën en variaties.
Hoe voer je een zoekwoorden analyse uit?
Het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek of een zoekwoorden analyse hoeft niet moeilijk te zijn. Je hebt alleen de juiste tools nodig! Hierboven heb ik je al een idee gegeven over de verschillende tools en nu ga ik je helpen om deze in effectief te gebruiken.
Je begint bij je zoekwoord, heb je daar zelf al associaties mee? Komen er vragen bij je op? Schrijf alles op! Vervolgens ga je aan de slag met de Google suggesties. Deze methode is gratis én heel effectief. Bekijk ook de SERP (search engine result page) en bepaal of hier nog meer gerelateerde zoekwoorden staan. In de eerste (oriëntatie) fase is niks fout.
Vervolgens ga je verder met de hierboven uitgelegde tools. Gebruik bijvoorbeeld eerst answer the publik voor jouw long tail zoekwoorden. Vergeet de zoekbalk niet op Nederlands te zetten! Answer the public gaat nu voor jou op zoek naar zoekwoorden. Scroll naar onder en je vindt de zoekwoorden op alfabetische volgorde. Zo kun je gemakkelijk zien of je de zoekwoorden al in jouw lijst hebt.
Alle zoekwoorden opgeslagen? Dan gaan we kijken naar het zoekvolume en de prijs. Dit doen we in de Google zoekwoordplanner. Deze planner vertelt je wat de prijs van een zoekwoord is en hoeveel verkeer erop zit. Is het verkeer 0, dan weet je dat je van dat zoekwoord niet veel hoeft te verwachten. Ook in Ahrefs of SEMrush kan je het zoekvolume zien.
Als je al deze gegevens verzamelt hebt in een document ga je bepalen welke zoekwoorden voor jou als winnaar uit de bus komen. Heb jij een groot budget en wil je best wat betalen voor een klik? Dan kan je voor duurdere zoekwoorden kiezen. Als dit niet het geval is zijn er al een aantal zoekwoorden die misschien afvallen.
Daarnaast kun je ook een onderscheid maken tussen informatieve zoekwoorden of zoekwoorden met een koopintentie. Houd in je hoofd wat belangrijk is voor jouw zoekwoorden en loop de zoekwoorden na. Zo houd je een lijstje over met de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Nu je dit weet kan je aan de slag met deze zoekwoorden! Succes!
Veel gestelde vragen over zoekwoorden analyse
Wat is een zoekwoorden analyse?
Een zoekwoorden analyse is een zoektocht naar jouw belangrijkste zoekwoorden. Als je deze gevonden hebt maak je een overzicht en beslis je welke woorden je gaat gebruiken.
Waarom moet je een zoekwoorden onderzoek doen?
Dit doe je om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep zoekt. Zoeken ze informatie over een onderwerp of zoeken ze iets om te kopen? Daar kom je achter met een zoekwoorden onderzoek.
Hoe voer je een zoekwoorden analyse uit?
Bedenk wie jouw doelgroep is en wat ze zoeken. Als je hier achter bent voer je een zoekwoorden analyse uit met behulp van handige tools die jou inzicht geven of de zoekwoorden relevant zijn voor jou.
Welke zoekwoorden tools kun je gebruiken?
De gratis tools zijn Google suggesties, Google zoekwoordplanner en Answer the public. Ahrefs en SEMrush zijn betaalde tools. Deze tools gebruiken wij voor zoekwoorden analyses.