Google score: 4,9 / 5,0
10 jaar ervaring
Full service experts

Wat is ChatGPT en wat zijn de voor- en nadelen voor online marketing (update versie GPT-4 2023)?

ChatGPT: Wat kan deze slimme online chatbot en wat zijn juist de beperkingen? We nemen je mee in onze bevindingen en lichten de voor- en nadelen uit. Ontdek de mogelijkheden van artificial intelligence en wat je eraan hebt als je in de online marketing werkt!

In het kort

ChatGPT maakt gebruik van AI om in menselijke taal te antwoorden
De bot kan schrijven, technische ondersteuning geven, coderen, wiskundige problemen oplossen en meer
Er is een gratis versie (GPT-3.5) en een betaalde ChatGPT Plus-versie (GPT-4)
ChatGPT kan veel, maar er zijn ook veel beperkingen
ChatGPT is met beleid in te zetten als je in de online marketing werkt


Wat is ChatGPT precies?

ChatGPT (oftewel Chat Generative Pre-trained Transformer) is een chatbot die in 2020 is ontwikkeld door OpenAI (GPT-versie 3). Deze tool is getraind om een gepast antwoord te geven op jouw reactie of vraag. Hierbij maakt het gebruik van een enorme database aan tekstgegevens. ChatGPT kan verbanden leggen en begrijpt de samenhang tussen zinnen en alinea’s. Ook houdt het rekening met wat er eerder in het gesprek is gezegd.

Als we zelf even naar de website van ChatGPT gaan en in het programma ‘Wat is ChatGPT? Leg dit uit in het Nederlands’ intikken, dan komt daar het volgende antwoord uit:

In simpele taal kunnen we eigenlijk wel stellen dat ChatGPT een soort van Google is: een magische tool die in ‘gewone-mensentaal’ antwoord kan geven op je vraag. Een knap staaltje kunstmatige intelligentie (AI) die unieke teksten genereert op basis van jouw input dus.


Wat doet ChatGPT: het trainingsmodel simpel uitgelegd

Tijdens de begeleide testfase (pre-training) keek het team bijvoorbeeld naar de input van mensen. Een voorbeeld van zo’n invoer kon zijn: “Wat voor kleur heeft boomschors?” Het team had natuurlijk al een eenduidig antwoord in gedachten, maar dat betekent nog niet dat ChatGPT dit ook wist. Als ChatGPT het bij het verkeerde eind had, dan corrigeerden ze het antwoord handmatig. Het systeem werd dus eigenlijk opgevoed om goede antwoorden te geven.

Tijdens de tweede testfase (finetuning) werden er meerdere antwoorden aangeboden aan de hand van dezelfde input. Tijdens deze vergelijkbare testfase rangschikte een lid van het team de antwoorden (beste antwoord -> slechtste antwoord). De antwoorden werden in deze fase dus vergeleken op kwaliteit.

Het taalmodel van ChatGPT is dus gebaseerd op waarschijnlijkheid en kansberekening. De kwaliteit van output die wordt gegeven is dus zwaar afhankelijk van de kennis die voorgeprogrammeerd is in het systeem.


Wat kan ik met ChatGPT?

Wat kan ChatGPT allemaal en hoe gebruik je ChatGPT in je dagelijks leven? ChatGPT kan enorm veel, kunnen we je vertellen. Van samenvattingen schrijven tot het onderzoeken van onderwerpen of coderen aan toe! Dat ChatGPT populair  is blijkt maar weer, want in Nederland gebruiken al zo’n 1,5 miljoen mensen gebruik van deze chatbot!


Toepassingen

Zie ChatGPT als een virtuele assistent die je voorziet van ideeën en die jou een voorzet geeft om tot goede resultaten te komen. Ideaal voor de productiviteit en als je ondersteuning nodig hebt in de onderzoeksfase!

Wat kan ChatGPT dan? Hieronder vind je een paar voorbeelden van wat je met ChatGPT kan – deels gegenereerd door ChatGPT zelf!

Vragen stellen:

  • Wat is de hoofdstad van Frankrijk?
  • Hoe werkt fotosynthese?
  • Wat zijn de symptomen van COVID-19? Leg dit simpel en kort uit

Specifieke informatie opzoeken:

  • Wanneer is de Eerste Wereldoorlog begonnen?
  • Wat is de releasedatum van de nieuwste Star Wars-film?
  • Wie heeft de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen in 2020?

