Zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren door vakmensen
Een goed begin is het halve werk. En dit is met zoekwoorden onderzoek helemaal waar. Wil je namelijk jouw website in de top van de zoekresultaten krijgen op de belangrijkste zoekmachines? Dan is een goed zoekwoorden onderzoek van groot belang. Wij helpen jou graag een handje.
Benieuwd naar onze aanpak? Bekijk dan onze online marketing werkwijze!
Klaar voor de stap omhoog?
Waarom zoekwoorden onderzoek doen?
Met zoekwoorden onderzoek kom je te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je ontdekt hoe ze dit doen, hoe vaak dit gebeurt (oftewel: wat is het zoekvolume?) en of concurrenten hier ook op focussen. Op deze manier weet je welke zoekwoorden je moet gebruiken in je websiteteksten (SEO), of welke zoekwoorden je kan gebruiken voor je advertenties op Bing en Google (SEA).
B12
- Quick wins SEO ontdekt
- Concurrentieanalyse
- Contentstrategie webshop
NL Dance
- Top 20 focuszoekwoorden
- Lokale SEA en SEO
- Volledige focus op conversie
Domino's
- Analyse vacature zoekwoorden
- Advies content frameworks
- Technische aanbevelingen
Holland Recycling
- Targeten met zoekwoordanalyse
- Verbeterde campagnestructuur
- Hoger rendement uit Google Ads
In 4 stappen zoekwoorden onderzoek zelf uitvoeren
We begrijpen al te goed dat het beginnen aan een zoekwoorden onderzoek erg overweldigend kan zijn. Zeker als je erachter komt dat er zó veel zoekwoorden zijn binnen jouw branche. Welke moet je nou kiezen? Welke zijn interessant en welke kun je beter even achterwege laten? Om je alvast op weg te helpen hebben wij in vier stappen uitgelegd hoe je het beste te werk kan gaan.
Stap 1 - Herken relevante zoekwoorden
- Google Ads zoekwoordplanner
- Answer the Public (2 aanvragen per dag)
- Google Suggesties
- Ahrefs
- SEMrush
- UberSuggest
Ontdek in onze ultieme gids hoe jij deze tools kunt gebruiken om jouw website vindbaar te maken in Google en Bing.
Stap 2 - Gebruik slimme (gratis) tools
Er zijn veel slimme tools die jou kunnen helpen om snel en vooral goed zoekwoord onderzoek te doen. Je wilt jouw analyse namelijk doen op basis van data en deze tools kunnen je daar bij helpen. Deze zijn soms óók gratis. Wij noemen er een aantal.
Stap 3 - Bepaal de zoekintenties
Je hebt nu een flinke lijst aan zoekwoorden. Wat nu? Niet elk zoekwoord hoeft namelijk interessant te zijn voor jouw onderneming. Daarnaast kunnen mensen andere zoekintenties hebben dan jij zou willen. Zijn er veel mensen op zoek naar ‘gratis tutorials’, maar geef je betaalde cursussen? Dan kun je beter op een ander zoekwoord focussen. Verkeer genereren naar je website is leuk, maar relevant verkeer is véél leuker en efficiënter!
- Hoeveel kost 1 klik voor het zoekwoord (oftewel de Cost per Click)
- Is er veel concurrentie (oftewel adverteren er veel andere concurrenten) op het zoekwoord? Gebruik hiervoor Google Zoekwoordplanner.
- Is een klik rendabel voor het te verwachten resultaten? Is bijvoorbeeld 5 euro per klik rendabel voor een product van 10 euro?
- Hoe ziet de zoekresultatenpagina eruit? Zien gebruikers pas na flink scrollen de eerste organische zoekresultaten? Focus dan op adverteren!
- Zijn er weinig autoritaire websites (zoals Bol.com, Wikipedia, etc.) in de top 10 te zien? Top!
- Wat schrijven concurrenten en hoe kunnen wij dit beter doen?