Google score: 4,9 / 5,0
10 jaar ervaring
Full service experts

Facebook Ads: hoe en waarom adverteren op Facebook?

Hoe werkt Facebook Ads, uit welke advertentiesoorten kan je kiezen en hoe zijn deze in te zetten voor bedrijven? Wereldwijd maken 1,9 miljard mensen iedere dag gebruik van dit social media platform. In Nederland gaat het dan om 10,8 miljoen dagelijkse gebruikers (2023). Het bereik is groot en het is dan ook niet gek dat veel bedrijven gebruikmaken van Facebook Ads. Lees meer over de voordelen van Facebook Ads en leer hoe je stap voor stap een campagne opzet!

In het kort

Met Facebook-advertenties kan je reclame maken via social media.
Je kan adverteren met een foto, video, carrousel en meer mogelijkheden.
De FB Ads kunnen worden getoond op mobiel of desktop.
Je doelgroep bereiken is makkelijk met de uitgebreide targetingopties.
Facebook is een relatief goedkoop social platform om op te adverteren.


Wat is Facebook Ads: de uitleg

Het woord ‘Ads’ is Engels voor advertenties. Facebook Ads betekent dus niks anders dan Facebook-advertenties. Als bedrijf kan je met Facebook Advertising dus reclame maken op Facebook en je doelgroep bereiken via dit social media kanaal.

Meta is het moederbedrijf van Facebook, maar ook van andere bekende social media-kanalen, zoals WhatsApp en Instagram. Facebook Ads maak je in de ‘Ads Manager’. Dit is een online tool van Meta waarin je al jouw Meta-advertenties beheert.

Met een Facebook ad kan je nieuwe en bestaande klanten bereiken. Bron: Facebook.
 

Advertenties op Facebook komen in verschillende soorten en maten. Deze kan je op meerdere manieren tonen binnen het netwerk van Facebook, bijvoorbeeld in het nieuwsoverzicht van de gebruikers.

De gebruiker ziet de advertentie dan bijvoorbeeld zowel op mobiele apparaten als op desktops (afhankelijk van de gekozen campagne-instellingen). Deze advertenties hebben het uiterlijk van ‘gewone’ Facebook-berichten en zijn dan te herkennen aan de vermelding: ‘Gesponsord’ bij de Facebook post.

Dezelfde Facebook-advertentie van Albert Heijn: zichtbaar op desktop en mobiel.

De meest gebruikte plaatsing is dus in het nieuwsoverzicht, maar men adverteert ook vaak via Facebook Stories om hun ad op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren; dus in de verhalensectie. Naast deze twee populaire plaatsingen kan je ook nog kiezen uit:

  • Marketplace,
  • Rechterkolom (op desktop)
  • Video-overzicht
  • In-stream video’s
  • Tussen de zoekresultaten
  • In Messenger
  • Het Meta Audience Network


Voorbeeld van een gesponsord bericht in de rechterkolom.


Waarom adverteren op Facebook?

Facebook adverteren kan een krachtige en kostenefficiënte manier zijn om je doelgroep te bereiken. De grootste voordelen? Dat zijn de goedkope tarieven, het grote publiek dat je ermee kan bereiken en de gerichte targeting.


De kosten: het is relatief goedkoop

Facebook staat bekend als een van de goedkopere advertentieplatforms. Adverteren op Facebook is vaak een aantrekkelijke optie voor bedrijven met een beperkt marketingbudget. In vergelijking met platformen zoals Google Ads of LinkedIn zijn de kosten voor Facebook adverteren meestal lager.

Kosten Facebook adverterenPer actie, prijs vanafPer 1.000, prijs vanaf
Merkbekendheid (per weergave)Vanaf €0,004Vanaf €4,-
Websiteverkeer (per klik)Vanaf €0,20Vanaf €200,-
Leadgeneratie (per lead)Vanaf €1,50Vanaf €1.500,-
Wat kost adverteren op Facebook? In de tabel hierboven zie je voorbeeldprijzen. De prijzen zijn sterk afhankelijk van verschillende factoren: doelgroep, concurrentie, ad-indeling en gekozen doelstelling.