Problemen oplossen:

  • Ik heb problemen met mijn wifi-verbinding. Wat kan ik doen?
  • Ik heb een foutmelding op mijn computer. Hoe kan ik dit oplossen?
  • Hoe kan ik een bestand herstellen dat per ongeluk is verwijderd?

Vertalen:

  • Vertaal ‘hallo’ naar het Spaans
  • Vertaal de onderstaande alinea naar het Frans en maak de output speelser
  • Wat is dit voor een website: www.ad.nl, geef het antwoord in het Duits


Creatieve input geven:

  • Kun je me een kort verhaal vertellen?
  • Kun je een gedicht schrijven over de natuur?
  • Help me met het bedenken van een pakkende titel voor mijn blogartikel. Ik wil schrijven over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI. Genereer 5 ideeën.

ChatGPT kan je dus gebruiken voor héél veel praktische toepassingen. Ik vroeg eerder aan de chatbot of ‘ie mij een paar voorbeelden kon geven van wat je met ChatGPT kan doen. Toen kwam daar het onderstaand antwoord uit. Maar, je ziet het vast al aankomen: de lijst is niet uitputtend.

  • Teksten schrijven, herschrijven en samenvatten;
  • Logische structuur bedenken voor een blogartikel;
  • Advertentieteksten bedenken;
  • Een filmscript bedenken;
  • Een gedicht, rap of lied genereren;
  • Rapporten analyseren;
  • Een tagline of titel bedenken voor een tekst;
  • Recepten opzoeken of bedenken;
  • Chatbot-antwoorden genereren, bijv. voor een klantenservice;
  • Fictieve personages bedenken voor in een boek;
  • Computercode genereren.

ChatGPT laten coderen: een voorbeeld

ChatGPT snapt codetaal en kan zelfs voor je programmeren. Stel, ik voer deze input over de programmeertaal Python in:

Dan krijg ik dit terug als antwoord:

En daar blijft het niet bij, want ik krijg ook nog eens nuttige toelichting:

ChatGPT is dus prima in staat om voor je te coderen, dus gebruik het om efficiënter te werken en om je eigen werk te verbeteren. ChatGPT kan programmeurs of webdevelopers verder helpen met:

  • Code schrijven voor een webapplicatie;
  • Zeggen waar fouten in je zelfgeschreven code zitten;
  • Aangeven hoe je jouw code kan opschonen;
  • Commentaar toevoegen aan zelfgeschreven code;
  • Code van een programmeertaal overzetten naar een andere, bijv. Bash naar Python.

ChatGPT-account aanmaken

Klinkt goed allemaal, maar hoe werkt het aanmaken van een ChatGPT-account dan? Ook dit zou je natuurlijk prima zelf aan ChatGPT kunnen vragen, als je dat zou willen dan ;-). Lees hieronder het stappenplan en ga aan de slag met ChatGPT!

Maak een OpenAI-account

  1. Ga naar de ChatGPT-website: chat.openai.com en klik op ‘Sign up’.
  2. Vul je e-mailadres in en klik op ‘Continue’ óf log in met je Google-, Microsoft- of Apple-account.
  3. Bedenk een wachtwoord.
  4. Check je e-mail en verifieer je telefoonnummer.
  5. Hierna kan je van start gaan.


ChatGPT opstarten
Je account is nu klaar voor gebruik. Ga weer naar chat.openai.com en log in met de zojuist aangemaakte gegevens. Je hoort dan onderstaand startscherm te zien.


Meertalige ondersteuning

ChatGPT (versie GPT-3.5) ondersteunt momenteel 100+ talen, waaronder Engels, Spaans, Frans, Duits, Koreaans. Yiddish en ga zo maar even door. Er is ook taalondersteuning voor het Nederlands. Wel kan het voorkomen dat de chat soms in het Engels start. Voer dan in je opdracht in dat de bot in het Nederlands moet antwoorden.


Browser of app

De browserversie van ChatGPT kan je raadplegen met je PC, mobiel en tablet. Ga dan simpelweg naar https://chat.openai.com/ en log in op je account om te starten.

