Wat zijn de beste dagen en beste tijden om een social post te plaatsen? Het is een interessante vraag waar iedere social media marketeer zich over buigt. Verhoog het aantal weergaven, clicks en interacties met je post door het moment slim uit te kiezen. Lees verder en bekijk wanneer en hoe laat posten op social media jou het meeste bereik oplevert!
In het kort
Beste tijden per social media platform
Je hebt berichten gemaakt voor op social media en je wilt ze gaan plaatsen. Maar wat zijn eigenlijk de beste dagen en tijden om dit te doen? Ondanks het voor ieder bedrijf verschillend kan zijn, zijn hier wel verschillende onderzoeken naar geweest. De beste momenten voor meer interactie vind je hieronder:
Zoals je hierboven ziet zie je dat je het beste doordeweeks kan posten, en dan wel wat vroeger op de dag – de uitzonderingen daargelaten.
Wil je nog meer halen uit je social media accounts?
Instagram
De beste tijd om te posten op Instagram is op de woensdag, tussen 05.00 en 08.00 uur. Je leest het goed. De grootste pieken in Nederland vinden namelijk plaats in de ochtend en rond het middaguur. Uit onderzoek blijkt dat we onze Instagram checken zodra we opstaan, maar ook kunnen we het niet laten om tijdens de pauze ook nog even onze IG te openen.
Posten op andere doordeweekse dagen (m.u.v. de maandag) is ook mogelijk. De ervaring leert echter wel dat woensdag vooralsnog de meeste betrokkenheid oplevert.
Het algoritme van Instagram kijkt niet alleen naar hoeveel likes je krijgt, maar het kijkt óók naar de snelheid waarmee je die likes hebt binnengehaald. Er wordt geschat dat slechts 10% van je volgers je Instagram-bericht te zien krijgt. Focus je dus op het maken van kwalitatieve content die mensen willen zien, want dan geeft het algoritme je voorrang op de tijdlijn van je doelgroep (Bron: Kopstorm).
Tip: als je een bedrijfsaccount hebt, dan kan je zelf zien wanneer jouw volgers actief zijn. Ga naar je profiel > statistieken > totaal aantal volgers. Je ziet nu je dashboard met informatie over je meest actieve dagen en tijden. Met Instagram Insights weet jij wat de best practice is voor jou.
Lees ook:
Facebook
Het beste moment om op Facebook te posten (in 2024) is op de woensdag, donderdag of vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur. Ook laten onderzoeken zien dat je ook best wel op de zaterdag of zondag kan posten, maar zorg er dan wel echt voor dat je de post niet al te laat in de middag plaatst: dus ruim vóór 15.00 uur.
Op welk moment van de dag?
Bij Facebook zie je juist dat posten in de vroege middag loont. Dit heeft te maken met het algoritme van Facebook. Wanneer jij een Facebook post plaatst en deze post binnen een korte tijd veel reacties of likes krijgt, dan ziet Facebook dit als kwalitatieve, waardevolle content. In het vervolg zullen je berichten dan beter zichtbaar zijn bij een groter publiek. Je wilt je post dan ook niet te vroeg in het weekend live zetten, want dan slaapt men nog.
Tip: sinds 2021 kan je jouw Facebook Analytics zien via Meta Business Suite. Via het gedeelte ‘Insights’ vind je de statistieken, trends en visuele rapporten van je Facebook-account en die van je individuele berichten. Leer eventueel meer over hoe je jouw account beheert met Meta Business Suite.
LinkedIn
Plaats je LinkedIn-post het liefst op een dinsdag, woensdag of donderdag. Op de maandag en vrijdag is de engagement rate namelijk niet al te denderend. Vermoedelijk heeft dit te maken met het feit dat veel mensen thuiswerken op deze dagen.
De beste tijd om te posten op LinkedIn is tussen 07.00 en 09.00 uur. Zakenlui checken tijdens hun ritje met het openbaar vervoer graag nog even hun LinkedIn. Dit gebeurt dus in de ochtend, vlak voor werktijd en vlak na de reguliere kantoortijden. Tijdens lunchtijd is men ook net wat actiever op LinkedIn.
Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?
Het algoritme van LinkedIn bestaat uit 4 fasen:
- Kwaliteit van de content
Een filter checkt of je post alleen tekst, een afbeelding, video en/of externe link bevat en je post krijgt uiteindelijk een kwalificatie: ‘spam’, ‘lage kwaliteit content’ of ‘goed voor weergave’. - Post getoond aan deel van netwerk
Komt je post door de eerste check? Dan wordt je content weergegeven aan een klein groepje mensen uit jouw netwerk. - Interactie bewaken
Klikt men vaak op ‘bijdragen dempen’ of ontvolgen ze je account? Dan wordt dat geregistreerd. Krijg je (met name) in de eerste uren na publicatie veel klikken, reacties of shares? Dan is dat alleen maar goed. LinkedIn let ook op de dwell time, oftewel: hoelang iemand naar je bericht/video kijkt voordat deze weer terugkeert naar de LinkedIn feed. - Kwaliteitscheck door echte mensen
Nu bekijken zogenaamde LinkedIn editors naar je profiel en naar de kwaliteit van je huidige post en voorgaande posts. Blijkt uit de analyse dat je bericht succesvol is? Dan besluiten deze controleurs of de post aan meerdere mensen kan worden getoond.
Tip: LinkedIn heeft zelf een artikel geschreven over hoe het LinkedIn-algoritme werkt. Lees ‘m dus vooral door als je het naadje van de kous wil weten over dit onderwerp.
