Jouw website vindbaar maken: de ultieme gids voor organisch succes

Ben je via Google op deze pagina terecht gekomen? Dan is het ons gelukt! Gelukt om organisch op Google gevonden te worden. Waarschijnlijk heb je deze pagina dan gevonden door te zoeken op bijvoorbeeld “website vindbaar maken”, “website vindbaar maken op Google” of andere gerelateerde zoekwoorden. Deze pagina is namelijk geheel geoptimaliseerd voor het zoekwoord “website vindbaar maken” en vele gerelateerde zoekwoorden.

Lees snel verder en ontdek hoe wij het voor elkaar hebben gekregen dat wij organisch hoog scoorden en dat jij uiteindelijk op onze pagina hebt geklikt in de Google zoekresultaten. In deze ultieme gids zullen wij in 4 stappen uitleggen hoe we dit voor elkaar gekregen hebben.


Het SEO stappenplan voor een verbeterde vindbaarheid

  1. Zoekwoordenonderzoek: hoe zijn we uiteindelijk tot het zoekwoord “website vindbaar maken” gekomen en waarom hebben wij besloten om hiervoor een blog te schrijven? Welke tools gebruikten wij om tot dit besluit te komen?
  2. Concurrentieonderzoek: Wat deden concurrenten die voor dit zoekwoord op de eerste tien posities (eerste pagina op Google) terecht zijn gekomen? Hoe kunnen wij ons onderscheiden zodat Google ons hoger zal plaatsen in de Google zoekresultaten? En welke tools gebruiken wij om gefundeerde beslissingen te nemen of wij op “website vindbaar maken” gingen focussen?
  3. SEO optimalisatie: Hoe optimaliseren wij de tekst op zo’n manier dat jij ons gevonden hebt via de organische zoekopdrachten? Welke tool gebruiken we daarvoor en waar moet je op letten?
  4. Technische SEO: Hoe optimaliseren wij de tekst zo dat Google gemakkelijk de informatie uit onze teksten, titels en afbeeldingen kan halen? Hoe zorgen we daarnaast ervoor dat Google onze website/pagina indexeert, niet overslaat of er te lang over doet om te crawlen? Welke andere technische SEO snufjes kunnen wij erbij halen om het optimale resultaat eruit te halen?


Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?

In deze uitgebreide gids leggen wij stap-voor-stap uit hoe je met de juiste tools jouw website vindbaar kunt maken op Google. De juiste tools hoeven daarbij niet altijd geld te kosten. Wij laten zien hoe je zowel met gratis tools als met betaalde tools hoger in Google kan komen. Laten we beginnen!


Zoekwoordenonderzoek: Hoe kom je op “website vindbaar maken”?

Voordat je content voor jouw blog, productpagina of landingspagina gaat schrijven, is het eerst noodzakelijk om een gedegen zoekwoordonderzoek uit te voeren. Om je website vindbaar te maken op bijvoorbeeld Google is het eerst belangrijk om te weten waar mensen naar zoeken en welke zoekwoorden ze daarvoor gebruiken. Daarbij zijn de volgende onderdelen van belang: zoekvolume, concurrentie en relevantie van de zoekwoorden.

Op het internet zwerven een flink aantal onderzoeksmethoden rond die effectief zijn. Veel onderzoeksmethoden maken het, echter, ‘verplicht’ om gebruik te maken van betaalde tools. Wij zullen hieronder uitleggen hoe je, zowel met gratis tools als met een betaalde tool genaamd Ahrefs, goed zoekwoordenonderzoek kan doen.


Zoekwoordenonderzoek met gratis tools

Op het internet zijn een flink aantal gratis SEO-tools te vinden waarmee je gemakkelijk de juiste zoekwoorden kunt vinden om jouw website vindbaar te maken. We leggen ze 1 voor 1 uit:


Google zoekwoord suggesties

Google zoekwoord suggesties is voor iedereen toegankelijk. Het is ervoor bedoeld om de gebruiker van Google te helpen de juiste zoekresultaten te vinden. Je ziet Google zoekwoord suggesties als je iets invult in de Google zoekmachine. Als je bijvoorbeeld “SEO ” invult in Google dan geeft Google de volgende suggesties:

Google reikt je zoekopdrachten aan die voorheen door andere gebruikers van Google gebruikt zijn. Je krijgt dus gratis zoekwoorden voorgeschoteld van Google zelf.

