Met 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers in 2024 is Pinterest hét social media platform voor het opdoen van inspiratie. Gebruikers kunnen ‘pins’ opslaan op hun eigen borden, die je kunt zien als digitale moodboards of verlanglijstjes. Omdat Pinterest vaak wordt gebruikt als de eerste stap in het aankoopproces, biedt het platform enorm veel kansen voor bedrijven. Maar hoe werkt adverteren op Pinterest, en wat zijn de kosten? Lees dit blog om antwoord te krijgen op deze vragen!
In het kort
Wat is Pinterest adverteren?
Pinterest adverteren is het promoten van ‘pins’ tegen betaling. Deze advertenties, herkenbaar aan het label ‘gesponsord’, bieden je de mogelijkheid om jouw pins direct onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Op Pinterest wordt de content ‘pins’ genoemd, dit kunnen zowel afbeeldingen als video’s zijn.
Het verschil met organische content, ook wel Pinterest marketing genoemd, is dat je bij advertenties een handje wordt geholpen. Bij Pinterest marketing draait het om het creëren van content die op een natuurlijke manier wordt getoond bij relevante zoekopdrachten. Dus wanneer je content goed aansluit bij wat gebruikers zoeken, zullen je pins automatisch hoger in de resultaten verschijnen.
Het adverteren op Pinterest is geschikt voor meerdere doelen. Of je nu streeft naar meer websitebezoekers, merkbekendheid, leads of directe verkoop. Pinterest advertenties bieden een krachtige manier om jouw boodschap voor het juiste publiek te krijgen en je marketingdoelen te bereiken.
Waarom adverteren op Pinterest?
Maar waarom zou je als bedrijf adverteren op Pinterest, terwijl er zoveel andere kanalen beschikbaar zijn? Zoals eerder is gezegd, is Pinterest dé plek waar mensen inspiratie opdoen voor allerlei onderwerpen, en als bedrijf wil je juist op die momenten zichtbaar zijn. Bovendien biedt het groeiende aantal Nederlandse gebruikers veel kansen om je doelgroep te bereiken.
Uniek social media platform
Pinterest is een uniek social media platform. Gebruikers van Instagram en YouTube zijn bijvoorbeeld meer opzoek naar de content van hun favoriete creators, terwijl Pinterest meer geschikt is voor het opdoen van inspiratie. Of je nu een nieuwe bank voor in je woonkamer, of een plantenbak voor in je tuin wilt vinden, de visuele kracht van Pinterest helpt je om ideeën en opties te verkennen.
Het platform wordt dus echt tijdens de eerste stappen van de klantreis gebruikt, en daarom is het zo belangrijk voor bedrijven om dan al zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Je wilt als bedrijf dat jouw pins op de borden van je potentiële doelgroep worden opgeslagen!
Verder vallen de advertenties minder goed op. De advertentiepins hebben natuurlijk het ‘gesponsord’ label, desondanks mengen deze advertenties zich moeiteloos met andere pins. Hierdoor worden advertenties over het algemeen goed ontvangen: gebruikers klikken vaak op deze pins en bezoeken vervolgens de website.
Groeiende aantal (Nederlandse) gebruikers
Het groeiende aantal Nederlandse gebruikers maakt adverteren op Pinterest aantrekkelijk voor bedrijven. In 2024 telt Nederland namelijk 4,5 miljoen Pinterest gebruikers. Uit de statistieken van Pinterest blijkt dat 68% van deze gebruikers vrouw is en 32% man.
Daarnaast heeft Pinterest in Nederland een breed bereik onder verschillende leeftijdsgroepen. De onderstaande percentages geven aan hoeveel mensen binnen een bepaalde leeftijdsgroep Pinterest gebruiken
- 48% van de mensen tussen de 18 en 24 jaar
- 31% van de mensen tussen de 25 en 34 jaar
- 32% van de mensen tussen de 35 en 44 jaar
Hoewel Pinterest in alle leeftijdsgroepen populair is, is het vooral favoriet bij Gen Z. Als jouw doelgroep binnen deze leeftijdsgroepen valt, is het zeker de moeite waard om Pinterest advertenties op te nemen in je marketingstrategie.
