Google score: 4,9 / 5,0
10 jaar ervaring
Full service experts

Wat zijn in 2024 de beste tijden om te posten op social media?

Wat is het perfecte tijdstip om je social media posts de wereld in te sturen? Deze vraag houdt elk bedrijf bezig. Door slim te kiezen wanneer je post, kan je het aantal weergaven, klikken en interacties namelijk verhogen. 

In dit blog duiken we dieper in op Instagram, Facebook, LinkedIn, X, YouTube en TikTok. We ontdekken welke dagen en tijden het meeste succes kunnen opleveren voor jouw posts. Ben je klaar om je social media-strategie naar een hoger niveau te tillen? Lees dan snel verder.

In het kort

Hoewel dit voor elk bedrijf kan verschillen, tonen onderzoeken aan dat er bepaalde dagen en tijden zijn waarop je meer interactie met je posts kan verwachten.
Op de meeste platformen kan je het beste doordeweeks posten. 
Leer hoe het algoritme per platform werkt.
Bekijk je eigen analytics en ontdek zo de beste tijd voor jouw bedrijf. 


Beste tijden per social media platform

Je hebt posts gemaakt voor sociale media en nu vraag je je af wanneer je deze het beste kan plaatsen? Hoewel dit voor elk bedrijf anders kan zijn, zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de meest geschikte dagen en tijdstippen daarvoor. Hieronder vind je een overzicht met de beste momenten voor meer interactie met je posts:


Wil je nog meer halen uit je social media accounts?


Instagram

De beste dagen om iets te delen op Instagram zijn maandag en woensdag. Meer specifiek zijn maandag rond 13:00 uur, woensdag om 09:00 uur en vrijdag om 13:00 uur de tijdstippen waarop je het meeste bereik kan verwachten. Deze piekmomenten vallen allemaal binnen de werktijden en vooral rond de middag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen vaak even op hun telefoon kijken tijdens de lunchpauze. Hoewel maandag en woensdag er een beetje bovenuit steken, leveren ook de andere dagen goede resultaten op. Zaterdag is echter de slechtste dag om te posten op Instagram en kan je dus beter vermijden.


Het algoritme van Instagram

Het algoritme van Instagram kijkt niet alleen naar hoeveel likes je krijgt, maar óók naar de snelheid waarmee je die likes gekregen hebt. Wanneer je een post plaatst, bereikt deze in het begin slechts 10% van je volgers. Presteert je post goed? Dan wordt deze beschouwd als ‘kwalitatieve inhoud’ en daarna aan een groter aantal van je volgers getoond.

Dat onderstreept het belang van timing bij het plaatsen van je post. Als er weinig gebruikers online zijn, zal er minder interactie zijn. Dat betekent dat het dus langer duurt voordat je post als ‘kwalitatieve inhoud’ wordt gezien. 

Het regelmatig plaatsen van berichten heeft ook een positief effect op je prestaties. Recente berichten zijn relevanter en worden daarom beter gerangschikt door het algoritme van Instagram (Bron: Kopstorm).

Instagram reels

Het Instagram Reels-algoritme bepaalt welke video’s op je feed verschijnen. Daarbij speelt de kwaliteit een belangrijke rol. Je kan het beste geen reels plaatsen met een lage resolutie, wazige beelden, of inhoud die al eerder op Instagram of een andere app verschenen is.

Maar het draait niet alleen om kwaliteit; ook de entertainment-waarde speelt een belangrijke rol. Door leuke, inspirerende en experimentele video’s te maken en daarbij creatieve tools zoals tekst, camera-effecten of filters te gebruiken, kan je een groter publiek bereiken.


Instagram Insights

Hoewel bovenstaande tijdstippen je op weg kunnen helpen, is de beste tijd om te posten op Instagram afhankelijk van jouw bedrijf en doelpubliek. Als je een bedrijfsaccount hebt, kan je makkelijk zelf zien wanneer jouw volgers vooral online zijn. Ga naar je profiel > statistieken > totaal aantal volgers. Daar vind je jouw dashboard met informatie over jouw meest actieve dagen en tijden. Met Instagram Insights ontdek je wat de beste aanpak is voor jou.