Noteer deze suggesties allemaal in een Excel bestand en je hebt al gauw 10 verschillende zoekwoorden te pakken/verzameld.

Nu is het tijd om nog specifieker te worden door het alfabet af te gaan. Dus typ nu in “SEO a”. Nu zal je opnieuw nieuwe zoekwoorden te zien krijgen. Noteer deze in je Excel-bestand en herhaal dit voor het gehele alfabet (zie afbeelding hieronder).

zoekwoordsuggesties Google SEO+a
Figuur 2: Bekijk de zoekwoord suggesties die beginnen met “SEO a” en daarna met “SEO b” enzovoort.

Nu heb je dus al 270 zoekwoorden te pakken!

Als je nog specifieker wilt gaan, dan kan je het proces herhalen en beginnen met “SEO aa” en daarna “SEO ab”. Op deze manier kan je honderden verschillende zoekwoorden verzamelen.


Answer the Public

De bovengenoemde onderzoeksmethode kan flink wat tijd in beslag nemen. Daarom is er een tool zoals Answer the Public ontwikkelt die deze handmatige resultaten automatisch voor je genereert. Het enige wat je hoeft te doen is een algemeen zoekwoord (zoals ‘SEO’) in te vullen en Answer the Public zijn werk te laten doen. Het fijne van deze tool is dat het voor jou ook veel gestelde vragen genereert. Hierdoor weet je welke vragen er bij mensen op komen wanneer zij naar “SEO” zoeken. Met Answer the Public kan je 2 gratis zoekopdrachten per dag uitvoeren. Let wel op dat je de taal en het land op “Nederlands” zet.

Answer the public SEO voorbeeld
Figuur 3: Vreemd figuur op de achtergrond, fijne tool voor zoekwoordonderzoek!


Google Ads zoekwoordplanner

Nu je een flinke lijst met zoekwoorden hebt verzameld, is het belangrijk om te onderzoeken hoeveel zoekvolume elk zoekwoord afzonderlijk heeft. Het kan namelijk zijn dat een zoekwoord erg interessant lijkt, maar een bijzonder laag zoekvolume per maand heeft. Dan is het zonde om voor dit betreffende zoekwoord veel moeite te gaan doen. Via Google Ads kun je met de gratis Zoekwoordplanner gemakkelijk achter het zoekvolume komen. Voordat je deze functie kan gebruiken, moet je wel eerst een gratis Google Ads account aanmaken. Nadat je een account hebt aangemaakt klik je rechtsbovenin op ‘tools en Instellingen’ en daarna onder het kopje ‘planning’ op ‘zoekwoordplanner’. Vervolgens zie je het volgende scherm.

Zoekwoordplanner zoekvolume en prognoses
Figuur 4: Zie rechts “Zoekvolume en prognoses bekijken”.

Klik op ‘zoekvolume en prognoses bekijken’ en kopieer en plak jouw gevonden zoekwoorden in het daarvoor bestemde venster. Nu kan je de zoekvolumes inzien van al jouw zoekwoorden en hoe deze in de loop der tijd hebben gefluctueerd.


Nieuwe zoekwoorden vinden met Google Ads zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van Google Ads heeft ook de mogelijkheid om nieuwe zoekwoorden te ontdekken (zie de linker kolom op vorige afbeelding). Bij deze functie kun je maximaal 10 verschillende zoekwoorden invullen. Op basis van deze zoekwoorden zal Google Ads jou zoekwoordsuggesties geven en de daarvoor bestemde zoekvolumes. Let op, de concurrentie-index die gegeven wordt voor elk zoekwoord is alleen bedoeld voor betaalde advertenties. Dit geeft dus aan hoeveel de concurrentie voor dat zoekwoord is voor betaalde advertenties en niet voor organische zoekresultaten. Hoe je wel de concurrentie kunt inzien voor organische zoekresultaten laten we in het hoofdstuk ‘concurrentieonderzoek’ zien.