Hoe maak je een Pinterest advertentie aan?
Om te adverteren op Pinterest, start je met het aanmaken van een zakelijk account. Vervolgens kun je een advertentieaccount aanmaken en je eerste campagne opzetten. Daarna zijn er nog een aantal belangrijke stappen zoals het bepalen van het doel en de doelgroep targeting.
We zullen je meenemen in het gehele proces, zodat je direct aan de slag kunt gaan.
Hoe maak je een zakelijk account aan op Pinterest?
De eerste stap is dus het aanmaken van een zakelijk Pinterest account. Hier zijn geen specifieke voorwaarden aan verbonden.
Je kunt dit op twee manieren doen:
- Door een nieuw account te creëren
- Of door een bestaand persoonlijk account om te zetten naar een zakelijk account.
In beide gevallen klik je rechtsboven op “Accounts en andere opties” en vervolgens op “Omzetten naar zakelijk account”.
Bij het aanmaken van een zakelijk account moet je de volgende informatie doorgeven:
- Bedrijfsnaam
- Land/regio
- En eventueel je website.
Daarnaast worden er aanvullende vragen gesteld over je bedrijfsdoelen en sector om je persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.
Een advertentieaccount aanmaken op Pinterest
Met een zakelijk account kun je een advertentieaccount aanmaken. Dit doe je door binnen je zakelijk account te klikken op je profielicoon naast de zoekfunctie.
Er verschijnt dan een uitklapmenu. Hier staat als het goed is dat je nog geen advertentieaccount hebt, en daarom moet je klikken op de knop eronder met “Advertentieaccount toevoegen” (zie afbeelding hieronder).
Bij het aanmaken van een advertentieaccount moet je de naam van het account en het land waarin je gaat adverteren opgeven. Voor de naam wordt geadviseerd om een beschrijvende naam te gebruiken voor je zoekdoeleinden, bijvoorbeeld: ‘NL_VrouwenSchoenen_Merkherkenning’. Zo weet je direct dat het om een Nederlandse campagne voor vrouwenschoenen gaat, gericht op merkherkenning. In je advertentieaccount kun je campagnes maken en advertenties beheren. Daarnaast kun je medewerkers en partners toevoegen. Medewerkers kunnen aan toegewezen advertentieaccounts en profielen werken. Partners zijn bijvoorbeeld reclamebureaus die jouw advertenties gaan beheren. Deze krijgen toegang tot alle rechten.
Campagnedoelen
Bij het opzetten van een nieuwe campagne is de eerste stap het bepalen van het campagnedoel.
Hierbij heb je de keuze uit de volgende doelen:
- Merkherkenning opbouwen
- Overweging beïnvloeden
- Conversies genereren.
Hierbinnen heb je de keuze uit de volgende zes doelen:
Merkherkenning opbouwen
- Merkherkenning: Vergroot de zichtbaarheid van je merk en zorg ervoor dat mensen je producten en diensten leren kennen.
- Videoweergaven: Breng je merk onder de aandacht door je video aan zo veel mogelijk mensen te laten zien
- Afgekeken video’s: Zorg ervoor dat meer mensen je video afkijken en actie ondernemen.
Overweging beïnvloeden
- Overweging: Zorg dat meer mensen op je advertentie klikken en leid zoveel mogelijk verkeer naar je Pinterest pagina of externe website.
Conversies genereren:
- Conversies: Zet mensen aan tot actie op je website zoals een aankoop of een aanmelding.
- Catalogusverkopen: Stimuleer verkoop van je producten met winkeladvertenties. Dit wordt gedaan met product pins van specifieke producten.
Campagnebudget en -planning
Een belangrijk onderdeel van het opzetten van een Pinterest campagne is het bepalen van het budget en de planning. Dit bepaalt namelijk hoeveel mensen je kunt bereiken en binnen welke periode.
Bij het campagnebudget heb je keuze uit twee opties:
- Een looptijdbudget
- Of een dagbudget.
Looptijdbudget
Met een looptijdbudget bepaalt het algoritme van Pinterest wat de beste dagen en tijden zijn om budget uit te geven. Hierdoor wordt het budget flexibel verdeeld binnen de looptijd.