ChatGPT heeft verder ook een eigen officiële app. Deze ChatGPT-app was voorheen alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar sinds mei 2023 is de chatbot ook als app beschikbaar in Nederland. Let op: maar dan wel alleen voor de iPhone en iPad.

Bron: App Store Preview: ChatGPT.

Via de Apple App Store is de iOS-versie van ChatGPT gratis te downloaden. Wil je de mobiele versie voor je Android-smartphone installeren? Dan zal je nog even geduld moeten hebben, want de Android-versie is op het moment van schrijven nog in ontwikkeling.


Wat kost ChatGPT?

Op de vraag ‘Is ChatGPT gratis?’ kunnen we zeggen: ja en nee. Er is namelijk een gratis abonnement (GPT-3.5), maar ook een betaalde Plus-versie (GPT-4) beschikbaar. Sinds februari 2023 is ChatGPT Plus wereldwijd te gebruiken, en dus niet alleen meer beschikbaar voor inwoners uit de Verenigde Staten.

Hoeveel kost ChatGPT Plus (GPT-4) in Nederland per maand?

  • 20 dollar per maand + 21% btw = 24,20 dollar, oftewel zo’n 22,23 euro

Wat zijn de voornaamste voordelen van ChatGPT Plus?

  • Geen wachtrij op drukke momenten;
  • 4x snellere responstijd op je vragen;
  • Vervroegde toegang tot nieuwe features en verbeteringen.

De betaalde ChatGPT-versie (GPT-4) is naar eigen zeggen het meest geavanceerde taalmodel. Eentje die betrouwbaardere output levert en die nog sneller en slimmer is. De bot is met de betaalde versie (nog beter) in staat om te slagen in examens over grondwettelijk recht en fiscaliteit en de bekende ‘bar exams’. Dit zijn complexe toelatingsexamens die je in Amerika moet afnemen om een rechter te worden in een bepaald gebied.  

Bron: Open AI.

Verder kan deze premium versie ook langere teksten aan: tot wel 25.000 woorden! Ideaal als je van plan bent om lange teksten in te voeren, zoals transcripten en wanneer je ChatGPT een long-form-tekst voor je wil laten analyseren.

Met de gratis versie ben je namelijk beperkt tot een prompt/input van 4096 tokens. Dit komt neer op zo’n 800-900 woorden, afhankelijk van de lengte van de woorden en de interpunctie die je gebruikt. Vraag je ChatGPT iets en is de output lang? Dan kan het zijn dat het antwoord halverwege wordt afgesneden. Het resultaat? Een incompleet antwoord.

ChatGPT Plus (GPT-4) ondersteunt verder visuele content; iets wat de gratis versie (GPT-3) niet kan. Je kan afbeeldingen invoeren en de chatbot vragen om captions te bedenken of om analyses uit te voeren. Dit is mogelijk voor foto’s, diagrammen en screenshots. Goed om te weten: ChatGPT is geen image generation AI en kan dus geen AI-afbeeldingen creëren.

Upload bijvoorbeeld een image en vraag de AI-bot:

  • Wat kan ik maken met deze afgebeelde ingrediënten?
  • Geef me een beschrijving van deze afbeelding [voorbeeldplaatje.jpg]
  • Analyseer de essay die ik heb geüpload. Geef me een samenvatting.
  • Kan je deze meme aan me uitleggen?
  • Wat is er zo opmerkelijk aan deze afbeelding?

Is ChatGPT Plus de moeite waard?
Gebruik je de chatbot dagelijks of wil je ‘m inzetten voor professioneel gebruik? Dan kan het lonen om te betalen voor ChatGPT Plus. Met een betaald abonnement weet je namelijk zeker dat ChatGPT altijd werkt (geen overbelast systeem of wachtrij) én ook wordt je antwoord sneller gegenereerd. Voor de meesten van zal de gratis versie echter genoeg functionaliteiten bieden.


De nadelen van ChatGPT

ChatGPT is een handige tool met tal van voordelen, maar ook zeer zeker genoeg beperkingen. Ondanks dat de chatbot superslim is en je kan helpen met het beantwoorden van veel vragen, is het vaak ook oppassen geblazen.


1. Onjuiste informatie

ChatGPT kan foute informatie geven of er kunnen bugs zijn, dus factcheck altijd de informatie die ChatGPT jou geeft. De chatbot heeft enkel kennis en informatie van gebeurtenissen t/m september 2021.