Google ads zoekwoordplanner zoekwoorden
Figuur 5: Nieuwe zoekwoorden met hun zoekvolumes per maand (zwart kader) en concurrentie-index voor Google Ads (Rood kader). Concurrentie-index heeft niks met de organische concurrentie te maken!


Zoekwoorden checken met betaalde tools

Nu je meer inzicht heb in hoe je met gratis tools tot mooie zoekwoorden en zoekvolumes kunt komen, laten we nu zien hoe dit met een betaalde SEO-tool zoals Ahrefs gedaan kan worden.


Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een uitgebreide tool met vele functies die voor zowel SEO als SEA gebruikt kunnen worden. Op het gebied van zoekwoordenonderzoek zijn er twee methoden die wij voornamelijk gebruiken. De eerste is de Keyword Explorer methode en de andere is de concurrentie methode (zo noemen wij het eventjes).

Ahrefs dashboard interface
Figuur 6: Ahrefs Dashboard


Keyword Explorer methode

In de ‘Keyword explorer’ tool van Ahrefs kun je brede/generieke/algemene zoekwoorden invullen en Ahrefs vindt voor jou alle gerelateerde zoekwoorden met de daarbij vermelde zoekvolumes, concurrentie, Cost-per-Click etc. Al deze termen zullen we 1-voor-1 hieronder uitleggen.

Onder ‘Keyword Ideas’ (zie linkerkolom van volgende afbeelding) kun je ook zoekwoorden vinden die:

  1. dezelfde termen bevatten;
  2. zoeksuggesties zijn en dus sterk overeenkomen met het zoekwoord;
  3. vragen bevatten
  4. je kunt nieuw ontdekte zoekwoorden vinden.


Keyword Difficulty

In de afbeelding hieronder zie je alle verschillende zoekwoordmogelijkheden die met “website vindbaar maken” te maken hebben. Daarin zie je ook de kolom KD (=Keyword Difficulty) staan. Keyword Difficulty wordt in Ahrefs aangeven met een getal tussen de nul en honderd, waarbij honderd betekent dat de concurrentie erg hoog is voor dat betreffende zoekwoord.

Voor de zoekwoorden “website vindbaar maken” en “website vindbaar maken op Google” zie je dat de keyword difficulties op nul staan. Hieruit kun je dus opmaken dat het goed mogelijk is om in de top 10 organische resultaten te komen (mits je content ook goed is; lees hierover straks meer).

Let op: de Keyword Difficulty van Ahrefs wordt berekend aan de hand van de hoeveelheid backlinks (= externe pagina’s/domeinen die naar de pagina’s in de zoekresultaten toelinken) in de top 10 voor het zoekwoord. Ga dus niet volledig blind af op deze statistiek. Kijk ook naar de autoriteit van de concurrenten (zie hoofdstuk ‘concurrentieonderzoek’).


Cost per Click

Vier kolommen naast Keyword Difficulty staat CPC (=Cost per Click). Dit is wat het in Google Ads zou kosten als mensen voor dit zoekwoord op een Google advertentie klikken. Bij “website vindbaar maken op Google” is dit zelfs $25! Dus 1 klik kost $25. Een enorm bedrag voor slechts 1 klik.

Maar ik hoor je vragen, wat heeft dit met organische vindbaarheid te maken?

Een hoge CPC betekent dat Google doorheeft dat het betreffende zoekwoord waardevol is. Zij zien de kans dus groot dat bij een klik op de advertentie er ook daadwerkelijk een conversie plaatsvindt. Een andere reden voor de hoge klikprijs is de hoge concurrentie op adverteren. Als veel bedrijven op het zoekwoord advertenties draaien, dan zal Google de prijs ook omhoog brengen. Zoals hierboven besproken hoeft een hoge concurrentie op adverteren niet te zeggen dat deze concurrentie net zo hoog is op organisch gebied. Het kan wel aangeven hoe waardevol het zoekwoord is.

website vindbaar maken met Ahrefs keyword explorer
Figuur 8: Keywords waarbij “website vindbaar” in voorkomt.


