Google score: 4,9 / 5,0
10 jaar ervaring
Full service experts

Welke social media kanalen moet je inzetten? (2024)

Weet jij welk platform je het beste kan inzetten voor zakelijk gebruik? Wordt het Facebook, LinkedIn of toch Instagram? Ontdek welke relevant is voor jouw bedrijf aan de hand van ons overzicht van de meest gebruikte platformen. Ideaal voor strategen, marketeers en communicatiespecialisten!


Welke (soorten) social media kanalen zijn er überhaupt?

Wil je weten welk social media kanaal jou het meest succes gaat opleveren? Dan moet je eerst weten welke kanalen er zijn en welke doelgroep jij wil targeten. Wat is de leeftijdsgroep, wat zijn hun interesses en hoe trek je bij hen de aandacht?

Zo zijn er zakelijke social media zoals LinkedIn en Twitter, maar ook zogenaamde entertainment-social media zoals TikTok en Instagram. Op ieder sociaal medium kan je dus een andere doelgroep en eventueel een andere leeftijdsgroep verwachten.


Dagelijks gebruik social media

Voor de gehele bevolking geldt dat we dagelijks steeds langer actief zijn op social media. Hoeveel tijd besteden we dan aan social media? In totaal zijn we in 2023 gemiddeld zo’n 114 minuten per dag (bijna 2 uur!) actief met onze ‘socials’.

We spenderen er niet alleen meer tijd aan, maar we gebruiken ook meer social media platforms in 2023. Aantal gebruikte social media platforms naar leeftijdsgroep:

  • 15 t/m 19 jaar: 5,2
  • 20 t/m 39 jaar: 5,6
  • 40 t/m 64 jaar: 4,1
  • 65 t/m 79 jaar: 3,1
  • 80 jaar of ouder: 2,3


Laten we nu eens kijken naar het onderstaand overzicht. Hierin zie je welke social media populair zijn en welke juist verliezen aan populariteit.

Nationaal Social Media Onderzoek 2023 – Newcom.nl

Ook interessant:


Top 5: meest gebruikte social media platformen uitgelicht

Het zal je niet geheel verbazen dat WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn momenteel de meeste gebruikers hebben.

Wel zien we dat doelgroepen zich naar ‘vlottere’ platforms verplaatsen. Zo laten tieners Facebook en Instagram steeds vaker liggen voor TikTok, Snapchat en BeReal. Ook bij de oudere leeftijdsgroepen zie je deze verschuiving. Van alle populaire sociale media groeien TikTok, Snapchat en Instagram het hardst.

De hoogste tijd om in te zoomen op de top 5 populaire social platformen en wat zij te bieden hebben voor bedrijven.


TikTok: enorm populair bij jong en oud

TikTok staat weliswaar niet in de top 5 met de meeste gebruikers, maar het heeft ten opzichte van 2022 wel de allergrootste stijging qua gebruikers meegemaakt (+54%). We kunnen het woord ‘populariteit’ dan ook niet in de mond nemen zonder TikTok even te benoemen!

Ten onrechte wordt vaak nog gedacht dat alleen tieners TikTok gebruiken, maar wat we nu ook zien is dat een groot aandeel twintigers, dertigers en met name 40-plussers fors meer gebruikmaken van deze grote nieuwkomer.

Op TikTok deel je creatieve ‘snackable content’-filmpjes van maximaal 1 minuut. Focus je op het maken van amuserende content waar de kijker ‘echt wat aan heeft’. Kom dus niet aan met ‘Koop mijn product nu’, maar entertain!

HEMA Nederland is bijvoorbeeld al goed bezig met het delen van herkenbare momenten op TikTok. De humoristische filmpjes trekken veel bekijks en kunnen rekenen op wel 10.000 tot zelfs 2.5 miljoen views per TikTok. Ze zijn entertaining en je hebt nauwelijks door dat er sprake is van sluikreclame.

Tip: TikTok geeft je account een boost als je video’s helemaal worden afgekeken. Dit geldt ook voor nieuw aangemaakte accounts.

Ook interessant:


WhatsApp is een perfect kanaal voor klantenservice

Het aantal gebruikers van het grootste sociale medium, WhatsApp, is sinds 2022 toegenomen met 12%. En zeg nou eerlijk: kan jij iemand opnoemen die het nog niet gebruikt? Zo ja, dan behoort diegene tot de minderheid van de whatsappers, want in Nederland kennen we zo’n 13,3 miljoen WhatsApp-gebruikers!

Bedrijven gebruiken dit social media kanaal steeds vaker als tool voor klantenservice. WhatsApp zakelijk inzetten is zo’n gek idee nog niet. Want wie vindt het nou niet handig om een vraag te stellen aan een klantenservice via WhatsApp? Hierbij is het wel belangrijk om snel te reageren, want mensen verwachten nou eenmaal sneller een reactie op een appje dan op een e-mail.