Instagram-insights-dagen-tijden
Bron: Iconosquare


Facebook

Als je meer bereik wilt op Facebook, zijn zondag en maandag de beste dagen om te posten. De piekmomenten zijn op zondagmiddag om 15:00 uur en maandag tussen 15:00 en 17:00 uur. Je kan de week dus goed beginnen door een post te plaatsen en meteen meer betrokkenheid te creëren.

Ook je posts verspreiden over de week is een goed idee. Donderdagochtend om 11:00 uur is namelijk ook een piekmoment. Het is dus handig om je Facebookposts op deze momenten te plannen om je kansen op interactie te vergroten.

Lees ook:


Het algoritme van Facebook

Het algoritme van Facebook bepaalt met vier belangrijke factoren welke inhoud gebruikers te zien krijgen in hun tijdlijn:

  1. Voorraad
    Het algoritme analyseert de volledige beschikbare inhoud op Facebook.
  2. Signalen
    Het algoritme beoordeelt elke post op basis van verschillende signalen, zoals de interactie, de bron en het type inhoud. 
  3. Voorspellingen
    Deze signalen helpen Facebook om voorspellingen te doen over de kans dat een gebruiker een bericht zal delen of erop zal reageren.
  4. Score
    Met deze voorspellingen krijgt elke post een relevantiescore. Deze score bepaalt of een post getoond zal worden in de tijdlijn van gebruikers.


Op welk moment van de dag moet je op Facebook posten?

Het is dus belangrijk om op het juiste moment te posten, namelijk wanneer je doelgroep online is. Als je post binnen een korte tijd veel reacties of likes krijgt, dan ziet Facebook dit als waardevolle content. Het algoritme zal je berichten dan tonen aan een groter publiek (Bron: Coosto).

Sinds 2021 kan je je Facebook Analytics bekijken via Meta Business Suite. In het ‘Insights’-gedeelte vind je statistieken, trends en visuele rapporten voor zowel je Facebook-account als individuele berichten. Leer meer over hoe je jouw account beheert met Meta Business Suite.


LinkedIn

Wil je de beste resultaten halen met je LinkedIn berichten? Plaats je post dan op een weekdag. Maandag, woensdag en donderdag om 15:00 uur en vrijdag tussen 8:00 en 10:00 uur zijn daarvoor de ideale momenten. Deze tijden vallen tijdens de werkweek en bovendien tijdens de kantooruren. Dat wijst op het professionele karakter van LinkedIn. Buiten deze uren zijn de resultaten duidelijk minder.

linkedin-algoritme
Bron: LinkedIn


Het algoritme van LinkedIn

Het algoritme van LinkedIn bestaat uit vier fasen om de zichtbaarheid en kwaliteit van je content te bepalen:

  1. Universele content filter
    Het algoritme evalueert de kwaliteit en inhoud van je bericht. Je bericht krijgt daarna een kwalificatie: ‘spam’, ‘lage kwaliteit content’, of ‘goed voor weergave’. 
  2. Weergave aan klein groepje mensen
    Is je bericht door de eerste filterfase gekomen? Dan toont LinkedIn het aan een kleine groep mensen in je netwerk. Zo kan het algoritme zien hoe jouw directe netwerk reageert op je bericht. 
  3. Interactie met je post bewaken
    Als er binnen de eerste paar uur na publicatie weinig reactie is, of als mensen je bericht markeren als spam of dempen, kan dat betekenen dat je bericht niet relevant is voor je netwerk. Krijg je wel veel klikken of reacties? Goed nieuws, je bericht gaat dan naar de volgende fase.
  4. Kwaliteitscheck door echte mensen
    In deze laatste fase kijken echte mensen naar je bericht. Ze letten op verschillende aspecten, zoals je profiel, de kwaliteit van je bericht en je eerdere berichten op LinkedIn, en besluiten daarna of de post aan meerdere mensen kan worden getoond.

Tip: Wil je nog beter begrijpen hoe het algoritme van LinkedIn precies werkt? Lees dan zeker deze post op LinkedIn.


X (voorheen Twitter)

Over het algemeen is er gedurende de week een gelijkmatige verspreiding van het aantal impressies, waarbij maandag net iets populairder is. Tijdens de middaguren is er meer activiteit, vooral om 13 en 17 uur.  
De beste tijd om te posten op X is maandag om 16 uur, gevolgd door dinsdag om 10 uur en zaterdag om 12 en 16 uur. Zondag is de minst gunstige dag.


