De 6 social media trends voor 2024

Ook 2024 brengt opwindende ontwikkelingen met zich mee in de wereld van social media. Van short-form video’s tot upcoming augmented reality-foefjes en AI-interacties aan toe. Wat zijn de laatste trends? En nog belangrijker: wat betekenen deze trends voor marketeers en andere communicatieprofessionals? Ontdek de nieuwste social media trends en laat het in je voordeel werken!

In het kort

Korte video’s blijven leidend: TikTok en YouTube Shorts doen het goed.
Micro-influencers winnen terrein over grotere influencers.
Augmented reality en 3D zorgen voor een nieuwe virtuele dimensie.
Kunstmatige intelligentie wordt ingezet voor social media marketing.
Er vindt meer direct klantcontact plaats dankzij livestreaming en social messaging apps.


Terugblik: wat waren de social media trends van 2023?

2023 was een bewogen jaar in het social media-landschap. In Nederland bleef TikTok een populair social media platform en zagen we de populariteit van BeReal groeien. Gebruikers van social media apps gaven duidelijk de voorkeur aan authentieke content. Een samenvatting:

  • Echte content, gemaakt door echte mensen won aan populariteit.
  • Merken met een missie konden rekenen op veel steun.
  • Originele, spontane, maar vooral creatieve content trokken veel bekijks.
  • Kwaliteit over kwantiteit. Influencers met <10k volgers werden vaker ingezet.
  • Short of user-generated content genoot steeds meer de voorkeur.
  • Social commerce werd ingezet om online aankopen te promoten.

Wat is user-generated content?
UGC betekent niets meer dan bijvoorbeeld foto’s, video’s of berichten die wij delen op internet. De inhoud is hierbij gemaakt door gewone personen, en dus niet door (grote) bedrijven.

Voorbeeld:
Je kan een foto maken van een leuk product dat je hebt gekocht en dat dan delen op social media. Dit soort content komt oprecht en spontaan over. Het wekt meer vertrouwen op bij een potentiële koper dan wanneer een bedrijf zijn eigen product aanprijst.


De afgelopen jaren is user-generated content enorm gegroeid in populariteit. Dit zie je bijvoorbeeld terug op Instagram en TikTok. Gebruikers hebben massaal de functies van Stories of Reels omarmd om hun DIY-tips, productreviews en TikTok challenges te delen met hun volgers.

user-generated-content-statistieken
Authentieke content, gemaakt door echte mensen is populair. Gebruik UGC dus ook om je online verkopen een boost te geven. Bron: EveryoneSocial.


“74% van de TikTok-gebruikers is het erover eens dat ze zich makkelijker kunnen identificeren met andere mensen die ze op het social media platform zien.”
Bron: TikTok Trends.
nike-social-media-trend-missie
Nike: een sterk merk met een duidelijke missie.


Lees ook:


Trend 1. Short-form video’s blijven domineren

In 2024 zal korte content nog steeds een centrale rol blijven spelen. Videocontent heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen en deze trend zet onverminderd door.

social-media-meeste-betrokkenheid
Gebruikers van social media geven aan dat ze short-form video’s het meest boeiend vinden. Maak slim gebruik van deze inzichten voor de meeste engagement. Met dank aan: Sprout Social


Platforms zoals YouTube, TikTok en Instagram Reels zijn hier goede voorbeelden van. Zij hebben de manier waarom mensen content ‘consumeren’ gerevolutioneerd. Feit: mensen houden nu eenmaal van video’s die interactief zijn én die je visueel prikkelen.

Twee voorbeelden:

  • Korte en pakkende video’s, zoals een kookvideo die in enkele seconden laat zien hoe je een gerecht bereidt, of een snelle make-up tutorial die in een minuut laat zien hoe je een bepaalde look creëert.
  • (Instagram) Stories en tijdelijke content, zoals een ‘blik achter de schermen’ moedigen social media-gebruikers aan om terug te keren naar het platform.
short-form-youtube-shorts-tiktok-instagram-stories
Voorbeelden van short-form content: een snelle kooktutorial via YouTube Shorts, een simpele make-uptutorial via TikTok en een kijkje achter de schermen van een bedrijf via Instagram Stories.