Verder staat er in de output ook niet welke bronvermeldingen er zijn gebruikt en of die bronnen überhaupt betrouwbaar zijn.

En in het ergste geval kan ChatGPT hallucineren, wat betekent dat er incorrect of misleidende informatie wordt gegeven. Dit kan gebeuren als er onvoldoende trainingsdata beschikbaar is.

Bron: The Best Social Media.

Ik nam de proef op de som en voerde dezelfde vraag in: ‘Welk dier leeft op een boerderij en begint met een f?’ En ja hoor, ik kreeg nagenoeg hetzelfde (foutieve) antwoord. Hierna reageerde ik met:

‘Weet je het heel zeker?’ waarop ChatGPT antwoordde:

Bovenstaand voorbeeld is wel een heel duidelijk voorbeeld van zo’n ‘hallucinatie’, maar deze fouten kunnen ook veel subtieler van aard zijn. Zo is het ook voorgekomen dat ChatGPT aangeeft dat de Mona Lisa in 1815 is geschilderd. Dit is verre van juist, want het schilderij is begin 16e eeuw geschilderd.

De kwaliteit van het antwoord laat soms wat te wensen over. Soms geeft ChatGPT je dus een plausibel antwoord, maar kom je na er wat googelen achter dat er niks van klopt. Dubbelcheck de info dus!


2. Beperkte functies

De mogelijkheden met ChatGPT zijn niet eindeloos. Je kunt geen producten kopen, routes vragen en, zoals al eerder aangegeven: je krijgt geen video’s of afbeeldingen terug. Wil je dus een moodboard maken? Dan kan je daarvoor alsnog beter terecht bij Pinterest voor visuele inspiratie. ChatGPT kan namelijk enkel tekstuele output geven.

In sommige gevallen kan je beter Google als zoekmachine blijven gebruiken. Bekijk de verschillen tussen ChatGPT en Google maar eens:

ChatGPTGoogle
Bron trainingsdata?Gebruikt Natural Language Processing om menselijke taal te begrijpenGebruikt Index en scant op het internet naar URLs aan de hand van webcrawlers
Aantal antwoorden?Één antwoordVerschillende antwoorden
Hoeveel trainingsdata?570 GB: boeken, Wikipedia, nieuwsartikelen en andere webteksten1.000.000.000 GB+ aan webpagina’s
Complete informatie?Kennis tot september 2021Ja, actuele informatie
Format van outputTekstueelTekstueel, visueel en spraak
Bronvermelding?NeeJa
Gratis of betaald?Gratis en betaaldGratis
Snelheid?TraagDirect
DoelMenselijke antwoorden gevenRelevante data tonen op het web
FunctionaliteitenInformatie geven, analyseren, coderen, technische ondersteuning bieden, grappen vertellen en meerInformatie geven, producten en services aanbieden, afbeeldingen en video’s tonen

Het grootste nadeel is misschien toch wel het feit dat ChatGPT geen ‘real-time’ informatie kan geven van de laatste paar jaren. ChatGPT jou dus niet helpen met dit soort vragen:

  • Wat is de huidige wisselkoers?
  • Wat is de weersverwachting voor de komende dagen voor in Utrecht?
  • Waar staan er momenteel files in Nederland?

3. Langere teksten zijn van slechte kwaliteit

De output van ChatGPT kan er op het eerste gezicht goed uitzien, maar de bot kan niet tippen aan een tekst die door een vakspecialist is geschreven. Bij een tekst die je met kunstmatige intelligentie maakt ontbreekt het namelijk vaak aan:

  • Expertise en;
  • Creativiteit.

Bij met name langere ChatGPT-teksten zie je dan dat de chatbot in herhaling valt of dat die vrij algemene informatie geeft; informatie die je eigenlijk ook wel kan terugvinden op andere websites. De gegenereerde teksten kunnen soms ook vrij ‘droog’ of robotachtig geschreven zijn. En dat nodigt je niet bepaald uit om verder te lezen, toch?

Als je een SEO copywriter bent, dan kan het klakkeloos overnemen van een door ChatGPT-geproduceerde tekst in je nadeel werken. Wil je hoger ranken in Google, dan is het (voor Google) belangrijk dat je je houdt aan het E-E-A-T-model. In de wereld van zoekmachineoptimalisatie speelt dit een essentiële rol als je wil dat je website beter te vinden is in Google.