Concurrentie methode: zoekwoorden via websites van concurrenten achterhalen

Het is in Ahrefs ook mogelijk om organische zoektermen van concurrenten in te zien. Hieronder zie je alle resultaten voor Frankwatching.com. Zij scoren wereldwijd op een gigantisch aantal van 83,3 duizend (!) zoektermen. Deze kunnen wij allemaal, stuk-voor-stuk, inzien door op ‘Organische zoektermen’ te klikken.

overzicht Ahrefs frankwatching
Figuur 9: Concurrentie methode. Resultaten van Frankwatching.com. Klik op ‘Organische zoektermen’ om alle zoektermen van deze concurrent in te zien.

In de ‘organische zoektermen’ sectie kun je zien op hoeveel zoektermen Frankwatching in Nederland gevonden wordt (1) en wat het zoekvolume is voor die zoekterm (2). Daarnaast kan je filteren op zoektermen (3) die voor jou interessant zijn. Wij hebben de term “website” gebruikt om het zoekwoord “website vindbaar maken” te vinden. Op deze manier hoef je niet zelf met creatieve ideeën te komen, maar kun je legaal ‘stelen’ van je concurrenten.

Ahrefs organische zoektermen frankwatching
Figuur 10: 1 = aantal zoektermen in Nederland voor dit domein. 2 = Zoekvolume van dat zoekwoord. 3 = functie om te filteren op jouw geprefereerde zoekwoord.

Tip: Wed niet op slechts 1 paard! Ga voor zoekwoorden waar veel verschillende varianten van zijn. Ons zoekwoord “website vindbaar maken” heeft op het moment van schrijven 33 verschillende varianten. Focus dus niet op een zoekwoord die geen of weinig varianten heeft.


Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?

Wil je weten hoe jouw website er op dit moment voorstaat op het gebied van organisch bezoekers? Dan kun je bovenstaande methode ook gebruiken voor jouw website om jouw vindbaarheid op Google te testen. Vul jouw domeinnaam in de ‘zoekbalk’ van Ahrefs en check voor welke zoekwoorden je op dit moment in Google gevonden wordt.


Concurrentieonderzoek


Zoekwoordconcurrentie

Hierboven hebben wij uitgelegd hoe wij met een betaalde tool voor het zoekwoord “website vindbaar maken” achter de organische concurrentie zijn gekomen. Het is ook mogelijk om met een gratis tool achter de organische concurrentie te komen: Dit kan met behulp van de MOZ Toolbar.


Domein autoriteit checken met Moz tool bar

De MOZ tool bar is een gratis extensie die je kunt downloaden voor Chrome. MOZ geeft op een schaal van nul tot honderd per pagina aan wat de pagina- en domeinautoriteit is.

Moz toolbar Nu.nl
Figuur 11: MOZ Tool bar op nu.nl. Pagina-autoriteit van 66 en domeinautoriteit van 90.


Hoe meer autoriteit je hebt, hoe gunstiger dit zal zijn voor je zoekwoordposities.

Als al je concurrenten in de top 10 van de Google zoekresultaten hoge autoriteit scores hebben, dan wordt het erg lastig om een top 10 positie te genereren voor dat zoekwoord. Daarom is het altijd verstandig om de autoriteit scores te checken van jouw concurrenten voordat je begint met het schrijven van je content.

Onze vuistregel is dat in de top 10 zoekresultaten er minimaal 1 á 2 websites tussen moet zitten die een domeinautoriteit (afgekort als DA door MOZ) van lager dan 25 hebben.

Voor het zoekwoord “SEO” zien de zoekresultaten er als volgt uit:

Domein autoriteiten moz toolbar zoekresultaten
Figuur 12: MOZ resultaten voor zoekopdracht “SEO”. Alle Domein Autoriteit scores zitten allemaal ver boven de 25. Misschien dit zoekwoord maar eventjes overslaan en een specifieker zoekwoord proberen ?

Voor het zoekwoord “website vindbaar maken” zien wij op het moment van schrijven 4 websites met een domeinautoriteit die lager ligt dan 25. Eén website had zelfs een Domeinautoriteit van 16. Wij hebben bij deze dus een GO om door te gaan naar de volgende stap: originele content schrijven.


Word beter gevonden op Google met originele content

Maar hoe schrijf je nou deze originele content. Om daar antwoord op te krijgen hebben wij een aantal belangrijke vragen op een rijtje gezet.


Wat schrijven concurrenten?