Let op: in de bovenstaande tabel zie je slechts 3 campagnes en indicaties van de bijbehorende prijzen. Goed om te weten is dat de uiteindelijke advertentiekosten onder andere worden bepaald door je campagnedoel en aangeboden product/dienst, maar ook door het aantal adverteerders (wat dezelfde doelgroep heeft) waarmee je concurreert.


Zeer groot bereik

Facebook biedt een breed bereik en diverse campagnedoelstellingen. De Ads kan je tonen op verschillende plekken binnen het Facebook-netwerk, zowel op mobiele apparaten als desktops. Deze advertenties integreren naadloos in de gebruikerservaring. Het is dan ook een uitstekende manier om een groot publiek te bereiken.

Dankzij de gerichte targeting kan je veel potentieel geïnteresseerden bereiken.


Nauwkeurige doelgroepsegmentatie

Daarnaast biedt Facebook geavanceerde targetingmogelijkheden waardoor je je advertenties heel specifiek kunt afstemmen op de, voor jouw onderneming, relevante doelgroep. Hierdoor zet je jouw marketingbudget zo effectief mogelijk in.

Op Facebook is het mogelijk om te targeten op:

  • Geografische gegevens
  • Demografie
  • Taalvoorkeur
  • Interesses en voorkeuren
  • Gedrag en koopintentie
  • Opleidingsniveau
  • Beroep en industrie
  • Apparaattype, zoals smartphone of tablet
  • Type verbinding, zoals Wi-Fi of mobiel
  • Relatiestatus
  • Ouderschap en gezinsstatus
  • En veel meer!


Bij geen enkel platform kan je zo specifiek de doelgroep bereiken als bij Facebook. Daarnaast biedt Facebook ook krachtige mogelijkheden tot remarketing en retargeting. Hiermee kun je mensen bereiken die al eerder interacties met je website of app hebben gehad bereiken.

Door de advertenties gericht te tonen aan degenen die al eerder interesse hebben getoond in je producten/diensten vergroot je de kans op een conversie aanzienlijk.

Mensen die bijv. al eerder op je website zijn geweest, krijgen de Facebook ad te zien. Zo heb jij meer controle over hoe jij je budget inzet.


Welke soorten Facebook Ads zijn er?

Afhankelijk van je doel, kan je dus kiezen uit meerdere advertentiemogelijkheden. Er zijn 10+ verschillende soorten Facebook Ads-types waar je uit kan kiezen. In deze blog zullen de 3 meest populaire advertentiemogelijkheden worden besproken waarmee je jouw doelgroep kan bereiken.


Afbeelding

Een Facebook ad met één afbeelding is de meest voor de hand liggende. Hiervoor kies je vaak als je 1 boodschap of concept krachtig wil communiceren.

Denk hierbij aan een vacature, een sfeerbeeld van een biermerk, een advertentie voor een feest of een nieuw product. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van advertenties waarbij je met één afbeelding genoeg zegt.

Een veel voorkomende afbeeldingsgrootte is 1200 x 628 pixels.

Voor afbeeldingen kan je het beste het JPEG- of PNG-formaat gebruiken.

Een Facebook Image ad: simpel en krachtig adverteren.


Carrousel

De carrousel wordt vaak gekozen als je meerdere producten of verhalen hebt om te delen. Deze ene advertentie biedt namelijk ruimte aan meerdere visuele elementen met de bijbehorende links.

Je kan maximaal 10 afbeeldingen of video’s in een carrousel plaatsen, met elk een eigen link naar een specifieke bestemming, zoals een web- of productpagina. Hierdoor weet de persoon die op de advertentie klikt precies waar ze naartoe worden geleid.

De carrousel kan ingezet worden op Facebook, Instagram en het Audience Network.

De maximale grootte is 30 MB voor een afbeelding en 4 GB voor een video.

Bij producten wordt er vaak gebruikgemaakt wordt van een ‘slide ad’, ook wel beter bekend als een carrousel.


Video

Een boeiende en aansprekende video maken is hierbij essentieel! Het doel is om ‘scroll stopping’ content te creëren, waardoor gebruikers hun scrolgedrag onderbreken en aandacht aan je video besteden. Zorg dus dat je in de eerste 3 seconden van de video alle aandacht trekt met een pakkend begin.

Vaak maken grotere merken gebruik van video-ads om de naamsbekendheid te vergroten. Voorbeelden: een biermerk kan een rondleiding geven door de brouwerij of een frisdrankmerk kan gebruikers stimuleren hun frisdrank in de winkel te kopen.

Qua videolengte kan je het beter houden bij
kortere video’s van 15-60 seconden.

De meeste video’s worden automatisch afgespeeld zonder geluid,
dus voeg ook ondertiteling toe voor meer betrokkenheid.

Een laatste tip: maak je video geschikt voor mobiele weergave
aangezien veel mensen Facebook via hun mobiele telefoon bekijken. 

Grotere merken kunnen er ook voor kiezen om een complete video te laten zien.


Deze drie uitgelichte Facebook ad formats worden vaak getoond in het nieuwsoverzicht van gebruikers, aangezien dit de meest prominente plek is op Facebook, maar dat hoeft niet zo te zijn. De plaatsingsopties die beschikbaar zijn, hangen af van de advertentiedoelstelling.

Wil je bijvoorbeeld meer websiteverkeer genereren? Dan kunnen de Ads worden getoond in het nieuwsoverzicht en/of in het Audience Network, oftewel advertenties die buiten het Facebook-platform worden weergegeven. Denk hierbij aan externe websites en mobiele apps.


Hoe is een Facebook Ad opgebouwd?

Een Facebook-campagne instellen. Dit is je beginscherm.


Facebook Ads stel je in via Facebook Ads Manager. Via dit platform kan je advertentiecampagnes instellen en beheren. Ook kan je hier de prestaties van je advertenties volgen, analyseren en optimaliseren. Een Facebook-advertentie is opgebouwd uit 3 verschillende niveaus: Campagne > Advertentieset > Advertentie.

Hiërarchie van een Facebook-campagne.


1. Campagne

Hier begin je mee. Deze Facebook Ads-campagne geef je een overkoepelende naam die past bij je doelstelling. Zo kan je in één oogopslag zien welke campagne je wilt bekijken of bewerken.

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kan je kiezen uit het kooptype ‘Veiling’ of ‘Bereik en frequentie’.


Een Facebook Ads-campagne kan verschillende doelstellingen hebben. Facebook probeert zoveel mogelijk te optimaliseren naar aanleiding van jouw ingestelde doel. Let goed op dat je voor jouw campagne de juiste doelstelling kiest. 


Bekendheid

Deze doelstelling wordt vaak gebruikt om je merkbekendheid te vergroten. Als je deze doelstelling kiest, is het in eerste instantie niet het doel om bezoekers naar de website te leiden, maar om jouw merk in de schijnwerpers te zetten. Schrik dus niet als de click-through rate (CTR) laag is, maar focus je op andere KPI’s, zoals het aantal vertoningen en de bereikte doelgroep.

  • Bereik vergroten
  • Merkbekendheid vergroten
  • Videoweergaven stimuleren


Verkeer

Als je voornaamste doel is om mensen naar jouw website te sturen, dan kun je kiezen voor de doelstelling Verkeer. Hierbij is het belangrijk dat de advertentie interessant genoeg is om erop te klikken. Maak mensen nieuwsgierig en stuur ze vervolgens door naar de website, waar ze meer informatie kunnen vinden en mogelijk tot actie kunnen overgaan.

  • Klikken naar website
  • Landingspagina-weergaven
  • Gesprekken stimuleren


Betrokkenheid

Ben je op zoek naar meer vind-ik-leuks, reacties, opmerkingen of deelacties? Kies dan voor Betrokkenheid. Deze doelstelling optimaliseert de campagne zodanig dat deze wordt getoond aan mensen die meest waarschijnlijk een betrokkenheidsactie zullen uitvoeren, zoals het delen van je bericht of het achterlaten van een reactie.