Google hecht waarde aan teksten die door echte mensen zijn geschreven. Laat je dus ChatGPT dus een blogartikel genereren en plaats je die tekst online? Google is goed in staat om te herkennen wat door een chatbot is geschreven(!) Het resultaat: Google ziet dat je tekst geen ‘experience’ en ‘expertise’ bevat, waardoor het algoritme jou gaat afstraffen. Jij zakt hierdoor in de organische zoekresultaten.

Wat is boilerplate content?
 
In de SEO-branche gebruiken we de term ‘boilerplate’ om een tekst
aan te duiden die niet uniek is. Dit is niet hetzelfde als duplicate content!

Een contract is een voorbeeld van zo’n herhaalde tekst. Je gebruikt als het ware
een soort van template en de content heeft vaak weinig tot geen aanpassingen nodig.

SEO: gebruik geen boilerplate content van ChatGPT!
 
Je kan ChatGPT bijvoorbeeld dit vragen:
‘Schrijf een blogartikel over tuingereedschap’

Maar de long-form output kan je beter niet online gebruiken als je
goed wil scoren op SEO-gebied. Grote kans dat vele anderen al nagenoeg
hetzelfde antwoord van ChatGPT hebben gekregen
= de kans is dus groot dat ‘dezelfde’ blogtekst al online staat.
 
Het resultaat? Google ziet dat jouw blogtekst niet uniek is.
In het begin stijg je hard in de organische resultaten,
maar daarna kelder je ook weer héél hard en snel!

Wil je meer weten over SEO?


4. Oppassen met SEO en zoekwoordenonderzoek

Ben je een online marketeer en moet je SEO-zoekwoordenonderzoek uitvoeren? Gebruik dan geen ChatGPT voor je keyword research, maar doe zelf de analyse! Veel websites reppen over hoe geweldig ChatGPT is voor de SEO-analyse, maar wist je dat ChatGPT eigenlijk geen directe toegang heeft tot het internet?

Dit heeft de volgende nadelige gevolgen voor de SEO:

  • ChatGPT kan geen zoekvolumes inzien;
  • ChatGPT kan de kwaliteit van backlinks niet beoordelen;
  • ChatGPT kan niet zien op welke focuszoekwoorden de concurrentie (SERP) wél scoort;
  • ChatGPT kan niet lezen wat er op een website staat;
  • ChatGPT kan niet zien wat de keyword difficulty is van een zoekterm.

Oftewel: ChatGPT kan geen keyword research uitvoeren. Met AI-gedreven zoekwoordenonderzoek kan je prima een lijst krijgen van woorden die je in een blog kan zetten. Maar… ChatGPT weet niet welke zoekwoorden nou echt belangrijk zijn om te gebruiken. Met SEO-tools, zoals Ahrefs, en je eigen analyses weet je dit wel.

Een voorbeeld van keyword research in ChatGPT:
Ik heb even de proef op de som genomen. In ChatGPT heb ik ingevoerd:

‘Geef me een lijst van 10 long-tail keywords die iets met ‘golf’ te maken hebben. Ik wil deze keywords gebruiken in een blogartikel.’

Daar kwamen deze longtails uit, wat er op het eerste gezicht prima uitziet toch?


Maar als je diezelfde zoekwoorden invoert in een professionele SEO-tool. Wat gebeurt er dan? Tijd om het te dubbelchecken:


Hieronder zie je het. De krachtige tool herkent maar 1 van de 10 ingevoerde zoektermen. En zelfs die zoekterm heeft maar een geschatte maandelijks zoekvolume van 0-10. Oftewel: bijna niemand tikt ‘golfclubs voor beginners’ in in de zoekbalk van Google. De overige 9 zoektermen hebben een zodanig laag (of geen) zoekvolume in de maand, waardoor de bots van de tool de informatie niet kan ophalen.

Misleidend dus! Want als je gratis verkeer binnen wil halen via zo’n zoekmachine, dan wil je je (onder andere) juist richten op de zoekwoorden die Google-gebruikers veel intikken.  

