Beoordeling: 4,9 / 5
10 jaar ervaring
Full service experts

Zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren door vakmensen

Een goed begin is het halve werk. En dit is met zoekwoorden onderzoek helemaal waar. Wil je namelijk jouw website in de top van de zoekresultaten krijgen op de belangrijkste zoekmachines? Dan is een goed zoekwoorden onderzoek van groot belang. Wij helpen jou graag een handje.

Benieuwd naar onze aanpak? Bekijk dan onze online marketing werkwijze!

Koen Leenen Contact opnemen zoekwoorden onderzoek

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je jouw website of webshop hoger laten ranken op belangrijke zoekwoorden? Kom vrijblijvend sparren met één van onze SEO specialisten.

Waarom zoekwoorden onderzoek doen?

Met zoekwoorden onderzoek kom je te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je ontdekt hoe ze dit doen, hoe vaak dit gebeurt (oftewel: wat is het zoekvolume?) en of concurrenten hier ook op focussen. Op deze manier weet je welke zoekwoorden je moet gebruiken in je websiteteksten (SEO), of welke zoekwoorden je kan gebruiken voor je advertenties op Bing en Google (SEA).

Voordelen van Zoekmachine marketing Sommet Media B12

B12

Voordelen van Zoekmachine marketing Sommet Media NL Dance

NL Dance

Logo Domino's pizza

Domino's

Voordelen van Zoekmachine marketing Sommet Media Holland Recycling

Holland Recycling

In 4 stappen zoekwoorden onderzoek zelf uitvoeren

We begrijpen al te goed dat het beginnen aan een zoekwoorden onderzoek erg overweldigend kan zijn. Zeker als je erachter komt dat er zó veel zoekwoorden zijn binnen jouw branche. Welke moet je nou kiezen? Welke zijn interessant en welke kun je beter even achterwege laten? Om je alvast op weg te helpen hebben wij in vier stappen uitgelegd hoe je het beste te werk kan gaan.

Stap 1 - Herken relevante zoekwoorden

Voordat je onderzoek naar zoekwoorden gaat doen, is het belangrijk om eerst in kaart te brengen op welke termen je gevonden wilt worden en welke prioriteit hebben. Zijn er producten of diensten die essentieel zijn en voor de meeste omzet zorgen? Begin dan eerst met het maken van een lijst van woorden, voordat je aan het zoekwoordonderzoek begint.
Gratis zoekwoord onderzoek tools:
Betaalde zoekwoord tools:

Ontdek in onze ultieme gids hoe jij deze tools kunt gebruiken om jouw website vindbaar te maken in Google en Bing.

Stap 2 - Gebruik slimme (gratis) tools

Er zijn veel slimme tools die jou kunnen helpen om snel en vooral goed zoekwoord onderzoek te doen. Je wilt jouw analyse namelijk doen op basis van data en deze tools kunnen je daar bij helpen. Deze zijn soms óók gratis. Wij noemen er een aantal.

Stap 3 - Bepaal de zoekintenties

Je hebt nu een flinke lijst aan zoekwoorden. Wat nu? Niet elk zoekwoord hoeft namelijk interessant te zijn voor jouw onderneming. Daarnaast kunnen mensen andere zoekintenties hebben dan jij zou willen. Zijn er veel mensen op zoek naar ‘gratis tutorials’, maar geef je betaalde cursussen? Dan kun je beter op een ander zoekwoord focussen. Verkeer genereren naar je website is leuk, maar relevant verkeer is véél leuker en efficiënter!

SEA (zoekmachine adverteren):
SEO (zoekmachine optimalisatie):

Stap 4 - Concurrentieanalyse uitvoeren

Je hebt je lijst met relevante zoekwoorden met de juiste zoekintentie gekozen. Nu moet we gaan kijken hoeveel concurrentie er op de zoekwoorden te vinden is. Hoeveel focussen concurrenten op bepaalde zoekwoorden, hoe doen ze dat en wat kan jij beter doen? Onze tip: bekijk (of liever gezegd, gebruik) de dingen die je bij je concurrenten ziet. Zij hebben al het harde voorwerk al gedaan, dus dan hoef jij dit niet meer te doen! Ontdek hoe concurrenten de zoekwoorden gebruiken in de content van advertenties of SEO-teksten. Nu is het jouw taak om het beter te gaan doen dan jouw concurrenten. Om de focuszoekwoorden te bepalen kijken we naar verschillende aspecten. Hierbij maken we onderscheid tussen SEO en SEA.
Internet bureau Utrecht Sommet Media
Zoekwoorden onderzoek uitbesteden
Wil je het zoekwoorden onderzoek graag uitbesteden? Dan helpen wij je graag verder. Al in een paar dagen tijd hebben wij een uitgebreide zoekwoorden onderzoek uitgevoerd waar jijzelf mee verder kunt. Daarbij krijg je handvatten om mee te werken en ontvang je advies op welke zoekwoorden je het beste kan focussen. Neem vrijblijvend contact op, we denken graag met je mee.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan en ontdek de mogelijkheden.