Beoordeling: 4,9 / 5
10 jaar ervaring
Full service experts

SEO teksten schrijven: 10 tips die jij moet weten

Hoe schrijf je goede SEO-teksten? Als je in de wereld van online marketing werkt, dan weet je dit misschien wel, maar als dit niet zo is, dan kan het soms best een raadsel zijn. In deze blog lees je het belang van SEO als je een goede webshop of website wil hebben. Ook geven we je 10 SEO tips mee. Met deze stevige basis kan je zelf aan de slag gaan met het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten!


Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (betekenis in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie). Deze verzamelnaam komt neer op: het optimaliseren van je website of webshop om een zo hoog mogelijke positie in Google of andere zoekmachines te veroveren, en dan in het bijzonder in de ‘organische zoekresultaten’, oftewel de gratis zoekresultaten.


Waarom zijn SEO-teksten belangrijk?

De grote voordelen van SEO? Klikken vanuit organische resultaten zijn gratis en zorgen voor meer traffic naar je site toe. Door beter zichtbaar te zijn op de zoekresultaten-pagina van Google trek je meer potentiële klanten of bezoekers aan, waardoor je ook kan rekenen op meer conversies.

Wist je dat:
Maar liefst 57,80% van het webverkeer begint met een ‘organisch zoekresultaat’ in Google.
Google is en blijft nog altijd de meest populaire zoekmachine – Bron: Ahrefs


Hoe schrijf je SEO-teksten?

En dan nu onze 10 SEO tips die we jou willen meegeven voor het schrijven van SEO-teksten. Wij zullen ons in deze blog focussen op de on-page SEO. Oftewel: de onderdelen binnen jouw website waar je wél invloed op kan uitoefenen.

Wist je dat:
Er in totaal 200 Google ranking factors zijn die meewegen in het SEO-algoritme. Een samenspel van deze metrics bepalen hoe goed vindbaar je zal zijn in de organische zoekresultaten. Bron: Seo.co


Tip 1: Zoekintentie

Stem je tekst af op de zoekintentie, want Google beloont content die goed aansluit op de zoekintentie van de gebruiker.

Bied je bijvoorbeeld grasmaaiers aan in je webshop? Dan is het logisch dat voor een zoekwoord als ‘grasmaaier kopen’ de pagina eruit ziet als een productenpagina waar de gebruiker gemakkelijk kan zien welke grasmaaiers er te koop zijn.

Heb je, echter, een informatieve pagina over de ‘best geteste grasmaaiers’ dan zou bijvoorbeeld een blog met een top 10 lijstje een goede vorm kunnen zijn. Wil je laten zien hoe een grasmaaier precies werkt? Laat dan misschien een video of infographic zien op je pagina. Voor elk zoekwoord kan er een andere zoekintentie (en dus andere soort pagina) van toepassing zijn.

Lees de tip hieronder om erachter te komen welke content-vorm voor jouw zoekwoord het beste werkt.

Tip:
Ga naar Google, vul je focus-zoekwoord in en bekijk welke soorten pagina’s het beste scoren. Zie je bijvoorbeeld alleen maar top 10-lijstjes? Misschien moet je dat dan ook doen.

De zoekintentie kan je namelijk nooit ombuigen. Het is dus belangrijk om ‘af te kijken’ bij de concurrentie. Volg hoe de rest het doet.

Bedenk dus waar de gebruiker op je website naar zoekt en in welke vorm diegene dit verwacht. Voorbeelden van zoekintenties kunnen zijn:

  • Iets kopen = transactionele zoekintentie
    ‘koelkast kopen’
  • Een kapper in de buurt vinden = lokale zoekintentie
    ‘kapper amsterdam centrum’
  • Producten met elkaar vergelijken = commerciële zoekintentie
    ‘beste dansschoenen voor vrouwen’
  • Informatie over een onderwerp opzoeken = informatieve zoekintentie
    ‘hoeveel weegt een olifant?’


Tip 2: Keyword research

Een goede SEO-tekst begint met zoekwoordenonderzoek. Denk dus na over het zoekwoord waarop jij gevonden wil worden.

Focustrefwoord: het woord (of de woorden) die mensen in de zoekbalk intypen.