Als bedrijf kan je hier het beste op inspelen door een boeiende, ‘scroll-stopping content’ te maken om je doelgroep aan te trekken en om je merk meer in de schijnwerpers te gooien. De eerste 3 seconden zijn key, dus zorg ervoor dat je direct de aandacht grijpt!


Trend 2. Influencer marketing verschuift naar microniveau

Influencer marketing heeft aanzienlijke ontwikkelingen doorgemaakt. En dit zal in 2024 een cruciale rol in de social media-strategieën gaan spelen. Echter, in plaats van enkel te vertrouwen op heel bekende macro-influencers, zie je dat merken hun focus steeds meer verleggen naar influencers op micro- en nano-niveau.

Wat is een nano-influencer?
Dit is een individu die vaak onder de 1.000 volgers heeft. De volgers zijn enorm betrokken en toegewijd.

Voorbeeld:
Gespecialiseerd in duurzaam reizen.


Wat is een micro-influencer?
Dit is een persoon met een iets grotere (maar nog steeds relatief kleine) fanbase, meestal tussen de 1.000 tot 10.000 volgers.

Voorbeeld:
Gespecialiseerd in fitnessvoeding en gezonde eetgewoonten.


Er zijn goede redenen te bedenken waarom je micro- en nano-influencers zou kunnen inzetten:

  • Ze hebben een kleinere, maar zeer betrokken volgers/nichepubliek.
  • De authenticiteit en herkenbare content zorgt ervoor dat ze betrouwbaarder overkomen.
  • Dit samen resulteert in een hoger conversiepercentage.


Wat is influencer marketing?
Dit is een manier van ‘reclame maken’ via social media. Met behulp van invloedrijke mensen (influencers) probeer je via social media potentiële klanten te beïnvloeden om je diensten of producten af te nemen.

Voorbeeld:
Influencers kunnen je merk onder de aandacht brengen met gesponsorde posts of met productreviews en unboxing video’s.



influencer-marketing-micro-nano
Er bestaan tegenwoordig platformen waarop je Nederlandse influencers kan boeken. Je kan bijvoorbeeld filteren op nanoniveau (1k tot 10k volgers), microniveau (10 tot 50k volgers) of zelfs celebrities met 1+ miljoen volgers inhuren.


Door als organisatie of bedrijf samen te werken met kleinere influencers, kan je specifieke nichemarkten aanboren en zeer relevante doelgroepen bereiken. Dit resulteert in effectievere online marketingcampagnes.

User-generated content is verder echt een waardevolle troef geworden voor merken. Moedig je klanten aan om content te maken, en dan met name content te delen die verband houden met hun ervaringen met het merk.


Trend 3. Augmented reality (AR) is in opkomst

Augmented reality staat op het punt om social media marketing in 2024 te revolutioneren. De aantrekkingskracht ligt ‘m in het feit dat je er interactieve en meeslepende ervaringen mee kan creëren.

Wat is augmented reality?
AR betekent ‘toegevoegde realiteit’ en is een technologie die de echte wereld om ons heen combineert met virtuele elementen.

Voorbeeld:
Je kan met je smartphone-app een virtueel meubelstuk in je woonkamer plaatsen. Je bekijkt de kamer door je telefoon en de app toont het meubelstuk op het scherm. Door AR lijkt het alsof het echt in de kamer staat.


Je biedt je dienst of product dus als het ware aan als een ‘experience’, waardoor het niet verkoopachtig overkomt. En als mensen meer betrokken zijn met je product, dan zijn ze meer bereid om je product te kopen.

Als marketeer kan je augmented reality op meerdere manieren inzetten. Voorbeelden kunnen zijn: Producten presenteren via een app, zoals IKEA jaren geleden al heeft bedacht:

ikea-place-app-augmented-reality


Of wat dacht je van een virtuele paskamer? Met AR zie je dan hoe een kledingstuk jou zou staan. Met de Amazon-app kan je bijvoorbeeld al schoenen passen met augmented reality. Maar, alleen als je een iPhone hebt en de Amerikaanse appversie gebruikt (bron: iPhoned).

virtueel-passen-schoenen-adidas


En een speelse dimensie toevoegen aan je Snapchat- of Instagram Stories kan met augmented reality filters en effecten:

Een voorbeeld van AR experiences met behulp van de Utility Lenses van Snap AR. 