Dus: de door ChatGPT voorgestelde zoekwoorden kan je maar beter met een korreltje zout nemen. Gebruik ze niet als hoofdzoekwoorden. Wel kan je de output gebruiken ter inspiratie. Heb je nog gerelateerde woorden nodig voor de verdere invulling van je artikel? Gebruik ze dan gerust, maar verwacht niet dat je gaat scoren op de zoekwoorden die de chatbot voorstelt.


De voordelen van ChatGPT

Zeggen we dan dat je ChatGPT helemaal niet meer moet gebruiken voor je werkzaamheden? Nee hoor! Wel is het goed om rekening te houden met de beperkingen. Tijd om nu in te zoomen op de voordelen en hoe kan je ChatGPT slim kan inzetten als je in de online marketing werkt.


1. Titels en onderwerpen bedenken

Heb je een writer’s block en heb je even geen inspiratie voor leuke topics? ChatGPT kan jou helpen bij het bedenken van titels, subkopjes en onderwerpen. Zo ontdek je nieuwe invalshoeken en ideeën die je anders nooit had overwogen!

Voorbeeld: stappenplan van brainstormen tot tekst
De invoer ‘Ik wil een blog schrijven over het gebruik van kunstmatige intelligentie voor het schrijven van webteksten. Geef mij een lijst van 5 ideeën met leuke onderwerpen’ geeft dan het volgende resultaat:

Stel, ik vind eerste onderwerp wel wat. Ik kan dan aan ChatGPT vragen om een tekststructuur voor mij te bepalen. Ik voer nu in: ‘Ik wil schrijven over “De opkomst van AI-schrijvers: Hoe kunstmatige intelligentie de webcontentindustrie verandert”. Bedenk 2 H2-koppen. Bedenk ook bijpassende H3-koppen, indien relevant. Toon de resultaten middels een praktisch overzicht.’

ChatGPT stelt dan onder andere dit voor:

  • H1: De opkomst van AI-schrijvers: Hoe kunstmatige intelligentie de webcontentindustrie verandert
    • H2: De impact van AI-schrijvers op webcontentcreatie
      • H3: Efficiëntieverbeteringen door AI-gegenereerde webteksten
      • H3: Kwaliteit en creativiteit in het tijdperk van AI-schrijvers
    • H2: De uitdagingen en mogelijkheden van AI-schrijvers
      • H3: Ethische overwegingen bij het gebruik van AI-schrijvers
      • H3: Nieuwe kansen en rollen in de webcontentindustrie met AI

Als je de bovenstaande titels te lang vindt, dan kan je natuurlijk aan ChatGPT vragen om de output te herschrijven. Of je kan het natuurlijk naar eigen inzicht handmatig aanpassen (tip!):

  • H1: Welke invloed heeft AI op de wereld van webcontent?
    • H2: De impact van AI-webteksten
      • H3: Efficiëntie
      • H3: Kwaliteit en creativiteit
    • H2: Uitdagingen en mogelijkheden met AI
      • H3: Ethische overwegingen
      • H3: Nieuwe kansen en rollen

Zoals eerder gezegd: ChatGPT kan geen zoekwoordenonderzoek uitvoeren, dus loop zelf even na of de belangrijke zoekwoorden op de juiste plekken vermeld staan. Check dus ook je koppen!

Heb je de tekst geschreven en wil je ‘m live zetten? Dan heb je ook nog een metatitel en metabeschrijving nodig voor je nieuwe landingspagina. Ik heb gelezen dat ChatGPT ook meta titles en meta descriptions kan schrijven. Tijd om het te testen!

Ik vraag aan ChatGPT ‘Bedenk een passende meta title en meta description voor een blogartikel. Houd rekening met de maximale tekstlengte. Dit is de koppenstructuur van de tekst: [en hieronder plak ik dan de koppenstructuur zoals hierboven aangegeven].’

Met de Totheweb tool loop ik de gegenereerde output na. Conclusie: zowel de titel als de beschrijving zijn eigenlijk (iets) te lang.

Wat kunnen we hiervan leren? ChatGPT kan je ondersteuning bieden, maar vertrouw dus niet blindelings op wat je aangereikt krijgt. Pas je teksten en ook zeker je metagegevens dus nog handmatig aan.