Dagbudget
Het dagbudget is het bedrag wat je per dag wilt uitgeven. Hierbij kun je kiezen uit een gemiddeld budget of een vast bedrag per dag. Bij een gemiddeld dagbudget is het mogelijk om één dag 125% van je budget te besteden op één dag, maar je wekelijkse uitgaven zullen nooit hoger zijn dan 7 keer het ingestelde dagbudget.
Planning
Voor de planning kun je een start- en einddatum en -tijd instellen. Bij een looptijdbudget is het verplicht om een einddatum toe te voegen. Voor een dagbudget is dit niet het geval. Bij een dagbudget kun je ervoor kiezen om de planning doorlopend te laten uitvoeren, zonder specifieke einddatum. De campagne begint dan direct en stopt pas wanneer jij dit zelf aangeeft.
Doelgroep targeting
Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat relevante bezoekers je advertenties zien? Het antwoord ligt bij de targeting opties van Pinterest. Het platform biedt uitgebreide targeting mogelijkheden, en we zullen deze allemaal voor je toelichten:
Alle targeting opties van Pinterest kunnen worden onderverdeeld in drie strategieën:
- Opnieuw in contact komen met gebruikers: Hierbij richt je je op mensen die al eerder interactie hebben gehad met je merk. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die jouw pins hebben opgeslagen.
- Nieuwe klanten vinden: Met deze strategie richt je je op mensen die nog geen interactie hebben gehad met je merk.
- Zelf kiezen: Verder kun je ook zelf aan de slag gaan met alle targeting opties die Pinterest biedt. Dit is aanbevolen voor ervaren adverteerders.
Wanneer je een nieuwe advertentiegroep aanmaakt en een strategie kiest, kun je alle targetinggegevens invullen. Hieronder vind je een overzicht van alle gegevens die je kunt toevoegen of aanpassen:
- Doelgroeplijsten: Met deze targeting optie kun je bekende doelgroepen bereiken door een lijst toe te voegen. Hierbij heb je de keuze uit de volgende vier opties:
- Websitebezoekers: Hierbij target je Pinterest gebruikers die een keer je website hebben bezocht, en bijvoorbeeld iets in hun winkelmandje hebben gedaan.
- Klantenlijsten: Met deze optie kun je mensen targeten aan de hand van een lijst met e-mailadressen of advertentie ID’s van mobiele apparaten van jouw klanten.
- Betrokkenheid: Target gebruikers die interactie hebben gehad met je content zoals klikken en videoweergaven.
- Actalike: Met actalike-doelgroepen kun je nieuwe doelgroepen vinden die vergelijkbaar zijn met je bestaande doelgroepen.
- Interesses en trefwoorden: Deze optie stelt je in staat om mensen te targeten op basis van hun interesses en zoekgedrag op Pinterest.
- Interesses: Richt je op mensen op basis van hun interesses, voorkeuren en levensgebeurtenissen.
- Trefwoordtargeting: Target mensen die op Pinterest naar specifieke trefwoorden of zoektermen zoeken.
- Doelgroepuitbreiding: Met deze aanpak worden visuele signalen van je advertentie ingezet om je targeting uit te breiden en meer relevante gebruikers op Pinterest te bereiken.
- Demografie: Target mensen aan de hand van verschillende demografische kenmerken.
- Gender
- Leeftijd
- Locatie
- Taal
- Apparaat
- Plaatsing: Kies waar op Pinterest je advertenties moeten worden weergegeven.
- Browsen: Hierbij zijn je advertenties zichtbaar op de startpagina van mensen en bij hun gerelateerde pins.
- Zoeken: Je advertenties worden in zoekresultaten en bij gerelateerde pins weergegeven.
Stappenplan campagne targeting
Het instellen van de targeting voor jouw campagne begint met het aanmaken van een advertentiegroep. Dit gebeurt automatisch bij het aanmaken van een nieuwe campagne.
1. Selecteer de juiste targetingstrategie. Denk hierbij goed na over het doel van je campagne en hoe je dit het beste kunt bereiken. Als je doel merkherkenning is, is het logisch om te kiezen voor het aantrekken van nieuwe klanten. Zoals eerder omschreven heb je hierbij drie optie.