Zo heeft Meta verder nog de Quest 3-headset op 10 oktober 2023 uitgebracht voor €549 (bron: Tweakers). Bijzonder: naast virtual reality ondersteunt hij ook mixed reality.

Wat is mixed reality?
Mixed reality gaat verder dan augmented reality. MR integreert virtuele objecten zó goed in de echte wereld, dat ze interactief en driedimensioneel lijken.

Voorbeeld:
Objecten kunnen met MR ‘op’ een tafel staan of achter een stoel verdwijnen alsof ze echt in de ruimte aanwezig zijn. Met de Microsoft HoloLens kan je bijvoorbeeld holografische objecten in een fysieke omgeving zien.

De eigenschappen van de Quest 3 op een rij:

  • Toont real-time camerabeeld wanneer je hem opzet
  • De apps passen zich aan aan je omgeving
  • Je kan 3D-scans maken van je omgeving
  • Verbluffende resolutie van 2064 x 2208 pixels per oog
  • Toegang tot Microsoft 365-apps en Augments

meta-quest-3
Nou, zo te zien is de Meta Quest 3 helemaal goedgekeurd door Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Meta.


De lancering van de Quest 3 (van Meta) speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het metaverse 2024. Deze geavanceerde VR-headset biedt gebruikers een meeslepende en interactieve ervaring. Verder draagt het bij aan de evolutie van virtuele werelden, sociale interacties en digitale experiences. Allemaal kenmerken van het opkomende metaverse!


Trend 4. Artificial Intelligence (AI) voor een persoonlijke touch

De multimedia-ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Een interessante trend in 2024 om nauwlettend in de gaten te houden is kunstmatige intelligentie (AI). Hiermee kan je social media-gebruikers persoonlijke ervaringen bieden.

Wat is kunstmatige intelligentie?
Bij AI worden slimme algoritmen en modellen gebruikt om taken uit te voeren die normaal waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Voorbeelden: leren, redeneren, het oplossen van problemen en zelfs het begrijpen van natuurlijke taal.

Voorbeeld:
Zie je een webshop met een chatbot? Dat is een voorbeeld van AI. Verder kan je bij AI ook denken aan beeldherkenningssoftware voor het identificeren van gezichten en digitale assistenten zoals Siri op je telefoon.



kunstmatige-intelligentie-trend
Drie toepassingen van artificial intelligence: een chatbot op een website, gezichtsherkenning en een digitale assistent: Siri.


Met AI-aangedreven chatbots en aanbevelingssystemen kun je als marketeer je klantrelaties verbeteren. Het stelt je in staat om op maat gemaakte inhoud te leveren op basis van gebruikersvoorkeuren.

Maak gebruik van AI voor:

Het creëren van gepersonaliseerde berichten
Als je een kledingwinkel hebt, kan je klanten persoonlijke aanbiedingen laten zien die gebaseerd zijn op hun eerdere aankopen en surfgedrag. Is een klant vaak op zoek naar sneakers? Laat dan bijvoorbeeld een bericht zien met de nieuwste sneakercollectie.

Het creëren van aanbevelingen
Een streamingdienst zoals Netflix maakt ook gebruik van AI om aanbevelingen te doen voor films en series op basis van kijkgeschiedenis en voorkeuren. Houdt een gebruiker van horrorfilms? Dan zal Netflix vergelijkbare titels aanbevelen.

netflix-aanbevelingen
Streamingdiensten houden bij waar je naar kijkt. Aan de hand van je interesses en voorkeuren krijg je de volgende keren persoonlijke aanbevelingen te zien.


Het creëren van advertenties
Heb je een reiswebsite? Dan kan je gerichte advertenties tonen aan degenen die recentelijk hebben gezocht naar vakantiebestemmingen. Als er gezocht is naar strandvakanties, dan kan je in de advertenties zonnige bestemmingen en strandresorts laten zien.

Lees ook:


Trend 5. Meer livestreaming en interactieve ervaringen

De populariteit van livestreaming bevond zich al in een stroomversnelling en dit zal ook in 2024 een dominante trend blijven. Op platforms zoals Facebook Live, Instagram Live en YouTube Live kan je al livestreamen. Met het aanbieden van real-time ervaringen kunnen merken op een persoonlijkere manier communiceren met hun publiek.

livestreaming-linkedin
Ook op LinkedIn Live kan je in real-time een podcast livestream bijwonen. Heb je vragen over content creation of co-branding? Dan kan je de vraag stellen aan de hosts.

