Sommet-Media-Utrecht-Internetbureau-Blog-Social-Media-Kanalen

Welke social media kanalen moet je inzetten?

Deze week weer een nieuwe Tip van Sommet. Vandaag vertellen wij jullie waar je als bedrijf op moet letten bij het inzetten van social media. Daarnaast vind je op welke social media kanalen de verschillende doelgroepen zich voornamelijk bevinden.

Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram of toch Snapchat? Heb jij geen idee welk social media kanalen je in moet zetten? Je bent zeker niet de enige. Wij merken dat veel ondernemers het moeilijk vinden om een keuze te maken waar ze hun aandacht aan moeten besteden. Hierdoor wordt er vaak gekozen om met meerdere social media kanalen te starten, waardoor er vaak maar weinig berichten gepubliceerd worden.


Focus op het belangrijkste kanaal voor je doelgroep

Wij zijn ervan overtuigd dat je (in het begin) beter één kanaal goed in kunt zetten, dan meerdere kanalen voor de helft. De vraag die dan vaak gesteld wordt: “Welk social media kanaal moet ik inzetten dan?”. Bij het beantwoorden van deze vraag is het belangrijk om je doelgroep eerst goed in kaart te brengen. Vervolgens is het belangrijk om na te denken over het soort content wat je wilt publiceren. Wanneer beide gegevens inzichtelijk zijn, kunnen wij kijken welk social media kanaal er ingezet moet worden. In de onderstaande afbeelding kunnen wij per leeftijdsgroep terug zien op welke social media kanalen zij het meeste actief zijn.

WhatsApp is een perfect kanaal voor klantenservice

WhatsApp staat in bijna alle leeftijdscategorieën bovenaan. Kan jij iemand opnoemen die het nog niet gebruikt? Bedrijven gebruiken dit social media kanaal steeds vaker als tool voor klantenservice, wat zich daar perfect voor leent. Want wie vindt het nou niet handig om een vraag te stellen aan een klantenservice via WhatsApp? Hierbij is het wel belangrijk om snel te reageren, want mensen verwachten nou eenmaal sneller een reactie op een appje dan op een e-mail.

Facebook daalt onder jongere doelgroep

Facebook heeft het afgelopen jaar een enorme daling doorgemaakt qua gebruikers. Desondanks blijft Facebook nog steeds het tweede grootste social media kanaal wat betreft gebruikers. De grootste daling vond plaats bij de doelgroep tot 20 jaar. Dit komt vermoedelijk door het feit dat er te veel mensen op zitten waar ze niks mee hebben. Bovendien vinden ze andere social media kanalen zoals Instagram, Snapchat en YouTube gewoon veel leuker. Bij de oudere leeftijdscategorieën gaat Facebook nog steeds ruim aan kop. 

LinkedIn voor de zakelijke doelgroep

LinkedIn is het belangrijkste voor de zakelijke markt. Dit social media kanaal wordt door veel mensen gebruikt om te netwerken, nieuwe banen te vinden en nieuwe werknemers aan te nemen. Zo’n 31% van de mannen en 27% van de vrouwen maakt dagelijks gebruik van deze netwerksite. Je zult voornamelijk mensen tussen de 20 en 64 jaar vinden op LinkedIn.

Instagram stijgt in populariteit

Van alle social media platformen is Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid in zowel het totale- als dagelijkse gebruik. Instagram is vooral goed vertegenwoordigd onder mannen én vrouwen in de leeftijd van 18 tot 40 jaar. Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. De grootste groep Instagramgebruikers zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Naast deze doelgroep neemt het aantal gebruikers tussen de 20 tot 39 jaar flink toe.

Twitter blijft maar dalen

Sinds 2014 is het aantal gebruikers op Twitter flink aan het dalen.Met een daling in gebruik van -10% daalt Twitter het meest van alle benoemde social media. In 2018 zijn er overigens nog wel 2,5 miljoen Nederlanders met een Twitter-account, waarvan ongeveer 900.000 gebruikers dagelijks hun Twitter-app openen. Het afgelopen jaar hebben er in totaal 85.000 Twitter-gebruikers hun account opgezegd. Daarnaast hebben 195.000 gebruikers niet meer ingelogd op Twitter. De grootste groep van deze ‘Twitter afhakers’ is tussen de 18 en 24 jaar.

De juiste content is de basis

Voordat je aan de slag gaat met je gekozen social media kanaal is het belangrijk om je niet alleen te verdiepen in je doelgroep. Het is ook belangrijk om te kijken naar het soort content. Elk social media kanaal heeft namelijk zijn eigen soort content. Op Facebook kan je hele verhalen kwijt en bouwen aan een community. Op Instagram gaat het voornamelijk om foto’s of korte video’s.

Beschik je over veel video’s? Dan moet je zeker starten met een eigen YouTube kanaal. Ben je van plan om aan de slag te gaan met Snapchat? Dan moet je zeker wel met iets inspirerend komen om de aandacht van de jeugd te trekken. Over het algemeen heeft het geen effect om één post te maken en deze te delen op meerdere social media kanalen. Het is bij het kiezen van een kanaal dus belangrijk om ook rekening te houden met de content die je wilt maken.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over het gebruik maken van social media? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op Facebook, Instagram en LinkedIn voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van webdesign en online marketing.

Ben je klaar voor de volgende stap omhoog?

Schuif aan voor een adviesgesprek met onze experts

TOP