Concurrenten staan niet voor niets in de top 10. Leer van je concurrenten. Kijk wat zij geschreven hebben en doe dit ook, alleen dan beter.

Als je bijvoorbeeld googelt op “SEO”, zie je alleen maar pagina’s die uitleggen wat SEO precies is. Google wil hiermee zeggen dat dit soort pagina’s de beste match zijn voor deze zoekopdracht. Schrijf dan ook een “wat is SEO?” tekst. Zorg er dan wel voor dat je iets kwalitatiefs toevoegt, zodat je eruit springt ten opzichte van concurrenten.


Welke onderwerpen kan jij aansnijden om eruit te springen?

Schrijf over onderwerpen die al goed werken (wat concurrenten dus al doen), maar schrijf vooral iets NIEUWS! Google wil geen dertien in een dozijn artikelen op positie 1 zetten, maar wel complete verhalen. Als je dan ook nog eens vernieuwend bent, dan zal de top 10 snel in zicht komen. 

Originele Ideeën website vindbaar maken
Figuur 13: Voeg iets toe. Schrijf niet alleen wat concurrenten schrijven, voeg iets toe aan de zoekresultaten!


Heb je een content-framework gemaakt?

Als je structuur wilt aanbrengen in je verhaal, dan is het verstandig om allereerst onder elkaar te zetten wat je wilt vertellen. Wij noemen dit een content-framework. Als je alle onderwerpen en sub onderwerpen hebt uitgedacht, dan kan je daarna in trefwoorden neerzetten wat je per kopje gaat vertellen.

Kijk hier onder andere naar de “people also ask”/ “Mensen vragen ook” sectie die vaak verschijnt op Google. Hieruit kun je voor het desbetreffende zoekwoord achterhalen waar mensen naar zoeken. Wil je iets schrijven over “SEO”? Typ dit zoekwoord in Google in en ontdek welke vragen er naar voren komen.

People also ask SEO voorbeeld
Figuur 14: “Mensen vragen ook” of “People also ask” rich snippet voor het zoekwoord “SEO”.


Content SEO proof maken

Nu je weet welke content je gaat schrijven, is het van belang dat jouw tekst SEO-proof geschreven wordt. Daarbij is het belangrijk dat je focustrefwoord (het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden) duidelijk naar voren komt voor de zoekmachines. Voor deze tekst was het focustrefwoord “website vindbaar maken”. Dit gehele blog is geoptimaliseerd op dit zoekwoord (en stiekem andere zoekwoorden). Een handige gratis tool die we daarvoor gebruikten is Yoast SEO.


Online vindbaarheid verbeteren met Yoast SEO

Yoast SEO is een tool die jou helpt om jouw focustrefwoord op de juiste manieren in de tekst te verwerken. Daarbij kijkt Yoast SEO of bijvoorbeeld het focustrefwoord “website vindbaar maken” in de titel, tussenkopjes, eerste alinea terugkomt. Daarnaast kijkt de plug-in hoe vaak jouw trefwoord in de tekst te vinden is. Belangrijk hierbij is dat het niet te vaak en niet te weinig in de tekst te vinden is.

Yoast SEO let daarnaast op de volgende aspecten:

  • Leesbaarheid. Bevat de tekst geen spel- en taalfouten. Is het niet te moeilijk geschreven en bevat het niet te veel ingewikkelde woorden?
  • Gebruik je afbeeldingen in je tekst? Niks is saaier dan het lezen van een lange tekst zonder afbeeldingen. Vrolijk het daarom op met wat informatieve of leuke afbeeldingen.
  • Bevat de metatitel en metaomschrijving het focustrefwoord en hoeverre is deze prominent aanwezig?

Meer weten hoe je een goede SEO-tekst schrijft? Lees dan ons blog over SEO teksten schrijven.


Technische SEO

Nu je jouw tekst helemaal SEO-proof gemaakt hebt, is het nu belangrijk dat Google en Bing de tekst kan vinden én belangrijke tekstonderdelen kan onderscheiden van minder belangrijke tekstonderdelen. De zogenaamde technische SEO moet op de betreffende pagina goed staan. Lees ook ons blog over “hoger komen in Google” voor uitgebreidere tips voor technische SEO.


Pagina te vinden in Sitemap?