- Opnieuw in contact komen met gebruikers
- Nieuwe klanten vinden
- Zelf kiezen
2. Vul alle targetinggegevens in. Als je al eerder een doelgroep hebt aangemaakt, kun je ervoor kiezen een bestaand sjabloon te gebruiken. Heb je nog geen campagne gemaakt op je account, dan moet je deze gegevens nog invoeren. Er zijn, zoals eerder is vermeld, erg veel opties. Dus je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt.
Wel dien je rekening te houden met de omvang van je potentiële doelgroep. Als je deze te veel beperkt door strikte targeting, kan het aantal mensen dat je advertentie te zien krijgt te klein worden. Dit kan ertoe leiden dat Pinterest niet in staat is je volledig budget uit te geven.
Het is dus belangrijk om wel targetinggegevens in te voeren, maar zonder té specifiek te worden. Pinterest geeft de omvang van je potentiële doelgroep visueel weer (zie afbeelding).
3. Sla je doelgroep op als sjabloon. Door je ingestelde doelgroep op te slaan als sjabloon, kun je dezelfde doelgroep eenvoudig toepassen bij andere advertenties.
Optimalisatie en weergave
De optimalisatie en weergave instellingen geven je de mogelijkheid om de frequentie, biedingen en conversies aan te passen. De mogelijkheden voor deze instellingen hangen sterk af van het soort campagnedoel dat je hebt.
Voor alle campagnedoelen behalve ‘videoweergaven’
Je kunt je biedingen op twee manieren aanpassen: automatische en aangepaste biedingen. Bij de automatische biedingen gaat Pinterest alle biedingen voor je beheren, met als doel om zoveel mogelijk klikken op je pins te krijgen tegen zo laag mogelijke kosten per resultaat. Bij aangepaste biedingen stel je je biedingen handmatig in. Hierbij bepaal je de maximale kosten die je toekent aan een handeling zoals een weergave of klik.
Alleen voor het campagnedoel: ‘merkherkenning’
Bij dit campagnedoel kun je het frequentiedoel instellen. Dit bepaalt het aantal keren dat gebruikers je advertentie wekelijks of maandelijks te zien krijgen. Het doel moet tussen de 2 en 20 keer liggen. Daarnaast kun je een maandelijks frequentielimiet instellen om te bepalen hoe vaak iemand je advertentie in één maand te zien krijgt.
Alleen voor het campagnedoel: ‘catalogus verkopen’
Voor dit campagnedoel kun je kiezen voor welke campagne gebeurtenissen je wilt optimaliseren. Je hebt hierbij de keuze uit: klikken op pins, uitgaande klikken of conversies.
Alleen voor de campagnedoelen: ‘conversies’ en ‘catalogusverkopen’
Voor deze campagnedoelen kun je verschillende instellingen aanpassen die betrekking hebben op conversies en het bijhouden ervan. Zo kun je een ‘Pinterest-tag’ toevoegen. Dit is een stukje code wat je toevoegt aan je website zodat Pinterest kan bijhouden welke handelingen zijn verricht.
Verder kun je hier de API voor conversies instellen. Deze Pinterest-API voor conversies verzendt op een veilige manier conversieacties naar Pinterest.
Daarnaast kun je de conversiegebeurtenis kiezen die de bezoekers van jouw website moeten verrichten. Hierbij moet je denken aan het toevoegen aan winkelmand, afrekengebeurtenissen of registraties.
Ook kun je hier de conversieperiode instellen. Dit is de periode waarover je analyseert hoe acties van mensen leiden tot conversies. Je kunt hierbij kiezen uit de volgende periodes: 1 dag, 7 dagen of 30 dagen.
Alleen voor het campagnedoel: ‘videoweergaven’
Voor het videoweergaven campagnedoel kun je de gewenste frequentie voor het budget instellen. Hierbij heb je de keuze uit standaard of versneld. Bij standaard wordt het budget gelijkmatig verdeeld over de looptijd van je campagne. Bij de versnelde instelling wordt het budget daarentegen zo snel mogelijk uitgegeven.
