Google score: 4,9 / 5,0
10 jaar ervaring
Full service experts

YouTube adverteren: hoe het werkt en waarom jij het moet gebruiken!

Adverteren op YouTube hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Sterker nog, aan het eind van dit artikel weet jij hoe het moet. Ik leg je de grote lijnen uit en geef jou handige tips mee om YouTube advertising op te zetten. Deze tips zijn ook handig voor wie al bezig is met adverteren op YouTube.

In het kort

Adverteren op YouTube is het plaatsen van betaalde videoadvertenties op het platform om een groter publiek te bereiken.
YouTube heeft een enorm publiek, waardoor adverteerders gericht hun doelgroep kunnen bereiken met boeiende videocontent.
YouTube biedt verschillende advertentie-indelingen, waaronder TrueView, pre-roll, bumperadvertenties en overlays.
De kosten variëren, maar adverteerders kunnen budgetten instellen en betalen op basis van klikken, vertoningen, of bekeken seconden.
Ten slotte leggen we uit hoe je een Youtube advertentie maakt en live zet.


Wat is YouTube adverteren?

Wie weleens van YouTube heeft gehoord en YouTube kijkt kent het vast wel: ‘Video wordt afgespeeld na de advertentie’ of ‘Je kunt deze video overslaan in 5..4..3..2..1 > Overslaan.’ Met dit soort advertenties kan je jouw video aan de juiste doelgroep laten zien. Zelfs zonder dat iemand direct op jouw content zoekt.

De advertenties die je op YouTube ziet beheer je in Google Ads. Binnen Google Ads kan je alles beheren, zoals het budget, de doelgroep, looptijd of content.

Om op YouTube te kunnen adverteren heb je een YouTube-account en een Google Ads-account nodig. De video die je wilt adverteren upload je eerst op je eigen kanaal. Pas daarna kun je ermee adverteren. Belangrijk: bij YouTube adverteren kan je meer data meten na het instellen van een Google Tag. Vergeet dit dus ook niet mee te nemen in je aanpak.

Lees ook:


Wat zijn de voordelen van YouTube-advertenties?

Adverteren op YouTube heeft meerdere voordelen. De 4 meest belangrijke redenen zetten we voor je op een rijtje:

  1. Betrokken community
    YouTube heeft een heel trouwe community aan gebruikers en kent hun doelgroep goed dankzij alle gebruikersdata die ze hebben.
  2. Gerichte targeting
    Het grootste voordeel hiervan voor jou is dat je goed kan targeten. Jij toont jouw content dus aan de juiste personen.
  3. Grote zichtbaarheid
    Met Google Ads is het ook mogelijk om je advertenties buiten YouTube af te spelen: op partnersites. Ook wel bekend als het Google Display Network (GDN).
  4. Hoge ROI
    Meerdere studies tonen aan dat adverteren op YouTube een hoge ROI (Return On Investment) oplevert in vergelijking met tv-ads (bronnen: RTL Nieuws , Aura Ads en meer).


Er zijn miljoenen mensen die dagelijks naar hun favoriete YouTube-video’s kijken. Zo keken in 2022 maar liefst 3,5 miljoen Nederlanders dagelijks naar video’s op YouTube (bron: Marketingfacts).
Jouw advertentie kan dus ook beduidend impact hebben op het koopgedrag van deze kijkers, maar dan moet je het wel goed aanpakken! Denk hierbij aan kwalitatieve content die goed ingespeeld is op jouw doelgroep.


Waarom adverteren op YouTube?

De videoadvertenties op YouTube zijn nuttig in alle verschillende fases van de klantreis. De meest bekende hiervan zijn: de oriënterende fase, de afwegingsfase, de koopfase en de retargeting, ook wel beter bekend als het See, Think, Do, Care-model. Iedere fase staat voor een specifiek moment van de customer journey.

In de oriënterende fase (See) kun je video’s laten zien die antwoord geven op vragen: informerende video’s dus. Deze bewustwordingsfase leent zich goed voor personen die je merk, product of dienst nog niet kennen.

In de afwegingsfase (Think) probeer je de klant te overtuigen. Belangrijk is om in deze fase waardevolle content te bieden en om merkbekendheid op te bouwen. Laat bijvoorbeeld een in-stream video ad zien; voor, tijdens of na andere video’s op YouTube. Bij een TrueView-advertentie kunnen kijkers de advertentie pas na de eerste 5 seconden overslaan: ideaal om de aandacht te trekken dus. Of bouw aan je merkidentiteit met een Discovery-ad die na aanbevolen video’s verschijnt, op de homepage of in de zoekresultaten.

In de koopfase (Do) kan je laten zien wat de voordelen zijn. Mensen zijn in deze fase bereid om een aankoop te doen. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij het YouTube-kanaal van Coolblue. Ze hebben een sterke online aanwezigheid op YouTube. De productvideo’s en reviewvideo’s benadrukken de voordelen van hun producten. En de sterke call-to-actions in hun video’s moedigen kijkers aan om direct over te gaan tot aankoop. Een snelle levering, 30 dagen bedenktijd en meer van dit soort unique selling points in combinatie met de krachtige call-to-actions stimuleren de besluitvorming.

Eventueel kan je daarna nog een vervolg geven als jouw product of dienst zich daarvoor leent, bijvoorbeeld met retargeting (Care). In deze laatste stap van de klantreis ligt de focus op herhaalaankopen (upsell of cross-selling) en klantbinding. Toon bijvoorbeeld relevante YouTube-advertenties aan mensen die dus al eerder interactie hebben gehad met je merk. Heb je een reis geboekt? Dan kan een reisorganisaties middels retargeting jou upgrades of extra services aanbieden die je nog kan toevoegen aan je vakantie.


Doelgroepen

Je maakt je YouTube-campagnes in Google Ads en dit betekent dat je in Google Ads ook je doelgroepen kan toevoegen. Je voegt hier bijvoorbeeld demografische kenmerken toe, zoals geslacht, leeftijd en locatie.

Maar je kunt hier ook interesses en affiniteiten toevoegen. Interesses haalt Google uit het zoekgedrag van de gebruiker. Als je zoekt naar jurken dan onthoudt Google dit. Dan deelt Google jou bij de interesse ‘kleding kopen’ in. Deze groep kan je dan weer targeten, en zo heb je heel relevante doelgroepen.

Dit geldt ook voor affiniteiten, deze zijn gebaseerd op interesses en demografie. Google heeft er een paar klaarliggen. Deze kan je zo gebruiken, maar je kan ook zelf een affiniteitdoelgroep maken. Je doet dit door interesses, demografie, URL’s, plaatsen en apps toe te voegen.

Een greep uit onze zoekmachinemarketing cases

Benieuwd hoe wij samen met jou je marketingdoelen kunnen realiseren?


Op welke manieren is YouTube advertising mogelijk?

YouTube biedt verschillende mogelijkheden aan als het gaat om advertenties: elk met zijn voor- en nadelen. Deze zal ik hieronder per ad benoemen. Dan kan je zelf beslissen welke advertentie voor jou werkt.

  1. Trueview in-stream ads / skippable ads
  2. Outstream ads
  3. Non-skippable ads
  4. Bumper ads
  5. Non-video ads


Trueview in-stream ads / skippable ad


De naam zegt het al een beetje: deze advertentiesoort kan de gebruiker overslaan. En wel na 5 seconden. Je moet de kijker in de eerste 5 seconden dus al weten te overtuigen om jouw video af te kijken. Het grootste voordeel van een trueview (discovery) in-stream ad? Je betaalt pas als de hele video wordt afgekeken of als er interactie is met de video. Dit zorgt ervoor dat de skippable ad redelijk goedkoop is.


Naast de skippable in-stream ad bestaat er ook nog een ander soort ad die je kan overslaan. De in-feed ad:


Stel dat je ‘bloemist Utrecht’ intikt in de Youtube search bar, dan is het zomaar mogelijk dat je de onderstaande in-feed ad te zien krijgt. Door op de afbeelding te klikken word je doorgestuurd naar de website van de adverteerder.


Outstream ads 

Verder heb je ook de outstream video ads. Deze advertenties zijn speciaal voor mobielgebruikers. Deze advertentievorm geeft je de mogelijkheid om te adverteren op partnersites, zoals andere websites of in apps zoals Nu.nl. Je kan de advertentie bekijken door erop te klikken. Wil je deze niet zien? Dan kan er makkelijk doorgescrold worden. 


Een voorbeeld van een outstream ad vind je hieronder. Let de volgende keer dat je op je mobiel zit maar eens op hoe vaak jij zo’n outstream advertentie te zien krijgt.


Non-skippable ads

Als je een lange boodschap te vertellen hebt, dan kan je kiezen voor non-skippable ads. Je hebt dan vaak zo’n 15 tot 20 seconden om je boodschap over te brengen. Vanzelfsprekend zijn deze ads ook het meest kostbaar. Let op dat bij deze non-skippable ads dat de frequency niet te hoog is. Dat kan namelijk irritatie opwekken!


Een voorbeeld van een non-skippable in-stream ad vind je hieronder. De kijker is hierbij genoodzaakt om 14 seconden naar de advertentie van TUI te kijken om de YouTube-video (verder) te kunnen kijken.


Bumper ads

De bumper is een video van maximaal 6 seconden en deze kan niet worden overgeslagen. Dit type ads wordt als minst irritant ervaren. Een bumper wordt dan ook vaak door YouTube uitgeleverd. Met zo’n ad kan je dus snel veel mensen bereiken. Het is lastig om in zo’n korte tijd een boodschap écht over te brengen. Daarom wordt dit type vaak gebruikt voor merkbekendheid of bereik. Bumpers zijn ideaal om je merk even onder de aandacht te brengen voor een lage prijs.


Een bumper ad van 6 seconden kan er bijvoorbeeld zo uitzien:


Non-video ads

Adverteren op YouTube is ook mogelijk als je een wat kleiner budget hebt. Kies er bijvoorbeeld voor om een banneradvertentie te plaatsen. Daarnaast kan je ook kiezen een display-advertentie te laten draaien. Een display-advertentie wordt op desktop weergegeven aan de rechterkant van je scherm, met een button om door te klikken naar de website.

Zoals je hierboven ziet, kan een non-video ad een display-advertentie aan de rechterkant van de resultaten staan. Deze ad zie je dan (vaak) terwijl er een video wordt afgespeeld. Ideaal voor bedrijven met wat minder budget. Hieronder zie je een voorbeeld van een non-skippable ad (in-stream) met aan de rechterkant ook nog eens een non-video ad: met een afbeelding, korte call-to-action, URL en een button die je naar de website van HelloFresh leidt.


Wat zijn de kosten van YouTube adverteren?

De kosten voor een YouTube-campagne zijn afhankelijk van een aantal factoren. Hierbij kan je denken aan: de doelgroep, het advertentietype en de duur van de campagne. Wil je de kosten niet de pan laten uitrijzen? Kies dan voor een maximaal dagbudget. Zo houd je altijd grip op wat je uitgeeft.

Een gemiddelde ondernemer besteedt zo’n 10 euro per dag aan YouTube-advertenties. Daarmee kan je ongeveer 100 mensen per dag bereiken. Dit is wel afhankelijk van je doelgroep, de periode waarin je adverteert en je doelstellingen.


Hoe maak je een YouTube-advertentie?

Dit heb je nodig voordat je jouw YouTube-advertentie kan aanmaken:

  1. Een YouTube-kanaal;
  2. Een Google Ads-account;
  3. Een video met een lengte van 15-20 seconden voor een in-stream ad of een video met een lengte van 6 seconden voor een bumper ad.


Je begint met het uploaden van jouw video op YouTube. Dit kan openbaar op je account of afgeschermd zijn.

Als dit afgerond is dan krijg je een link naar de video. Ga vervolgens naar Google Ads en maak een nieuwe campagne aan.

Kies een doel, campagnetype en de soort ad die je wilt gaan gebruiken. Klik op doorgaan.

Klik vervolgens op ‘Videocampagne’ en op ‘Maak nieuwe videocampagne’.

Je vult dan je budget in, maar ook de looptijd, biedstrategie (zie volgend hoofdstuk voor meer informatie) en alle andere basisinformatie.

Hierna ga je naar ‘Netwerken’. Hier kies je waar jouw advertenties getoond mogen worden. Zoals je in onderstaande afbeelding ziet staat hier ook bij: ‘Videopartners in het Display Netwerk.’

Dit is dus niet op YouTube! Dit zegt Google er zelf over: “Met videopartners breidt u het bereik van videoadvertenties uit naar een verzameling sites en apps in het Google Display Netwerk. Als u videopartners opneemt, kunt u nieuwe doelgroepen buiten YouTube bereiken.

Daarna kies je doel-CPM-bod. Voor een bumper of skippable ad is dit lager dan voor een non-skippable ad.

Als laatste plak je de link van jouw YouTube-advertentie. Dit is de link die je eerder hebt geüpload op jouw kanaal.

Hierna klik je op ‘Campagne maken’. Et voilà, je campagne is aangemaakt!


Biedstrategieën van YouTube adverteren

Er verschillende geavanceerde biedstrategieën beschikbaar die je kunnen helpen bij het maximaliseren van je resultaten. Drie van deze strategieën voor adverteren op YouTube zijn: Doel-CPA, Conversies maximaliseren en Zichtbare CPM. Door gebruik te maken van deze biedstrategieën, kun je jouw advertenties effectiever maken en meer zichtbaarheid genereren.


Doel-CPA

Met deze biedstrategie laat je Google Ads weten welk bedrag je bereid bent te betalen voor een conversie of voor de kosten per actie (CPA). Bij een bumper ad of skippable ad zijn deze kosten aanzienlijk lager dan bij een non-skippable ad. Omdat bumper ads korter zijn en niet kunnen worden overgeslagen, zijn ze minder storend voor de kijker en hebben ze minder impact op de gebruikerservaring. Dit maakt ze over het algemeen goedkoper dan non-skippable ads.


Conversies maximaliseren

Met ‘aantal conversies maximaliseren’ worden automatisch biedingen ingesteld, zodat je zo veel mogelijk conversies behaalt binnen het budget. Hierbij let Google niet op de kosten per click. Deze kunnen dan ook hoog oplopen.


Zichtbare CPM (kosten per 1000 vertoningen)

Met ‘zichtbare CPM’ bied je op 1000 zichtbare vertoningen. Je betaalt alleen voor vertoningen die zichtbaar zijn. Met zichtbare CPM kun je bieden op de werkelijke waarde van de advertentie. Deze wordt weergegeven op een zichtbare positie. Een zichtbare vertoning is 2 seconden in beeld.


Aan de slag

Nu je de basis hebt geleerd over adverteren op YouTube is het tijd om je handen uit de mouwen te steken en je eerste campagne te gaan inrichten. Hulp nodig bij de opzet? Bij Sommet Media kijken we graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag bij de online groei van jouw bedrijf.


Veelgestelde vragen over adverteren op Youtube



Foto van Kevin

Kevin

Online Marketing Strateeg

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.