Testen en optimaliseren voor maximale conversies

Met conversie optimalisatie (CRO) test je gericht bepaalde onderdelen van een website, webshop of landingspagina om tot een hoger conversiepercentage te komen. Dat kan zijn meer verkopen, ingevulde formulieren of stappen eerder in de funnel. Wil je weten hoe we conversie optimalisatie succesvol inzetten, met verdrievoudigingen in conversie? Neem dan contact op.

Je laten adviseren? Dat kan!

We nodigen je graag uit voor een creatieve sessie met één van onze experts in conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie

De werkwijze

In de online branche hoor je de populaire term conversatie optimalisatie steeds vaker. Hiervoor werd de focus meer gelegd op het optimaliseren aan de advertentiekant, maar de laatste jaren is daar een shift in gekomen. Vanaf de start werken we al vanuit de holistische gedachte. Digitale platformen en online campagnes moeten sterk op elkaar zijn afgestemd voor een optimaal resultaat. Daarom zijn we een fullservice internetbureau. Het optimaliseren van de conversiepunten is dus een belangrijk onderdeel van het geheel. Wij kijken graag naar het volledige plaatje.

Het doel van conversie optimalisatie

Resultaten

Conversie optimalisatie komt in de praktijk vaker voor dan je denkt. Neem bijvoorbeeld een klantgesprek over een nieuw websitedesign. Een design is misschien mooi, maar is het ook functioneel en gericht op conversies? Of wat dacht je van de discussies over de kleur van de buttons: in het rood of oranje doen? En dan heb je nog die ene noodzakelijke SEO titel die helaas niet verleidt tot actie. Er zijn veel best practices en uitgangspunten over hoe je bepaalde conversiekillers kan voorkomen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet blijven testen. Aan de hand van de data blijf je hier dan continu mee bezig. We delen graag een aantal cases met je. Deze cases hebben bewezen goed te werken, maar we zijn nog lang niet ‘uitgespeeld’.

Klantcase

Barista Bandits

Aansturen op waardevolle leads:
Conversiegericht design op de homepage: Voor Barista Bandits hebben we meerdere rondes conversie optimalisaties doorgevoerd. Telkens hebben we middels A/B-testing twee varianten getoond aan de websitebezoekers. Voorbeelden van geteste onderdelen:

Positie en vormgeving van de klantbeoordeling
Aantal velden van het formulier
Gewenste informatie van het formulier

Het aantal offerteaanvragen is aanzienlijk gestegen en nog belangrijker: de kwaliteit van de leads ook.

Klantcase

3dCASE Architectenburo

Aansturen op waardevolle leads:
De vraag die we onszelf hebben gesteld is eigenlijk heel simpel: welk design van het formulier zorgt voor de beste conversies? Waar we op hebben gelet bij het testen:
De gebruikte foto
Buttonteksten
Wanneer de pop-up tevoorschijn komt
Het eindresultaat uit deze optimalisatie is meer conversies via de homepage. Vervolgens hebben we dezelfde test uitgevoerd op andere belangrijke landingspagina’s, waar ook het aantal conversies significant is gestegen tegen lagere kosten.

is conversie optimalisatie ook interessant voor mijn bedrijf?

Misschien heb je wel het idee dat je een groot e-commerce-platform moet zijn voor conversie optimalisatie. Echter, niets is minder waar. Je hoeft echt geen miljoenen unieke bezoekers aan te trekken en met de bovenstaande cases laten we je dat zien. Natuurlijk moet je wel voldoende bezoekers (= data) verzamelen. Je kan al veel winst behalen als je kijkt naar microconversies of kleinere testen, om maar wat voorbeelden op te noemen. Ben je benieuwd hoe we conversie optimalisatie voor je website of webshop kunnen toepassen? Neem dan contact op met onze CRO experts!

Welke slimme tools worden gebruikt?

Marketingtools

Met gebruik van handige tools weten we conversiekillers in kaart te brengen. Zogenaamde usability tools zoals Hotjar zijn hiervoor zeer geschikt. Je kan heatmaps aanmaken, schermopnames verzamelen en zelfs direct feedback vragen van bezoekers. Voor het uitvoeren van testen is Google Optimize een gebruiksvriendelijke tool met veel functionaliteiten. Het is gekoppeld aan Google Analytics, zodat je eenvoudig ingestelde conversiedoelen kan importeren. En dat is handig!

Wil je meer weten over hoe je conversie optimalisatie op de juiste wijze uitvoert? Onze experts hebben verschillende blogs over conversie optimalisatie geschreven. Check onder andere deze tips voor een conversiegerichte website of conversiegroei met SEO.
Internet bureau Utrecht Sommet Media
“Als online marketing bureau hebben we aandacht voor de conversieratio van campagnes én websites. Zo kan er heel gericht geoptimaliseerd worden en tot wel verdrievoudigingen van de ROI behaald worden. ”
Dus wil je aan de slag met CRO specialist om meer rendement te realiseren? Neem contact op voor een oriënterend gesprek.