  • Interacties op bericht vergroten
  • Conversies stimuleren
  • Videoweergaven vergroten


Leads

Het genereren van leads betekent dat je gegevens verzamelt van potentiële geïnteresseerden, zoals hun naam, telefoonnummer en e-mailadres. Hiervoor maak je gebruik van een formulier dat gebruikers op Facebook kunnen invullen. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker niet naar je website hoeft te gaan om zijn gegevens achter te laten, wat de conversieratio kan verhogen.

  • Gegevens verzamelen via (expres)formulieren
  • Conversies genereren
  • Gesprekken starten


App-promotie

Heeft jouw bedrijf een app? Dan is dit de doelstelling om deze te promoten. Hiermee vind je nieuwe gebruikers die je app ontdekken en hopelijk blijven gebruiken. Je kunt app-installaties stimuleren en de betrokkenheid van app-gebruikers vergroten door gerichte advertenties aan te bieden.

  • App-installaties bevorderen
  • App-promotie optimaliseren
  • In-app aankopen stimuleren


Verkoop

Is je uiteindelijke doel om directe aankopen, conversies te genereren of de return on investment (ROI) te maximaliseren? Dan is dit de doelstelling die je nodig hebt. Hiermee kun je je advertenties optimaliseren om mensen aan te moedigen tot aankoop. Denk hierbij aan het toevoegen van producten aan hun winkelwagen, het voltooien van aankopen en het vergroten van de omzet.

  • Conversies genereren
  • Verkopen uit catalogus bevorderen
  • Conversies genereren via gesprekken


2. Advertentieset

In elke advertentieset kan je een eigen budget, planning, doelgroep en biedstrategie instellen. Hier kies je op welk medium je wil adverteren, zoals via het nieuwsoverzicht van Facebook of via Facebook Messenger. Onder een campagne kunnen verschillende advertentiesets vallen.

Kies waar je wilt dat de advertentie te zien is.


3. Advertentie

Daarna ga je door naar het maken van de advertentie die aan het publiek wordt getoond. Hier kun je kiezen uit een afbeelding, video en een carrousel (meerdere afbeeldingen of video’s).

Zelf geef ik de advertentie normaal de naam ‘Afbeelding’, ‘Video’ of ‘Carrousel’ zodat ik óók hier weer snel kan zien welke advertentie erbij hoort. Soms gebruik ik meerdere afbeeldingen in een advertentie. Ik geef deze dan bijvoorbeeld de naam ‘Afbeeldingen’ zodat ik de advertenties makkelijk van elkaar kan onderscheiden.

Nu stel je in wat de bezoeker te zien krijgt. Kies bijvoorbeeld voor één afbeelding of foto of ga voor een carrousel met meerdere scrolbare afbeeldingen/video’s.


Hoe stel je een Facebook Ads-campagne in?

Stel, je wil op Facebook adverteren voor strandvakanties en een doelgroep bereiken die hierin geïnteresseerd is. Hoe moet je een dergelijke Facebook-campagne dan inrichten? In deze sectie geef ik je een praktisch voorbeeld mee.

Campagnenaam: Zomeruitverkoop 2023.
Advertentieset: Doelgroep – Interesse in strandvakanties.
Advertentie: Zonnige strandbestemmingen (afbeelding).

Je maakt eerst een campagne aan met de naam “Zomeruitverkoop 2023”.

Met een duidelijke campagnenaam kan je jouw campagnes later snel en effectief terugvinden en beheren.

Binnen deze campagne maak je dan een advertentieset aan met als doelgroep mensen die interesse hebben in strandvakanties.

Advertentieset: hier zet je neer wat je doelgroep is of de conversielocatie is van je ad, zoals Website, App, Messenger, WhatsApp of Telefoongesprekken.

Ook vul je bij de advertentieset in wat je budget is (per dag of per looptijd) en hoelang de advertentie te zien zal zijn.

Ingesteld: een looptijd van een maand, met een budget van 2000 euro.


Je wilt je publiek gericht targeten. Je kan de doelgroep dan onder andere verfijnen aan de hand van demografische gegevens.

In de advertentieset kan je dan instellen:

  • Woonachtig in gebieden dichtbij kustlijnen;
  • Leeftijdsgroepen tussen 25-45 jaar oud (m/v);
  • Met bewezen interesse in reizen en vakanties.