De mogelijkheden van livestreaming zijn divers en kunnen van grote impact zijn op je merkbeleving en interactie met je doelgroep. Denk hierbij aan:

Real-time feedback geven
Stel, je hebt een nieuw product ontwikkeld. Livestreaming is dan de ideale manier om live feedback te krijgen van je doelgroep. Zo kan je ‘direct’ aanpassingen maken aan je product op basis van hun suggesties en behoeften.

Q&A-sessies
Een Q&A-sessie is een laagdrempelige manier om contact met je publiek te krijgen. Men kan je tijdens zo’n sessie vragen stellen over je producten, diensten en bedrijfscultuur. Je laat ermee zien dat je transparant handelt en het belang je doelgroep inachtneemt. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar het versterkt ook nog eens het vertrouwen.

Productlanceringen
Een live productlancering creëert een buzz en geeft je doelgroep een exclusieve eerste blik op wat er komen gaat. De hype vergroot de anticipatie en kan de verkopen stimuleren.

Toegang achter de schermen
Geef je doelpubliek eens een ‘behind the scenes’ van je bedrijf. Je kan laten zien je jouw producten worden gemaakt. Of laat zien hoe het team samenwerkt. Organiseer je een evenement? Neem de kijker dan mee in wat er allemaal bij komt kijken. Dit geeft namelijk een gevoel van transparantie en authenticiteit.

coolblue-livestreaming
Coolblue breidde uit naar Duitsland. Via de originele livestream konden mensen thuis zien hoe een wasmachine van Coolblue bij de eerste Duitse klant werd thuisbezorgd.  

Livestreaming is dus een vernieuwende methode om je merk op een interactieve manier te presenteren en je publiek betrokken te krijgen. Door creatief te zijn en de juiste strategie te kiezen, laat je een blijvende indruk achter bij je doelgroep.


Trend 6. Klantcontact via social messaging apps

Social messaging apps spelen een steeds grotere rol in het vergemakkelijken van transacties, het leveren van gepersonaliseerde berichten en het bieden van klantondersteuning.

Denk hierbij aan platforms zoals:

  • WhatsApp Business
  • Facebook Messenger
  • WeChat
  • Snapchat Chat
  • Instagram Direct Message


Deze apps zijn niet langer alleen bedoeld voor persoonlijke gesprekken. Ze hebben zich ontwikkeld tot krachtige marketingkanalen die je als bedrijf effectief kan benutten. Ze bieden klanten een snelle een eenvoudige manier om contact met je op te nemen, wat kan resulteren in een verhoogde merkloyaliteit.

instagram-business-chat-voorbeeld
Direct klantcontact via Instagram Business Chat. Een laagdrempelige manier om informatie op te vragen of vragen te stellen. Nadat we de prijzenlijst hadden opgevraagd hebben zijn wij (echt) overgegaan tot verkoop. Dat bewijst maar weer dat social messaging apps tot meer conversies kunnen leiden voor bedrijven.


Vergroot je mogelijkheden om met je klant in contact te komen en zet social messaging apps dus in: als waardevolle toevoeging aan je marketingstrategie!


Zelf inspelen op social trends of social media laten uitbesteden?

Nu je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en trends in social media, is het tijd om wat met deze kennis te doen. Wil je jouw bedrijf of merk naar een hoger niveau tillen in de wereld van social media? Laat je social media-campagnes uitbesteden aan Sommet Media .

Onze social media strateeg beschikt over de kennis én ervaring om je te begeleiden bij het ontwikkelen van effectieve social media campagnes. Een social media expert houdt de trends nauwkeurig bij en weet welke eventuele innovatieve apps, kanalen of strategieën het beste bij jouw bedrijf passen.

Kan je dus wel wat social media-promotie gebruiken? Vraag dan nu een gratis adviesgesprek bij ons aan. Hierna weet je direct waar je aan toe bent.

Ook interessant:


Veelgestelde vragen over social media trends 2024

Foto van Kevin

Kevin

Online Marketing Strateeg

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.