Om het voor Google makkelijker te maken om jouw pagina’s te vinden en te indexeren, kun je gebruik maken van een sitemap. Een sitemap is een lijst van al de pagina’s waarvan jij wilt dat Google ze indexeert. De plug-ins Rank Math en Yoast SEO zorgen automatisch voor een sitemap op jouw website.

Sitemap.xml voorbeeld Sommet media
Figuur 15: sitemap van Sommet Media.


h1/h2 tags

Op je website kun je in de HTML-code aangeven of een titel een kop (<h1>) of subkopje (<h2>) is. Op deze manier geef je jouw tekst structuur mee en kan Google gemakkelijk achterhalen waar de tekst over gaat. Hierin is het dan wel belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden ook in de h1 tag en sommige h2 tags staan.


Robots.txt


Wat is robots.txt

Met robots.txt kun je aan verschillende zoekmachines laten weten welke pagina’s er wél en welke pagina’s er niet geïndexeerd moeten worden. Door urls een ‘disallow’ mee te geven weten zoekmachines dat zij niet deze urls mogen doorzoeken (oftewel crawlen). Hierdoor kunnen deze pagina’s niet geindexeerd worden en zullen ze ook niet zichtbaar zijn in de zoekmachines.


Waar je op moet letten bij robots.txt?

Het kan ook voorkomen dat er per ongeluk pagina’s zijn uitgesloten door robots.txt die niet uitgesloten mogen worden. Als pagina’s zijn uitgesloten, dan worden ze niet geïndexeerd en worden deze pagina’s niet getoond in de zoekmachines. Dan is al jouw harde werk voor niks geweest. Dat willen we natuurlijk niet.

Wil je testen of jouw blog/pagina wordt uitgesloten door robots.txt? Ga dit dan na met de volgende tool: Technical SEO Robots.txt tool.


Website vindbaar maken met interne links

Interne links zijn ontzettend belangrijk. Search advocate van Google John Mueller heeft meerdere malen benoemd dat een goed opgebouwde interne linkstructuur voordelig voor de SEO kan zijn. Interne links kunnen namelijk Google helpen om belangrijke pagina’s te onderscheiden van minder belangrijke pagina’s. Als er bijvoorbeeld meer relevante interne links naar de ene pagina gaan dan de ander, dan kan Google hieruit opmaken dat de pagina met de meeste interne links als belangrijker wordt gevonden.


Samenvatting

Via deze handleiding hebben wij geprobeerd jou op weg te helpen met het vindbaar maken van jouw website. Hierbij nogmaals de stappen samengevat die je moet doorlopen om de SEO zo optimaal mogelijk te krijgen:

  1. Doe gedegen zoekwoordonderzoek met gratis of betaalde tools;
  2. Bekijk de concurrentie voor de gekozen zoekwoorden;
    1. Is het zoekwoord haalbaar?
    2. Wat schrijven concurrenten?
    3. Wat wil Google of andere zoekmachines dat je schrijft?
    4. Wat kan jij beter doen? Wat kan je toevoegen aan het onderwerp waar concurrenten het niet over hebben?
  3. Optimaliseer de tekst voor de gekozen zoekwoorden;
  4. Zorg ervoor dat de zoekmachines je pagina kunnen vinden en gemakkelijk het onderwerp kunnen onderscheiden.


We only scratched the surface!

Met deze handleiding kun je een goed begin maken, maar SEO is zoveel meer dan wij hier hebben opgeschreven. Zou je graag willen weten wat wij nog meer kunnen doen? Bekijk dan hoe wij als SEO bureau jouw bedrijf helpen groeien.

SEO kan flink wat tijd in beslag nemen. Voordat je eenmaal in Google goede organische posities hebt bemachtigd ben je vaak al gauw een aantal maanden onderweg. Wil je, echter, snel gevonden worden in Google? Bekijk dan eens de betaalde mogelijkheden van Google: Google Ads. Google Ads biedt aan de hand van een Pay-per-Click systeem de mogelijkheid om meteen bovenaan de zoekresultaten te komen van interessante zoekwoorden. Ontdek meer over Google Ads in ons blog over het adverteren op Google.

Foto van Koen

Koen

SEO & CRO Specialist

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.