Wist je dat je ook een WhatsApp-advertentie of een klikbare button kan plaatsen op andere websites of platformen? Hiermee stuur je de gebruiker naar een chat met jouw onderneming. Zo heb je direct en persoonlijk contact met de klant. Klanten hoeven jouw telefoonnummer hierdoor dus niet meer op te slaan op hun telefoon. Snelheid en gemak dient de mens!

Wil je deze functionaliteit integreren op je eigen website? Neem dan deze WhatsApp klik en chat-manual door en leer hoe jij je eigen link maakt.


YouTube voor snel online zichtbaarheid

Een YouTube-kanaal maken is een populair medium voor video advertising. Het maakt namelijk onderdeel uit van Google, wat betekent dat je een groot bereik hebt. Ook wordt het platform veel gebruikt als een zoekmachine. Het is zelfs de meest gebruikte zoekmachine naast Google. En als bedrijf wil je organisch natuurlijk zo veel mogelijk zichtbaar zijn.

YouTube is ideaal om:

  • anderen te laten zien wat voor diensten je aanbiedt;
  • producten met elkaar te vergelijken;
  • behind-the-scenes-video’s te tonen;
  • en om vragen te beantwoorden.


Ook zit je niet vast aan een maximaal aantal foto’s en ben je niet gebonden aan een maximale videoduur van 1 minuut, zoals bij andere platformen wel het geval kan zijn. Je vermaakt je doelgroep bijvoorbeeld met vlogs en productvideo’s die ook nog eens makkelijk te delen zijn.

Tip: maak video’s van minimaal 10 minuten, want die presteren beter. Het YouTube-algoritme beoordeelt en beloont de video’s op kijktijd. Dit soort video’s worden hogerop in de zoekresultaten getoond en ook krijgen ze voorrang in automatische afspeellijsten wanneer een video is afgelopen (Bron: KvK).

Ook interessant:
YouTube adverteren: hoe werkt het en waarom jij het moet gebruiken!


Facebook is ideaal voor 55-plussers

Facebook heeft het afgelopen jaar een daling van -4% doorgemaakt qua gebruikers. Desondanks blijft Facebook nog steeds het tweede grootste social media kanaal wat betreft gebruikers.

De grootste daling vond plaats bij de doelgroep van 15 t/m 29 jaar (-22%). Deze doelgroep is gestopt met Facebook omdat leeftijdsgenoten zijn overgestapt naar andere kanalen.

Bij de oudere doelgroepen gaat het sociale medium Facebook nog steeds ruim aan kop. Facebook is met name populair bij 40-plussers en al helemaal bij 55-plussers. Het afgelopen jaar kreeg Facebook 4% meer gebruikers in deze leeftijdscategorie erbij.

Een leuk voordeel van Facebook: Op je Facebook-bedrijfspagina kan je makkelijk bedrijfsinformatie, maar ook leuke acties delen, livestreamen of reageren op vragen van klanten.

Leuk om te weten: als men op de ‘Vind ik leuk’-knop heeft gedrukt, dan ziet je (potentiële) klant ook al je toekomstige updates.

Ook interessant:


Instagram: licht je producten uit

Instagram staat met 4,7 miljoen dagelijkse gebruikers op plek 3. Ook dit social media platform is onverminderd populair. Zo heeft Instagram ten opzichte van 2022 een groei doorgemaakt van maar liefst 18%.

Wel is te zien dat Instagram terrein verliest onder de tieners. In 2021 gebruikte 65% van de jongeren dagelijks Instagram. In 2023 is dat gedaald tot 54% (Bron: Marketingfacts).

Instagram is er echt om te inspireren. Elk Instagram-bericht dat je plaatst bevat een video of een afbeelding en de ervaring leert dat een post met visueel materiaal véél beter blijft hangen dan een post met alleen maar tekst.

Een paar Instagram tips voor bedrijven: deel interactieve Stories (24 uur zichtbaar), maak fotocollages of deel Reels als je langere videocontent hebt. Op een vermakelijke manier betrek jij de kijker bij jouw bedrijf. Ben je een ondernemer in vastgoed? Dan kan je bijvoorbeeld een ‘dagje in het leven van’ laten zien. Als je een product verkoopt, dan kan je Instagram Shopping gebruiken om je producten aan de man te brengen.

Ook interessant:


LinkedIn voor zakelijk gebruik

LinkedIn is het belangrijkst voor de zakelijke markt. LinkedIn inzetten doe je dan ook vooral om te netwerkennieuwe B2B-klanten te vinden en om nieuwe werknemers aan te nemen.

Op LinkedIn tref je voornamelijk twintig- tot vijftigjarigen aan. Op dit social platform kan je contact leggen met zakelijke stakeholders. Denk hierbij aan aandeelhouders, leveranciers, medewerkers en meer.