Twitter (sinds juli 2023 genaamd ‘X’)
De beste tijd om je post op Twitter (oftewel ‘X’) te plaatsen? Plaats je tweet tussen 12.00 en 15.00 uur (ma t/m do) als je het op safe wil spelen. Dit moment is gebaseerd op een gemiddelde en is dus niet ‘heilig’. Wel is het zo dat het meeste aantal clicks en retweets rond 15.00 uur plaatsvinden.
Hoe vaak moet je een bericht plaatsen?
De frequentie van je Twitter posts is belangrijk. Je kan het beste dus zo’n 2 tot 3 keer per week (maar ook zeker veel vaker) tweeten om ‘top of mind’ te blijven. De mate van betrokkenheid neemt op Twitter namelijk relatief snel af: een tweet bereikt in minder dan 3 uur al 75% van de piek. Ter vergelijking: bij Facebook gebeurt dit binnen 5 uur.
Tip: je kan je tweets vooruitplannen in Twitter zelf, maar je kan ook een tool gebruiken, zoals die van Planable. Hierin kan je al je tweets van verschillende Twitter-accounts (en ook die van andere social platforms) in één plek beheren. In de contentkalender zie je in een oogopslag alle pixel-perfect previews van je posts. Let wel: de eerste 50 posts zijn gratis, daarna kan je bijvoorbeeld gaan voor een basic account. Hier betaal je vanaf $11 per gebruiker per maand voor.
YouTube
YouTube heeft geen echte feed dus het is maar net de vraag of er zoiets bestaat als een beste tijd om op YouTube te uploaden. Zelf vinden we het fijn om het weekend aan te houden, en dan wel van 09.00 tot 11.00 uur.
De reden hierachter? YouTube-video’s zijn vaak wat langer. En wanneer heb je de meeste tijd om aandachtig naar YouTube-filmpjes te kijken? Juist. In het weekend, vlak nadat je wakker wordt.
Op de website van Influencer Marketinghub kan je ‘best times to post based on your most active followers time zones’ inzien. Hieronder zie je bijvoorbeeld het resultaat als we YouTube > Netherlands > Amsterdam invoeren:
In het algoritme van YouTube spelen veel factoren een rol. Zo kan de kijker het YouTube-algoritme positief beïnvloeden door lang naar je content te kijken (watch time) en niet al na een paar seconden afhaken. Ook het aantal likes, dislikes, shares, reacties en de snelheid waarin deze worden verkregen spelen mee.
Tip: YouTube houdt ervan als je consistent bent, dus je kan in principe beter 1 filmpje per week uploaden dan 52 video’s op één dag. Als je meerdere YouTube-video’s op één dag uploadt, dan concurreer je namelijk met je eigen video’s.
TikTok post plaatsen
Last but not least: TikTok! Wil je jouw bedrijf of merk naamsbekendheid geven? Dan doe je er goed aan om je creativiteit los te laten op TikTok, want veel gebruikers zijn dagelijks actief op dit medium.
De beste tijden om te posten op TikTok zijn:
- Tussen 06.00 en 10.00 uur (ochtend)
- Tussen 19.00 en 23.00 uur (avond)
Beste dagen voor TikTok
Feitelijk kan je op ieder moment in de week posten, maar op de dinsdag, donderdag en zaterdag kan je rekenen op de meeste interactie.
Timing is van groot belang bij TikTok. Je wilt je doelgroep bereiken wanneer zij het meest actief zijn en jouw filmpjes liken en delen. Gebeurt dit vaak? Dan beloont het TikTok-algoritme je door je content ook te tonen aan anderen, op de For You-pagina.
Tip: wil je organisch groeien op TikTok? Dan kan je het beste twee keer per dag posten, bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds. Pas je tijden eventueel aan aan de doelgroep. Studenten zitten vaak tussen 12.00 en 15.00 uur op hun telefoon. Voor een oudere doelgroep werkt na 19.00 uur het beste. Bekijk ook vooral je eigen TikTok analytics.
Lees ook:
Slotwoord: kijk goed naar je eigen analytics
Nu weet je wat de beste tijden zijn om te posten op social media, maar staar je niet blind op één onderzoek of één tijdslot. De optimale tijd voor het posten van je social posts kan variëren en je doelgroep, branche en platform wegen zwaar mee in de overweging.
Bekijk je eigen statistieken en analyseer wanneer jouw doelgroep het meest actief is op het socialmediaplatform dat jij gebruikt. De onderzoeken die zijn uitgevoerd naar de timing van social media posts houden namelijk geen rekening met een specifieke doelgroep. Deze moet je dan ook zeker niet al te nauw nemen.
We hopen dat je nu een beter idee hebt van wanneer en hoe laat je het beste je post kan plaatsen. Heb je hulp nodig met je socialmedia-strategie? Neem dan gerust contact met ons op. En anders wensen we je natuurlijk heel veel succes met het posten van je berichten!
Veelgestelde vragen over beste tijd om te posten op social media
Wanneer kan je het beste posten op social media (2024)?
Dit verschilt per medium, maar de meeste betrokkenheid vindt plaats in de ochtend op doordeweekse dagen (m.u.v. maandag). YouTube-video’s kan je echter het beste in de ochtend plaatsen, in het weekend.
Hoe vaak per week posten op social media?
Je kan uitgaan van een gemiddelde van 2-3 posts per week. Kijk wanneer een post het maximale aantal likes, reacties of shares heeft gekregen. Hierna kan je een nieuwe post live gaan zetten. Bij TikTok kan je juist het beste 2x per dag posten voor het beste resultaat.
Wat is de beste tijd om te posten op Instagram in 2024?
Je kan het beste tussen 05.00 en 08.00 uur op Instagram posten, en dan het liefst op de woensdag voor de meeste betrokkenheid. Andere bronnen zeggen juist weer dat je het beste 12.00 uur kan aanhouden, dus experimenteer zelf vooral met je posts en bekijk je statistieken.