Targeting van provincies dichtbij kustlijnen. Voor Groningen er is ook bewust een radius van +30 km ingesteld. Bij dit voorbeeld willen we mensen die wat dichterbij de Duitse grens wonen, dus liever uitsluiten.
Welke leeftijdscategorie wil je aanspreken? En richt je jouw advertentie op mannen en/of vrouwen?
Jouw advertentie wordt ook specifiek getoond aan wie al interacties hebben gehad met Facebook-pagina’s gerelateerd aan ‘reizen’ of ‘vakanties’.



Bij het opmaken van de advertentie kies je dan voor een heldere afbeelding van een prachtig strand, met een tekst die de zomersale promoot en die de aandacht trekt:

  • Pakkende kop zoals “Ontsnap naar het paradijs – Nu met korting!”
  • Duidelijke call-to-action met de tekst “Koop nu” om de kijker aan te moedigen om actie te ondernemen.


Handmatige upload van een afbeelding met een voorvertoning van hoe het eruit komt te zien, per type ad.



En voilà: een opvallende advertentie met een duidelijke call-to-action.


Facebook Ads optimaliseren

Als je de Facebook Ads eenmaal hebt ingesteld, is het tijd om te gaan optimaliseren. Er zijn veel manieren om je Facebook Ads te optimaliseren.

Voorbeelden van Facebook Ads-optimalisaties:

  • Pas je biedstrategie aan
  • Voer A/B-tests uit op advertentie-elementen
  • Optimaliseer de laadsnelheid van je bestemmingspagina
  • Experimenteer met advertentieformaten
  • Verbeter de visuele content
  • Verfijn je doelgroepsegmentatie
  • Maak gebruik van dynamische advertenties
  • Voeg call-to-actions toe
  • En nog veel meer!


Frequentie aanpassen

Probeer ervoor te zorgen dat jouw doelgroep de advertentie niet zat wordt. Dit kan gebeuren als de frequentie te hoog is, of als je te lang dezelfde advertentie gebruikt. Hiermee voorkom je advertentiemoeheid bij je doelgroep. Je doelgroep kan dan interesse verliezen in je merk of het kan irritatie opwekken bij de lezer.


Content vernieuwen

Merk je dat de betrokkenheid van je doelgroep afneemt bij de advertentie? Vernieuw deze dan door nieuwe creatieve elementen toe te voegen, zoals andere afbeeldingen, teksten of een nieuwe CTA (call-to-action). Hiermee wakker je de interesse van je doelgroep aan, wat een positief resultaat op de advertentie kan hebben.

Ken je deze afbeelding nog? Voeg bijvoorbeeld bewegende elementen toe om er een dynamische (en vernieuwde) advertentie van te maken.


Testen uitvoeren

Ook is het belangrijk om te testen, want je weet nooit van tevoren welke tekst en afbeelding het beste werken. Test daarom met titels, CTA-buttons, afbeeldingen, video’s, beschrijvingen en alles wat je maar kunt bedenken. Er is geen one-size-fits-all-methode, dus het is slim om te analyseren wat werkt voor jouw doelgroep.


Continu leren en optimaliseren

Een laatste tip: je bent nooit uitgetest! Blijf zoveel A/B tests doen als je kan en gebruik de resultaten van eerdere tests als basis voor toekomstige experimenten. Heb je bijvoorbeeld een titel gevonden die aanslaat? Mooi! Dan kan je nu de beschrijving gaan testen en blijven streven naar betere prestaties.


Kies voor experts in Facebook adverteren

Facebook Ads kan aardig gecompliceerd zijn. Het is dan ook begrijpelijk als je na het lezen van deze blog nog vragen hebt. Aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen. Bij Sommet Media zijn we gespecialiseerd in Facebook Ads en het beheren van andere social media-advertenties.

Wij kunnen je bijstaan bij elke stap: het bedenken van een strategie, het creëren van effectieve advertenties en het optimaliseren ervan. Kies dus voor een betrouwbaar bureau voor Facebook adverteren. Dan haal jij het maximale uit je social media campagnes.


Veelgestelde vragen over FB Ads

Foto van Kevin

Kevin

Online Marketing Strateeg

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.