Als bedrijfseigenaar kan je updates laten zien of lopende projecten uitlichten. Verder is het mogelijk om deel te nemen aan discussies en artikelen uit je vakgebied aan te dragen. Op die manier kan je duurzame relaties opbouwen met je contacten.

Tip: wist je dat wanneer je jouw LinkedIn-(bedrijfs)profiel op ‘openbaar’ zet, dat de pagina ook zichtbaar zal zijn in zoekmachines (zoals Bing en Google)? Doe er je voordeel mee!


Tips die we jou willen meegeven

Heb je jouw doelgroep inmiddels al in kaart gebracht en heb je al een social media platform in gedachten? Dan zijn er nog 3 tips die we aan je mee willen geven zodat jij een vliegende start maakt met je online presence op social media.


De juiste content is de basis

Elk social media kanaal heeft zijn eigen soort content.

Op Facebook kan je conversaties starten en bouwen aan een community.

Op Instagram gaat het voornamelijk om foto’s en (live)video’s.

Beschik je over veel video’s? Dan moet je zeker starten met een eigen YouTube-kanaal of IG TV op Instagram.

Wil je veel reisvideo’s laten zien? Ga dan voor YouTube of Instagram.

Run je een restaurant of bied je een DIY workshop aan? Misschien wil je dan juist TikTok inzetten om je gerechten of diensten op een leuke manier onder de aandacht te brengen.

Over het algemeen heeft het geen effect om één post te maken en deze te delen op meerdere social media kanalen. Het is bij het kiezen van een kanaal dus belangrijk om ook rekening te houden met de content die je wilt maken. Staar je dus niet blind op welke kanalen de meeste gebruikers hebben.


Houd het bij één platform voor je doelgroep

We kunnen het niet vaak goed genoeg benadrukken: het is beter om één kanaal goed in te zetten, dan meerdere kanalen voor de helft. Met name in het begin.

Zoals je hebt kunnen zien, maken we over het algemeen genomen gebruik van zo’n 4 soorten social media per dag (gemiddelde van alle leeftijdsgroepen). Hierdoor is het aanlokkelijk om meteen content te plaatsen op verschillende media, maar doe dit liever niet!

We zien dat veel ondernemers het moeilijk vinden om te bepalen welk platform ze moeten gebruiken. Hierdoor kiezen ze ervoor om te starten met meerdere social media kanalen, maar daar schuilt meteen het gevaar. Er worden maar weinig posts gepubliceerd en de kwaliteit van de posts hollen achteruit. Verkies dus altijd kwaliteit boven kwantiteit!


Denk aan de timing van jouw nieuwe berichten

Het is zonde als je tijd besteedt aan het maken van killer content, maar niemand deze uiteindelijk te zien krijgt. De timing van je social posts is dus ook van belang als je de meeste likes of reacties wil krijgen.

Om maar een voorbeeld op te noemen: is je doelgroep ‘werkende mensen’? Dan loont het om bijvoorbeeld op werkdagen je post tussen 11.00 – 15.00 uur te plaatsen. Tijdens de lunch kijken mensen namelijk vaak even op hun telefoon.

De tijden en dagen in de week verschillen per doelgroep en per bedrijf. Doe onderzoek naar de timing van de posts en plan ze dus zorgvuldig in zodat je meer rendement haalt uit je online content.

Tip: neem eens een kijkje in je Instagram-bedrijfsprofiel. Hierin kan je onder andere:

  • de statistieken van je pagina en berichten inzien;
  • aflezen wanneer je volgers online zijn;
  • zien wanneer je volgers het meest actief zijn;
  • kennis opdoen over de soort berichten die zijn interessant vinden.


Ook interessant:


Welk social media kanaal kan ik het best inzetten?

Flauw maar waar: het beste social media kanaal voor jou is echt afhankelijk van de dienst of het product dat je aanbiedt. Over het algemeen genomen kunnen we je dit meegeven:

  • Wil je een fanbase opbouwen en is je doelgroep ouder? > Facebook
  • Wil je autoriteit als bedrijf opbouwen? > LinkedIn
  • Wil je merkbeleving of brand engagement? > Instagram
  • Wil je de ins en outs van je bedrijf uitlichten? > YouTube
  • Wil je goede klantenservice aanbieden? > WhatsApp
  • Wil je een zeer breed publiek bereiken? > TikTok


Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over het gebruik en de optimalisatie van jouw social media? Neem dan gerust contact op met onze social media specialisten

En volg ons natuurlijk ook op FacebookInstagram en LinkedIn voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van webdesign en online marketing. Wij wensen jou veel succes met het uitzoeken van een gepast kanaal voor jouw bedrijf!


Veelgestelde vragen over social media kanalen

Maxime

Maxime

Social Media Expert

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.