Hoe vaak moet je een bericht plaatsen op X?

Op X is snelheid erg belangrijk. Terwijl posts op LinkedIn en Instagram lang meegaan, heeft een bericht op X na de eerste dag al 84% van het totaal aantal impressies bereikt. Om zichtbaar te blijven, kan je dus het beste dagelijks posten op X. (Bron: Coosto)

planable-tweet-vooruitplannen


YouTube

YouTube is anders dan andere social media platformen, omdat er geen echte feed is. Het doel is hier om zoveel mogelijk views te behalen. Wil je maximale views op YouTube behalen? Dan zijn maandag en donderdag jouw dagen! De beste piektijden zijn op maandag om 9 uur, donderdag om 10 uur en tussen 14 en 16 uur, en op vrijdag om 12 uur. Op deze tijden kan je met jouw video’s een groter publiek bereiken. 
Op de website van Influencer Marketinghub kan je ‘best times to post based on your most active followers time zones’ ontdekken. Hieronder zie je bijvoorbeeld het resultaat als we YouTube > Netherlands > Amsterdam invoeren:

youtube-beste-tijd-om-te-posten


Het algoritme van YouTube

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het algoritme van YouTube. Als mensen lang naar jouw video’s kijken (watch time) en niet meteen wegklikken, vindt het algoritme dat bijvoorbeeld positief. Ook interacties zoals likes, dislikes, shares en reacties en de snelheid waarmee je deze krijgt, spelen een belangrijke rol.  

Tip: Het is slim om consistent te zijn op YouTube. Je kan beter wekelijks één video uploaden dan 52 video’s in één keer plaatsen. Als je te veel video’s tegelijk uploadt, kan dit namelijk zorgen voor concurrentie tussen je eigen content.


TikTok

Over het algemeen is er op TikTok tussen dinsdag en vrijdag, van 9:00 tot 17:00 uur, meer betrokkenheid dan gemiddeld. De beste momenten om iets te delen op TikTok zijn op dinsdag en vrijdag tussen 16:00 en 18:00 uur, en op woensdag- en donderdagochtend tussen 9:00 en 11:00 uur, en donderdag van 14:00 tot 18:00 uur. In de middag is er vaak veel activiteit op het platform omdat gebruikers dan op zoek zijn naar ontspanning en plezier. (Bron: Sproutsocial)


Het algoritme van TikTok

Ook op TikTok is timing erg belangrijk. Als je binnen de eerste paar minuten na het plaatsen van een video veel interactie krijgt, dan is de kans groter dat jouw video verschijnt op de For You-pagina van relevante gebruikers. Zorg dus dat je post op het moment dat je doelpubliek actief is. Zo kunnen ze meteen je video’s delen en liken. (Bron: Sproutsocial)

tiktok-algoritme
Bron: Socialbakers


TikTok Analytics

Hoewel het nuttig is om de piekmomenten te weten, kan je deze gegevens het beste combineren met je eigen TikTok Analytics. Zo kan je ontdekken wat voor jouw bedrijf de beste tijd is om te posten op TikTok. Misschien ontdek je namelijk dat jouw doelgroep toch op andere tijden actief is. Ga naar tiktok.com, klik op Business Suite en selecteer Analytics voor jouw optimale posttijd.

Lees ook:


Slotwoord: kijk goed naar je eigen analytics

Nu weet je wanneer de beste tijd is om je berichten op social media te posten. Maar het is belangrijk om niet alleen te vertrouwen op deze tijdstippen. De optimale tijd verschilt namelijk per bedrijf en is bovendien afhankelijk van verschillende factoren, zoals je doelgroep en je branche. 

Neem dus de tijd om goed je eigen statistieken te bekijken. Zo kan je analyseren wanneer jouw doelgroep het meest actief is op het social media platform dat je gebruikt.

Hopelijk heb je nu een beter idee van wanneer en hoe laat je het beste je berichten kan plaatsen. Als je hulp nodig hebt bij je social media strategie, staan we altijd klaar om te helpen. Veel succes met het delen van je berichten!


Veelgestelde vragen over beste tijd om te posten op social media

Picture of Maxime

Maxime

Social Media Expert

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.