In het algemeen geldt: zorg ervoor dat je niet meerdere pagina’s hebt die focussen op hetzelfde zoekwoord. Houd per pagina één zoekterm aan waarop je de aandacht wil richten. Anders verwar je Google en weet de zoekmachine niet meer goed welke pagina er bovenaan de resultaten moet komen te staan. Maak dus geen pagina aan met focuszoekwoord ‘damessneakers’ en weer een andere pagina aan waarbij de focus ligt op ‘sneakers voor dames’.

Stel, je wilt ‘de geschiedenis van de appel, ‘welke appelsoorten zijn er?’ en ‘fruitboer in de buurt vinden die appels verkoopt’ en ‘recept voor appeltaart’ op dezelfde pagina verwerken. Is dat toegestaan? In sommige gevallen wel. Vaak zijn uitgebreidere pagina’s beter dan heel veel pagina’s die ieder maar weinig content hebben. Kijk vooral naar de concurrentie en let op wat zij (goed) doen.

Een paar tips van ons:

  • Bedenk de belangrijkste zoekterm waar je echt op wil scoren
  • Zet je focustrefwoord in de eerste alinea, dikgedrukt
  • Vul je pagina met ondersteunende, gerelateerde zoekwoorden
  • Laat je zoekwoorden en synoniemen op meerdere plekken (titels, subkopjes of bodytekst) terugkomen

Tip:
Gebruik liever een long-tail keyword voor meer conversies. Dit is een zoekopdracht die bestaat uit 4 of meer woorden. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten in Google zijn long-tail keywords!
Als je specifieker bent, dan heb je minder last van concurrentie. Hierdoor kan je makkelijker in de top 10 van zoekresultaten komen.

Short-tail: ‘SEO’ > te specifiek voor de leek, veel concurrentie
Long-tail: ‘hoe krijg ik mijn website bovenaan Google’ > beter!

Wil je zoekwoordenalyse uitvoeren? Dan vind je hieronder enkele gratis SEO tools die je op weg kunnen helpen:

Ubersuggestinzicht in zoekvolume, SEO-moeilijkheid (beperkt)
Also Askedzoekwoordinspiratie en veelgestelde vragen omtrent het onderwerp
AnswerThePublicruwe input, goed om longtail keywords te vinden (beperkt)
Google Trendszoekterm-trends in de wereld met elkaar vergelijken
Keyword Sheeterachterhaal zo veel mogelijk variaties op je zoekwoord
Mergewordsvoor het verbeteren van je lokale SEO
Ahrefszoekvolume, keyword difficulty (gratis versie, beperkt)
Gratis SEO tools voor het uitvoeren van zoekwoordonderzoek


Tip 3: Leesbaarheid

Raar maar waar: schrijf de SEO-tekst voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Pagina’s die puur zijn geschreven met SEO in het achterhoofd herken je van mijlenver en die lezen niet prettig. Google vindt leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Kom je op een website die niet lekker leest of gebruiksvriendelijk is? Grote kans dat je snel terugkeert naar de Google-zoekresultaten. Dit geeft Google een seintje dat het misschien toch een andere website in Google op jouw zoekpositie moet zetten. Overmatig gebruik van zoektermen halen het leesgemak uit je tekst en dit moet je dus zien te voorkomen. Bekijk dit voorbeeld van keyword stuffing maar eens:

“Bent u op zoek naar de beste online bloemenwinkel? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Onze online bloemenwinkel biedt bloemen voor elke gelegenheid. We hebben de beste bloemen in Nederland en bieden bloemen aan tegen de laagste prijzen. Koop nu uw bloemen en geniet morgen nog van de beste tulpen, lelies of gerbera’s!”

Schrijf een vloeiende, natuurlijke tekst die antwoorden geeft op de vragen van de lezer. Wil je gevonden worden op het zoekwoord: ‘online marketing bureau’? Bedenk dan welke vragen de bezoeker kan hebben en probeer deze op je pagina te beantwoorden. Hierna bedenk je hoe je de pagina kan optimaliseren met relevante zoektermen.

In het voorgestelde blogartikel hieronder lees je véél meer over hoe jij jouw webtekst leesbaar maakt. Zo kom je onder andere te weten waarom schrijven op B1-niveau een standaard is. Je vindt het allemaal onder ‘Tip 1’.