Advertentie indelingen
Het laatste, en misschien wel het belangrijkste onderdeel van je advertentie, is de uiting en de indeling. Je hebt hierbij de keuze uit drie opties:
- Pins selecteren
- Advertentie maken
- Idee-advertentie maken
Pins selecteren
Met deze optie kies je bestaande pins van jezelf of van je betaalde partnerschap. Dit is bijvoorbeeld een samenwerking met een creator.
Advertentie maken
Deze optie geeft je de volledige vrijheid om een eigen advertentie uiting te creëren. Je kunt daarbij kiezen uit de volgende indelingen:
- Standaard (foto) advertentie: Deze advertentie bestaat uit één statische afbeelding.
- Video: Dit zijn advertenties die net zo groot zijn als de normale pins, maar in video vorm.
- Verzamelingen: Deze pins bevatten één grote afbeelding met drie kleinere afbeeldingen eronder, die uitsluitend worden weergegeven in tijdlijnen op mobiele apparaten.
- Quiz: Deze advertentievorm bestaat uit een titelpin met een afbeelding of video, maximaal drie tekstuele vragen en antwoorden, en tot drie uitkomstpins met afbeeldingen.
- Showcase: Deze advertenties bestaan uit een titelpin met een afbeelding of video, en bevatten maximaal vier kaarten met tot drie uitgelichte links per kaart.
- Carrousel: Een carrouselpin bevat meerdere afbeeldingen waar mensen doorheen kunnen swipen.
Idee advertenties maken
Een idee-advertentie is een advertentie met meerdere video’s, afbeeldingen, lijsten, en aangepaste teksten in één pin. Deze advertenties zijn ontworpen om een verhaal te vertellen of een idee te laten zien.
De kosten van Pinterest adverteren
De kosten voor adverteren bij Pinterest worden uitgedrukt in CPC (kosten per klik) en CPM (kosten per 1.000 vertoningen). Bij Pinterest heb je de volledige controle over je advertentie uitgaven. Zoals eerder omschreven kun je je biedingen handmatig instellen of automatisch laten beheren door het algoritme van Pinterest.
De kosten variëren afhankelijk van het type advertentie, de concurrentie en de doelgroep. De gemiddelde CPM ligt tussen de €2 en €4,50, terwijl de gemiddelde CPC €0,75 is. Voor 100.000 weergaven op je pin bedragen de kosten tussen de €2.000 en €4.500. Voor 1.000 klikken op je pin reken je op ongeveer €750.
Laat je ondersteunen door een Pinterest specialist
Pinterest adverteren biedt enorm veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Blijf je concurrenten voor door snel te starten met dit social media kanaal. Sommet Media helpt je graag bij ontwikkelen van een effectieve strategie.
Onze specialisten staan voor je klaar om een succesvolle campagne op te zetten. Dit omvat het creëren van aantrekkelijke advertenties tot aan het monitoren van de resultaten. Nadat de campagne loopt, blijven we betrokken om verbeteringen door te voeren.
Vraag vandaag nog een gratis adviesgesprek aan en ontdek alle mogelijkheden!
Veelgestelde vragen over adverteren op Pinterest
Hoe moet je adverteren op Pinterest?
Om te adverteren op Pinterest begin je met het aanmaken van een zakelijk account. Vervolgens kan je een advertentieaccount aanmaken en je eerste campagne opzetten. Bij het opzetten van een campagne selecteer je het campagnedoel, stel je het juiste budget en planning in, bepaal je de doelgroep en maak je de advertentie.
Waarom zou ik adverteren op Pinterest?
Pinterest is een platform wat veel mensen gebruiken aan het begin van hun klantreis. Het platform wordt gebruikt om inspiratie en ideeën op te doen voor verschillende onderwerpen zoals inrichting en mode. Door te adverteren op Pinterest ben je al vroeg zichtbaar voor potentiële klanten, wat zeer waardevol is.
Hoe kan ik mijn doelgroep bereiken met Pinterest advertenties?
Je kan jouw doelgroep op Pinterest bereiken door de juiste doelgroep targeting in te stellen. Met de targetinginstellingen heb je de mogelijkheid om Pinterest gebruikers te bereiken die al een keer je website hebben bezocht. Daarnaast kun je je richten op gebruikers met specifieke interesses, bepaalde zoekopdrachten of demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht.