Vanaf 1 januari 2025 handhaaft de Belastingdienst streng op schijnzelfstandigheid. Als zzp’er die als schijnzelfstandige heeft gewerkt, kun je te maken krijgen met belastingnaheffing en boetes. Het is daarom essentieel om te begrijpen wat schijnzelfstandigheid precies is en hoe je dit kunt voorkomen.
In dit blog leggen we je alles uit over schijnzelfstandigheid en geven we je praktische tips om je risico’s als zzp’er te verkleinen, zoals het hebben van een professionele website en logo.
DISCLAIMER
Volgens de huidige wetgeving is het niet verplicht om een website of logo te hebben om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Hoewel een professioneel gemaakte website en logo op zichzelf geen garantie biedt tegen schijnzelfstandigheid, kan het wel helpen om de professionele uitstraling en onafhankelijkheid van een ondernemer te versterken. Dit kan bijdragen aan het verkleinen van de risico’s.
Voor actuele vereisten en veranderingen in wet- en regelgeving raden we juridisch advies in te winnen of officiële bronnen te raadplegen.
Wat is schijnzelfstandigheid?
Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand zich voordoet als zelfstandige (zzp’er), terwijl er volgens het arbeidsrecht eigenlijk sprake is van een dienstverband. Dit komt vaak voor bij zzp’ers die het hetzelfde werk verrichten als iemand in loondienst, maar zich formeel als zelfstandige presenteren en dus niet op de loonlijst staan.
Volgens de belastingdienst is schijnzelfstandigheid een situatie waarin de arbeidsrelatie niet voldoet aan de criteria van een echte zelfstandige werkrelatie, maar meer lijkt op een dienstverband. (Bron: Belastingdienst)
Schijnzelfstandigheid is een probleem omdat het opdrachtgevers in staat stelt om hun verplichtingen naar de Belastingdienst en de werkende te ontlopen. Dit zorgt voor een oneerlijk speelveld tussen werkgevers die zich wel aan de regels houden en degene die dat niet doen. Wanneer schijnzelfstandigheid voorkomt, kunnen beide partijen risico’s lopen.
Criteria en voorbeelden van schijnzelfstandigheid
Hier vind je de criteria van schijnzelfstandigheid. Hierbij wordt gekeken naar kenmerken van zelfstandigheid en loondienst.
- Werkzaamheden en werktijden: Bepaalt de werkende zelf hoe en wanneer te werken?
- Duur en volume: Duurt de samenwerking langer dan 3 maanden en 20 uur per maand bij dezelfde opdrachtgever?
- Welke werkzaamheden: Voert de werkende dezelfde werkzaamheden uit als andere werknemers binnen de organisatie?
- Persoonlijk werk: Wordt het werk altijd persoonlijk uitgevoerd, of mag de werkende zelf vervanging regelen?
- Beloning: Krijgt de werkende een vast bedrag per maand, en wordt degene doorbetaald bij ziekte?
- Vergelijkbare vergoedingen: Krijgt de werkende vergelijkbare vergoedingen als de werknemers die hetzelfde werk doen?
- Commercieel risico: Draagt de werkende het risico of de opdrachtgever?
- Opdrachten: Heeft de werkende meerdere opdrachten van verschillende opdrachtgevers?
- Resultaat: Is er sprake van inspannings- of resultaatverplichting?
Verder staan hieronder twee voorbeelden van schijnzelfstandigheid. Voor meer sectorspecifieke voorbeelden raden we je aan om dit document van de overheid raadplegen

Voorbeeld 1: Grafisch ontwerper
Een grafisch ontwerper werkt al een paar jaar voor één bedrijf en doet dagelijks dezelfde werkzaamheden als een medewerker in loondienst. Daarnaast heeft hij/zij geen vrijheid om zijn eigen werktijden of opdrachten te bepalen. Verder krijg hij/zij een vast bedrag per maand voor zijn werkzaamheden.
In deze situatie is er sprake van schijnzelfstandigheid, omdat de ontwerper feitelijk geen zelfstandige werkrelatie heeft, maar een werknemer is zonder formeel dienstverband. Hierdoor omzeilt de opdrachtgever de verplichtingen van een arbeidsovereenkomst, zoals het betalen van sociale premies en belastingen.
Voorbeeld 2: Consultant
Een consultant wordt ingehuurd door een grote organisatie voor een langdurig project. De consultant werkt uitsluitend voor dit bedrijf, heeft een vaste werkplek en volgt de werktijden van de organisatie. Verder heeft de consultant geen resultaatverplichting, maar inspanningsverplichting.
In dit geval is er sprake van schijnzelfstandigheid, omdat de consultant geen echte vrijheid heeft in de uitvoering van de werkzaamheden en het werk voornamelijk uitgaat van de behoeften van het bedrijf. Daarnaast heeft de consultant slechts inspanningsverplichting, wat kenmerkend is voor loondienst.
Twijfel je in jouw situatie? Gebruik dan de keuzehulp van de Overheid.
Risico’s voor freelancers en opdrachtgevers
Het niet nastreven van de schijnzelfstandigheid kan verschillende gevolgen hebben voor zzp’ers en opdrachtgevers. Eén van de risico’s is naheffing.
De werknemer die zich voordoet als zelfstandige moet, mits er onterecht gebruik is gemaakt van belastingvoordelen van zzp’ers, belasting terug betalen op basis van naheffing. Daarnaast loopt de werkende het risico minder rechten te hebben dan een reguliere werknemer, zoals doorbetaling bij ziekte.
Opdrachtgevers lopen ook risico als blijkt dat ze een zzp’er hebben ingehuurd die eigenlijk een werknemer is. De werkgever moet dan toch nog sociale premies afdragen en soms ook pensioenpremies. Er kan ook een cao van toepassing zijn waar de werkgever zich aan moet houden.
Voor beide partijen worden er in het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd. De organisaties kunnen eerst een waarschuwing krijgen van de Belastingdienst voordat er verdere controles worden ingesteld.
Daarnaast worden alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Op deze manier zorgt de Belastingdienst voor een soepele overgang voor ondernemers om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Zo willen ze voorkomen dat er plotseling zware gevolgen zijn voor degene die mogelijk als schijnzelfstandige worden aangemerkt.
Hoe je als zzp’er laat zien dat je zelfstandig bent
Hoe kun je als zzp’er schijnzelfstandigheid voorkomen? Het belangrijkste is dat je voldoet aan de criteria die in het onderdeel hiervoor zijn beschreven. Daarnaast kun je de kans op schijnzelfstandigheid verkleinen door jezelf op een professionele manier als zelfstandige te presenteren, bijvoorbeeld met een eigen website en logo. In de volgende onderdelen leggen we uit hoe deze twee elementen je hierbij kunnen ondersteunen.
Een website
Door als zzp’er een eigen website te hebben kun je de risico’s op schijnzelfstandigheid verkleinen. Hieronder lichten we de belangrijkste voordelen toe:
- Professioneel imago: Een eigen website toont aan dat je jezelf serieus neemt als ondernemer en het versterkt je geloofwaardigheid.
- Onafhankelijkheid: Met een eigen website kom je over als een zelfstandige ondernemer die niet afhankelijk is van één opdrachtgever.
- Bewijs van investering: Het (laten) bouwen van een website laat zien dat je bereid bent om te investeren in de ontwikkeling en groei van je onderneming. Dit onderstreept professionaliteit en zelfstandigheid.
- Mogelijkheid om cases te presenteren: Op je website kun je meerdere projecten en klantcases presenteren, wat aantoonbaar maakt dat je voor meerdere opdrachtgevers werkt. Dit kan helpen om te bewijzen dat je niet afhankelijk bent van één partij.
Een logo
Ook door als zzp’er een eigen logo te hebben, kun je de risico’s van schijnzelfstandigheid verminderen. Hieronder bespreken we de belangrijkste voordelen:
- Toont professionaliteit en zelfstandigheid: Het hebben van een eigen logo geeft je onderneming een professionele uitstraling. Het laat zien dat je een eigen merk hebt en als zelfstandige opereert. Op deze manier komt het niet over alsof je afhankelijk bent van één opdrachtgever.
- Verhoogt vertrouwen: Met een logo straal je vertrouwen en expertise uit. Het laat zien dat je actief investeert in de marketing en branding van je bedrijf, wat je status als zelfstandige verder ondersteunt.
Het hebben van een eigen website en logo als zzp’er voorkomt niet schijnzelfstandigheid, maar laat wel zien dat je een zelfstandige ondernemer bent die investeert in de zichtbaarheid en marketing van zijn bedrijf. Dit wekt de indruk dat je niet afhankelijk bent van één opdrachtgever, maar voor meerdere partijen werkt en zelfstandig te werk gaat.
Een professionele website of logo laten maken
Bij het laten maken van een eigen website of logo kun je rekenen op de expertise van Sommet Media. Wij bieden verschillende diensten aan die je helpen bij het ontwerpen van een logo en het creëren van een professionele website voor je onderneming.
Huisstijl en logo laten ontwerpen
Een sterke huisstijl en logo zijn onmisbaar voor de herkenbaarheid van jouw eigen merk. Ook als zelfstandige is het belangrijk om een unieke visuele identiteit te hebben die jouw visie weerspiegelt. Op deze manier komt je merk consistent en professioneel over.
Huisstijl
Wij kunnen een professionele huisstijl creëren die perfect aansluit bij jouw merkidentiteit. Dit kan zowel een volledig nieuwe huisstijl zijn als een update van je huidige ontwerp.
Om een huisstijl te ontwikkelen, ga je in gesprek met één van onze experts. In dit gesprek kun je jouw bedrijf toelichten en aangeven welke richting je op wilt. Op basis van deze input ontwikkelen we een huisstijl die jouw visie weerspiegelt.
Bij het creëren van een huisstijl houden we rekening met verschillende elementen, zoals:
- Kleuren;
- Vormen;
- Lettertypen;
- Tone of voice.
Deze huisstijl kun je vervolgens toepassen op diverse uitingen, zoals je website, social media, flyers, visitekaartjes en meer. Zo zorg je voor een consistente uitstraling van je bedrijf.
Logo
Het laten maken van een nieuw logo begint bij jouw merkverhaal, die we omzetten in een visuele identiteit. Of je nu een nieuw bedrijf start of je logo wilt upgraden, wij denken graag mee!
Na het vaststellen van je wensen ontwerpen we minimaal twee logo varianten en plannen we een feedbackmoment. Zodra het definitieve logo is goedgekeurd, leveren we het in verschillende maten en versies. Ook kunnen we een brand guide ontwikkelen, waarin de richtlijnen voor je huisstijl worden vastgelegd.
Professionele website laten bouwen
Een professionele website is vandaag de dag onmisbaar voor ondernemers. Ook voor zelfstandige ondernemers biedt het tal van voordelen: je kunt jezelf op een professionele manier presenteren, potentiële klanten kunnen eenvoudig contact met je opnemen, en je vergroot je online zichtbaarheid. Lees verder om meer te ontdekken over onze website-oplossingen.
One pager: eenvoudig en effectief
Een van de website oplossingen die wij bieden, is de ‘one pager’. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een website bestaande uit één enkele pagina. Dit is een eenvoudige manier en efficiënte manier om jouw bedrijf te presenteren. Op deze pagina kun je alle belangrijke informatie plaatsen, zoals je diensten, de prijzen, contactgegevens en zelfs een contactformulier.
Een belangrijk voordeel van de one pager is dat het de look and feel van een volledige website heeft. Je kunt namelijk een navigatiemenu toevoegen, maar in plaats van naar andere pagina’s te linken, worden bezoekers naar verschillende secties op dezelfde homepage geleid.
Daarnaast biedt een one pager verschillende andere voordelen. Het is snel op te zetten en een betaalbare optie voor een website. In vergelijking met een volledige website met meerdere pagina’s, is de investering lager. Daarnaast is een one pager gemakkelijk te beheren door de beperkte hoeveelheid content.
Een nadeel van een one pager is echter dat het minder geschikt is goed zichtbaar te zijn in Google. Websites met meerdere pagina’s worden vaak beter gevonden op Google, omdat ze meer inhoud hebben.
Benieuwd naar hoe een one pager eruit kan zien? Bekijk dan dit voorbeeld van een one pager: Nails by Hiêú.
Wil je ook een one pager voor jouw bedrijf laten maken? Neem dan contact met ons op.

Uitgebreide website: complete presentatie
De ander optie die wij bieden, is het creëren van een uitgebreide website met meerdere pagina’s. Dit geeft jou als zelfstandige de mogelijkheid om verschillende aspecten van je bedrijf in detail te presenteren, zoals afgeronde opdrachten, specifieke diensten, contactgegevens, blogartikelen en nog veel meer.
Daarnaast kunnen we een boekingsmodule voor je bouwen, waarmee bezoekers eenvoudig afspraken of reserveringen kunnen maken voor jouw diensten.
Een van de voordelen van een uitgebreide website is dat je meer ruimte hebt om informatie te delen. Bovendien zorgt dit ervoor dat je beter vindbaar bent in zoekmachines, omdat je meer content hebt.
Benieuwd naar een voorbeeld van een uitgebreide website? Bekijk dan dit voorbeeld van Acerus.

Sommet Media als jouw websitebouwer of logo designer
Wij zijn gespecialiseerd in het maken van unieke websites en logo’s die perfect aansluiten bij jouw onderneming. Met onze ruime ervaring in het werken met zzp’ers begrijpen we als geen ander waar jouw bedrijf behoefte aan heeft. Dankzij onze expertise, creativiteit en klantgerichte werkwijze bieden wij maatwerkoplossingen aan die jouw merk versterken en professionaliteit uitstralen.
Voor het maken van de websites zijn we gespecialiseerd in WordPress, een platform dat niet alleen betrouwbare websites oplevert, maar ook het grote voordeel biedt dat je zelf eenvoudig content kunt aanpassen. Hierdoor krijg je de vrijheid om je eigen website te beheren en up-to-date te houden.
Wil je ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oriënterend gesprek en laat je inspireren door de mogelijkheden!
Ervaringen van onze klanten

Karlijn Knoppert
Eigenares
Een heel fijn bedrijf voor als je een professionalisering slag wil maken aan je website. De mensen van Sommet Media maken het persoonlijk en luisteren goed naar je wensen, maar dat niet alleen, ze zetten ook hun eigen kennis en ervaring in om te zorgen dat jouw website de beste van allemaal wordt.

Pascal Kenter
Eigenaar
Sommet Media heeft ons goed geholpen om een mooie nieuwe website te maken. Wij zouden dit bedrijf zeker aanbevelen!
De kosten voor het laten maken van een logo en huisstijl
Het laten maken van een logo en een bijpassende huisstijl is een investering die jouw merk identiteit versterkt. De kosten hiervan zijn afhankelijk van verschillende factoren. Lees verder om achter deze factoren te komen.
Factoren die invloed hebben op de prijs
De uiteindelijke prijs van een logo en huisstijl hangt af van meerdere factoren waaronder:
- Complexiteit van het ontwerp: Hoe gedetailleerder en unieker het design, hoe meer tijd en expertise er nodig zijn om het te creëren.
- Omvang van de huisstijl: Wil je naast een logo ook visitekaartjes, briefpapier, social media templates of een compleet merkhandboek? Meer onderdelen betekenen een hogere prijs.
- Extra services: Denk aan aanvullende logo-versies voor verschillende platformen, iconen, kleurpaletten of specifieke typografie.
- Revisies en aanpassingen: De kosten kunnen variëren afhankelijk van het aantal gewenste aanpassingen en revisierondes.
De kosten voor een nieuwe website
Bij het laten maken van een nieuwe website is het belangrijk om te weten dat de kosten afhankelijk zijn van verschillende factoren, zoals jouw specifieke wensen en het type website dat je nodig hebt. Lees verder om te kijken wat het beste bij jou past en om te weten waar je aan toe bent.
Factoren die invloed hebben op de prijs
De uiteindelijke prijs wordt beïnvloed door een aantal factoren, zoals:
- Complexiteit van het design: Hoe gedetailleerder en unieker het design, hoe meer werk er nodig is.
- Aantal pagina’s en benodigde functionaliteiten: Heb je extra pagina’s nodig, zoals een blog of een portfolio? Zijn er specifieke functies zoals SEO-optimalisatie, een boekingssysteem of andere functionaliteiten nodig?
- Aanvullende diensten: Denk hierbij aan onderhoud, hosting, domeinnaam, support, deze brengen aanvullende kosten per maand met zich mee.
Wil je de exacte prijs weten voor jouw nieuwe website? Omdat het altijd om een stuk maatwerk gaat, is het vooraf niet te zeggen wat de precieze kosten zullen zijn. Gebruik deze pagina om de kosten voor jouw situatie te berekenen.
Conclusie
Schijnzelfstandigheid ontstaat wanneer iemand zich als zelfstandige voordoet, maar feitelijk in loondienst werkt. Dit zorgt voor risico’s voor zowel de werkende als de opdrachtgever, doordat verplichtingen naar de Belastingdienst worden omzeild.
In 2025 worden er nog geen boetes opgelegd voor schijnzelfstandigheid. Organisaties krijgen eerst een waarschuwing van de Belastingdienst, voordat er verdere controles plaatsvinden.
Een website en logo kunnen bijdragen aan een professionele uitstraling en de indruk wekken van zelfstandigheid, waardoor het risico op schijnzelfstandigheid vermindert. Daarentegen zijn deze niet verplicht om schijnzelfstandigheid te voorkomen.
Veelgestelde vragen
Waarom verkleint het hebben van een website en logo de risico’s op schijnzelfstandigheid?
Hoewel het niet verplicht is om een website en logo te hebben om schijnzelfstandigheid te voorkomen, draagt het wel bij aan een professionele uitstraling die kan helpen bij de beoordeling van je zelfstandigheid. Een goed ontworpen website en logo versterken je geloofwaardigheid en tonen aan dat je serieus investeert in je bedrijf.
Wat kost het om bij jullie een website te laten maken?
De kosten voor het laten maken van een website variëren afhankelijk van de complexiteit van het project. Factoren zoals maatwerk, het aantal pagina’s, de benodigde functies en eventuele grafische ontwerpen bepalen de uiteindelijke prijs. Voor een nauwkeurige prijsopgave kun je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.
Kan ik mijn website later nog aanpassen?
Ja, de websites die wij opleveren kunnen eenvoudig worden aangepast of uitgebreid, zodat je altijd kunt inspelen op veranderende wensen of nieuwe zakelijke behoeften.
Helpen jullie ook met SEO of online vindbaarheid?
Zeker! We hebben ervaren SEO-specialisten die kunnen helpen bij het verbeteren van je organische vindbaarheid. Hiermee zorgen we ervoor dat je beter zichtbaar bent in zoekmachines, zodat je klanten gemakkelijker je website kunnen vinden.