Lees ook:


Tip 4: Structuur

Geef je SEO-tekst structuur met een relevante koptekst en tussenkoppen. Ze maken een tekst overzichtelijk en zorgen ervoor dat bezoekers snel de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar, een makkelijk leesbare hiërarchie op je website is ook van invloed op de SEO ranking.

Als je jouw website SEO-proof inricht, dan kan een zoekmachine zoals Google jouw webcontent ook beter ‘scannen’. Google kan dan de meest relevante zoekresultaten blijven tonen aan degenen die de zoekmachine gebruiken.

Een H1 is de titel van je pagina en deze kop 1 (title tag) gebruik je één keer op je website. Met H2-koppen geef je hoofdstukken en soms kan je ook nog H3-koppen (en eventueel H4-koppen etc.) gebruiken om subkoppen aan te duiden. Het is verder slim om jouw focuszoekwoord op te nemen in je koppen, maar: zolang het niet ten koste gaat van de leesbaarheid.

Voorbeeld van een logische structuur voor een landingspagina over ‘bloemen kweken’ kan er als volgt uitzien:

  • H1: Bloemen kweken – Tips en advies voor beginners
    • H2: Soorten bloemen om te kweken
      • H3: Rozen
      • H3: Tulpen
      • H3: Lelies
    • H2: Benodigdheden voor bloemen kweken
      • H3: Grond en bemesting
      • H3: Zonlicht en water
      • H3: Zaden en bollen
    • H2: Technieken voor het kweken van bloemen
      • H3: Zaaien
      • H3: Stekken
      • H3: Vermeerderen
    • H2: Verzorgen van bloemen
      • H3: Water geven
      • H3: Snoeien en onderhoud
    • H2: Problemen en oplossingen
      • H3: Plagen en ziektes
      • H3: Ongewenste plantengroei
    • H2: Veelgestelde vragen over bloemen kweken
      • H3: Hoe vaak moet ik bloemen water geven?
      • H3: Hoe kan ik plagen bestrijden bij bloemen?
      • H3: Hoe verzorg ik mijn bloemen in de winter?

Tip:
In de broncode van een website kan je zien wat de <H1>, <H2>, <H3> of <H4> koppen zijn. Wil je weten of een specifieke kop een H-tag bevat? Rechtermuisklik op de tekst en klik op ‘inspecteren’.


Tip 5: Afbeeldingen en alt-teksten

Het gebruik van afbeeldingen heeft een positieve invloed op de SEO-tekst. Eén van die redenen is de vindbaarheid in Google-afbeeldingen. Comprimeer je afbeeldingen en bedenk een passende bestandsnaam. Denk ook aan een duidelijke alt-tekst waar de belangrijke zoekwoorden in zijn verwerkt. Dan begrijpt de zoekmachine wat er op de afbeelding te zien is.

Best practices voor het benoemen van de bestandsnamen:

  • Wees specifiek. zwarte-hond.jpg is beter dan hond.jpg
  • Wees beknopt. zwarte-hond.jpg is beter dan mijn-schattige-zwarte-hond-luna.jpg
  • Geen keyword stuffing. zwarte-hond.jpg is beter dan zwarte-hond-puppy-dog.jpg
  • Koppelteken tussen woorden. zwarte-hond.jpg is beter dan zwarte%20hond.jpg

Een alt-tekst (of alt tag) is een titel die verschijnt wanneer je met je muis over een afbeelding hangt. Ook verschijnen deze alternatieve titels wanneer je afbeelding niet kan worden getoond.

Je ziet de alt tag wanneer de afbeelding niet worden wordt geladen.

Wist je dat:
Alt-teksten zorgen voor gebruiksvriendelijkheid bij slechtzienden? Zo kunnen ze hulpprogramma’s gebruiken om de website voor te laten lezen.

Vul je geen alt tag in? Dan wordt de bestandsnaam voorgelezen. Niet zo handig dus, als je bestandsnaam IMG002340442849433.jpg is.

Vul géén alt-tekst in als de afbeelding puur decoratief is of als die niet aansluit op het keyword van de pagina. Wat voor alt tag zou jij onderstaand plaatje geven?

Decoratieve foto: in sommige gevallen kan je het alt tag-veld beter niet invullen.

Ga je voor zoiets als ‘hond met bloemen op het hoofd’? Leuk, maar helaas irrelevant. Stel, je schrijft een landingspagina over ‘bloemen kweken’. Dan is het natuurlijk leuk als je via Google Image Search op gevonden wordt op deze sfeerfoto. De foto heeft echter geen duidelijke connectie met het onderwerp van de pagina. Klikken mensen via Google toch op de pagina, dan is de kans op een ‘bounce’ groot. Ze zijn binnen enkele tellen weer weg en dat is nadelig voor je positionering in Google.


Tip 6: Tekstlengte

De beste tekstlengte voor een SEO-tekst verschilt per situatie. Er is geen gouden regel hiervoor, maar wat wel zeker is, is dat de intentie meetelt. Een productpagina heeft nu eenmaal minder woorden nodig dan een blogpost.

Het wordt in ieder geval aangeraden om een tekst te schrijven van minimaal 300 woorden. Hierbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Het toevoegen van nietszeggende alinea’s of herhalingen werkt namelijk niet goed voor de vindbaarheid.

Als we rondspeuren op het internet, dan geven websites aan dat dit de ideale lengte is voor een SEO-tekst is:

  • Blog: 1500 tot 2000 woorden
  • Productcategoriepagina: 250 tot 300 woorden
  • Productpagina: 150 woorden
  • Landingspagina: 500 tot 1000 woorden

Zelf vinden we dat je je niet blind moet staren naar deze exacte aantallen. Hoeveel woorden je zou moeten gebruiken is afhankelijk van wat de concurrenten doen. Afkijken bij de concurrentie werkt, want zij staan al in de top 10! Hoeveel woorden gebruiken zij over het specifieke onderwerp? Neem daar het gemiddelde van, voeg daar 10% bovenop en dan heb je een mooi uitgangspunt. Belangrijk: Gebruik deze extra 10% dan wel om kwalitatieve content te schrijven die iets toevoegt aan het publieke debat.

Tip:
Veel websites ontvangen nu al meer dan 50% van hun bezoekers via mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je website mobile responsive is, want Google beoordeelt je site ook op de gebruiksvriendelijkheid voor op mobiele schermen.


Tip 7: Duplicate content

Duplicate content betekent ‘dubbele content’. In de wereld van SEO gaat dit dan eigenlijk om plagiaat, dus wanneer er identieke teksten te vinden zijn op twee (of meer) webpagina’s.

Bij het schrijven van SEO-teksten is het belangrijk dat jij je eigen teksten schrijft en niet afkijkt bij andere websites. Als je toch duplicate content in jouw SEO-tekst hebt staan, dan kan Google je daarvoor afstraffen waardoor je positie zakt in de zoekresultaten.

Wist je dat:
Google pikt goed op wie de eerste was die de originele content heeft geplaatst én hecht veel waarde aan unieke teksten. Kopieer je veel teksten van anderen? Dan wordt je pagina in het ergste geval helemaal niet meer in de zoekresultaten getoond.


Tip 8: Interne linkbuilding

Gebruik interne links om je vindbaarheid in Google te boosten. Een voorbeeld van een interne link zie je in de voorgaande zin. Dit soort links binnen dezelfde website dragen bij aan de structuur van je website, maar kunnen ook positief bijdragen aan je positie in zoekmachines.

Tip:
Link binnen je eigen website vaak door naar de belangrijkste of meest populaire webpagina’s. Als er veel links naar een landingspagina gaan, dan gaat Google ervanuit dat het een belangrijke pagina is.

Maar… Link alleen door als dit ook relevant is voor de gebruikers. Van een grasmaaier-pagina doorlinken naar een hondenvoer-pagina heeft dan weinig zin.

Google ‘leest’ je ankerteksten ook dus zorg ervoor dat je klikbare teksten belangrijke zoekwoorden bevatten. Gebruik dus ook liever niet het nietszeggende ‘klik hier’ als ankertekst.

Maak je tekst ook niet te bont door deze vol te spekken met interne links. Naast het feit dat het een tekst al snel onleesbaar maakt, geeft ieder (do-follow-)linkje ook wat ‘link juice’, mee naar de achterliggende pagina’s. Gebruik je meer interne links, dan is ieder linkje ietsjes minder waard in de ogen van SEO: je verliest dus SEO-linkwaarde.

Interne linkbuilding: je geeft link juice door naar gelinkte pagina’s, mits het een do-follow link is.


Tip 9: Metagegevens

Vergeet de metagegevens niet in te vullen bij het opzetten van een pagina! Als je bijvoorbeeld WordPress als CMS gebruikt, dan kan je bijvoorbeeld in de (SEO) plug-in RankMath of Yoast SEO je titel en omschrijving invullen.

Neem eens dit voorbeeld hieronder. Als je ‘kattenvoer kopen’ intikt in Google, dan zie je Brekz ertussen staan:

Een duidelijke (en het liefst ook wervende) metatitel- en beschrijving trekt meer bezoekers aan.

Brekz heeft het focuszoekwoord verwerkt in de metabeschrijving en als alternatief ‘online bestellen’ verwerkt in de metatitel. Een goede zet! Google heeft zelfs opgemerkt dat je focuswoorden hebt gebruikt en heeft deze ook nog eens dikgedrukt voor de lezer.

Gebruik bijvoorbeeld deze To The Web tool om te zien hoe de meta title en meta description van een bepaalde website eruitziet op desktop en op mobiel. Ook kan je een eigen page title en meta description invullen en meteen bekijken of de lengte (in pixels) ervan goed is. Overschrijd de maximale tekstlengte niet, want anders breekt Google automatisch je titel en beschrijving af met de drie puntjes: …

Tip:
Algemene richtlijnen voor de maximale tekstlengte van je metatitel en metabeschrijving:
1. Meta title: maximaal 580 pixels
2. Meta description: maximaal 920 pixels

Vul je metagegevens altijd in voor al je belangrijke landingspagina’s. Doe je dit niet, dan bedenkt Google deze namelijk zelf voor je op basis van de teksten die op je pagina staan. En deze zijn niet altijd duidelijk of activerend genoeg, waardoor je bezoekers misloopt. Zonde!

Getoonde metagegevens voor ‘cocktail recepten’. Er was geen titel en omschrijving ingevoerd voor deze pagina, en dus heeft Google zelf maar wat bedacht. Niet helemaal ideaal…


Tip 10: URL

Gebruik een URL die zoekmachinevriendelijk is. Zoekmachines vinden het namelijk fijn als je website duidelijk is ingedeeld. Neem eens deze twee voorbeelden hieronder:

  • https://www.website.com/blog/seo-teksten-schrijven
  • https://www.website.com/blog/321990

Het eerste voorbeeld geeft duidelijk context. Bij het tweede voorbeeld blijft het gissen wat je op de pagina te zien zal krijgen. Zorg er dus voor dat de URL slug – het dikgedrukte gedeelte in de voorbeeldzinnen hierboven – dus bondig aangeeft waar je pagina om draait.

10 tips voor een SEO-vriendelijke URL:
1. Zorg dat je URL slug overeenkomt met je H1 tag
2. Gebruik kleine letters, vermijd HOOFDLETTERS
3. Schrijf in telegramstijl en verwijder nietszeggende woorden
4. Houd het zo kort mogelijk: +/- 65 karakters voor je hele URL
5. Gebruik geen underscores, maar koppeltekens
6. Verwerk je target keyword in de slug, maar overdrijf niet
7. Maak gebruik van statische URLs i.p.v. dynamische URLs
8. Gebruik categorieën, maximaal 3 directory levels
9. Geen vreemde karakters gebruiken, zoals #$@%^
10. Kies voor https:// als protocol, want Google verkiest dit


SEO-teksten uitbesteden

We hopen dat je wat hebt opgestoken over het schrijven van een goede SEO-tekst. Kom je er echter niet helemaal uit, wil je wat extra tips of wil je liever jouw SEO uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Voor nu: heel veel succes met het schrijven van een tekst die lekker leest én geoptimaliseerd is voor zoekmachines!

Ook interessant:

Ons werk in de praktijk

Benieuwd wat we voor jou kunnen realiseren?


Veelgestelde vragen over SEO-teksten

Koen

Koen

SEO & CRO Specialist

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.