2. De chatbot kan overweg met veel formaten

ChatGPT is een manusje-van-alles, kunnen we wel gerust zeggen, want deze allround virtuele assistent kan poëtische teksten maken, how-to-artikelen schrijven, codeproblemen (syntax errors) oplossen, filmscenario’s bedenken en vergelijkingen maken én deze informatie in een overzichtelijke tabel neerzetten. Een paar van mijn persoonlijke favorieten:

Poëzie: een haiku schrijven

Inspiratie: recept voorstellen

Informatie geven: in tabelweergave


3. Prompts voor een unieke tekst

ChatGPT moet je als het ware ‘opvoeden’ met de juiste data. Wees dus specifiek en zet in je opdracht (prompt) alle belangrijke gegevens waarvan je wilt dat ChatGPT die meeneemt. Is de kwaliteit van je input goed, dan zorgt dat ook voor een betere output.

Voorbeeld: heb je een webshop? Dan kan je ChatGPT inzetten om productomschrijvingen voor jou te laten schrijven. Een goed voorbeeld van een specifieke prompt kan zijn:

Schrijf een goed converterende e-commerce-productbeschrijving voor een product met als naam: Nike bokshandschoenen voor kinderen.

Productkenmerken: gemaakt van PU-materiaal, brede elastische palm (5 cm) met stretch manchet.

Doelgroep: kinderen die net begonnen zijn met boksen of kinderen die bokshandschoenen nodig hebben.

Gebruik deze zoekwoorden: bokshandschoenen kind, bokshandschoenen beginner kind.

Verwerk in het midden van de beschrijving 5 bulletpoints waarin de voordelen van het product zeer kort worden uitgelicht

Voor het schrijven van webteksten, zoals blogs, kan je ook bepaalde prompts meegeven. Geef bijvoorbeeld aan wat voor tone of voice er gebruikt moet worden, of er geschreven moet worden vanuit de u-vorm of jij-vorm en/of iedere alinea een maximaal aantal zinnen of woorden moet hebben, en zo ja, hoeveel dit dan is.


4. Proofreading

ChatGPT kan je heel goed inzetten als een proofreader of ‘tweede lezer’. ChatGPT kan namelijk prima tekstfouten herkennen en jou tips geven over hoe jij jouw online teksten kan verbeteren. Met de juiste prompt kan je natuurlijk ook zelf aan ChatGPT vragen of ‘ie dat voor jou doet.

Je kan ChatGPT dus onder andere het volgende vragen:

Proofread mijn tekst. Hoe kan ik de onderstaande tekst verbeteren?

Haal alle grammaticale fouten en spelfouten uit de onderstaande tekst:

Ik wil de onderstaande tekst alleen vanuit de jij-vorm geschreven hebben. Vervang alle woorden die vanuit de u-vorm geschreven zijn door de jij-vorm (of ‘je’ of ‘jouw’):

Dit zijn echter een paar voorbeelden van hoe je ChatGPT kan inzetten om de proofreading voor je te doen. Je kan de chatbot zo ook vragen om storytelling toe te passen, alle clichés uit een tekst te halen of om de tekst bondiger neer te zetten.

Werk je in de e-commerce? Dan kan je de bot vragen om de tekst meer activerend te maken. Of vraag ChatGPT om een call-to-action voor je toe te voegen. Wil je jouw productbeschrijving aantrekkelijker maken? ChatGPT weet raad!


Samenvatting

Kortom, ChatGPT is een krachtig hulpmiddel die jou op veel vlakken virtuele ondersteuning kan bieden. Wel moet je waken met de beperkingen voor de chatbot, want die zijn er zeker!

Ook bedrijven kunnen ChatGPT toepassen voor veel doeleinden. Werk je op een marketingafdeling? Dan kan je met de chatbot gebruiken voor het genereren van gepersonaliseerde verkoopteksten. Ook kan je data voor je laten analyseren, zoals klantgedrag en trends.

Belangrijk om te weten is dat de kwaliteit van de antwoorden die je krijgt sterk afhangt van de beschikbare trainingsdata, het begrip van de context en jouw prompt. Het AI-model biedt nuttige informatie en suggesties, maar draait wel op voorgeprogrammeerde data. Blijf dus altijd kritisch nadenken en loop de antwoorden altijd na op correctheid. Maak slim gebruik van ChatGPT en laat het dus in je voordeel werken!


Veelgestelde vragen over ChatGPT

Kevin

Kevin

Online Marketing Strateeg

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.