Beoordeling: 4,9 / 5
10 jaar ervaring
Full service experts

Display advertising, wat is het en hoe gebruik je het?

Display banners. Het is duidelijke vaktaal, maar je kent ze ongetwijfeld. Deze advertenties zie je namelijk voorbijkomen op bekende websites zoals Nu.nl en Buienradar. Een display banner komt in verschillende soorten en maten. Daarnaast zijn deze visuele advertenties inzetbaar voor veel verschillende doelen. Wanneer je zulke banners plaatst op websites en applicaties ben je bezig met display advertising. Klinkt dit interessant, maar vraag je je af wat je hiermee kan? Ik leg het je graag uit!

In het kort

Display advertising omvat het plaatsen van visuele advertenties op websites en apps.
Met het Google Display Netwerk bereik je 90% van de internetgebruikers wereldwijd.
Creatieve banners trekken de aandacht, maar moeten wel bij de huisstijl passen.
Je bereikt specifieke doelgroepen met geografische targeting waardoor het interactieniveau hoger ligt.
Door de meetbare resultaten en retargeting zijn display ads zelfs effectief voor conversies.


Wat is display advertising?

Adverteren met banners op websites en in apps: dat is letterlijk de betekenis van display advertising.

Wat is zoekmachine adverteren?
Met zoekmachine adverteren (SEA) ben je voornamelijk zichtbaar door tekst. Denk aan de koppen en beschrijvingen van tekstadvertenties, maar ook aan sitelink of highlight extensies.
Wil je meer weten over succesvol adverteren in de populairste zoekmachine? Lees dan ons blog over google adverteren.

In tegenstelling tot zoekmachine adverteren ben je met display advertising voornamelijk visueel aanwezig. Daarnaast plaatst Google jouw visuele uitingen over het algemeen niet in de eigen zoekmachine, maar op verschillende websites en apps. Deze websites en apps werken samen met Google en zijn aangesloten in het omvangrijke Google Display Netwerk, oftewel GDN. Banners zijn de meest gekozen visuele uitingen voor in het GDN.

google-display-network

Vaak denken mensen bij online marketing niet meteen aan display advertising. Dat vind ik jammer, want display advertising is een unieke kans om voor nog meer online groei te gaan. Het GDN heeft namelijk een:

  • Hoog aantal vertoningen
  • Groot bereik
  • Lage prijs


Elke keer als jouw banner advertentie zichtbaar is, telt dat als één vertoning. Met een groot bereik doel ik op het aantal sites en apps in het GDN en hoeveel internet gebruikers meestal deze sites en apps gebruiken. De lage prijs betekent dat jij relatief weinig voor één klik betaalt.

Deze combinatie maakt dat jij met een klein budget tóch heel veel mensen bereikt. Daarmee is het een ideaal kanaal om je naamsbekendheid te vergroten. Bovendien kan het ook direct of indirect bijdragen aan meer leads of sales. Display advertising gaat via Google Ads. Hier laad je de banners in en geef je aan voor welke prijs je deze wilt plaatsen. Ook kan je hier kiezen aan welke doelgroep je deze laat zien en waar de doelgroep zich moet bevinden (locatie).

Er zijn verschillende soorten campagnes met specifieke toepassingen die je kan inzetten om je doelen te behalen. Op de website van Google Ads geven ze bijvoorbeeld deze voorbeelden:

display-ads-campagnes


Waarom is display adverteren geschikt voor jou?

Het GDN maakt het mogelijk om online jouw naamsbekendheid te vergroten. Lever je een product of dienst? Dan heb je afnemers nodig. Een grote naamsbekendheid verhoogt de kans dat een klant, of dat nu een bedrijf of consument is, jouw bedrijf of boodschap herkent. Het maakt in die zin dus niet uit of je een groot bedrijf of een mkb-bedrijf hebt. Naamsbekendheid zal namelijk altijd bijdragen aan het versterken van jouw merk. Meer naamsbekendheid betekent dan al gauw een sterker merk. En dan komt display advertising al snel om de hoek kijken.

Gebruik daarom altijd jouw logo of bedrijfsnaam in een banner. Heb je een huisstijl? Dan is het belangrijk om dit ook duidelijk naar voren te laten komen in je visuele uitingen. Zo maak je de banners herkenbaar voor mensen die al eens kennis hebben gemaakt met jouw website of voor mensen die de banner al vaker hebben gezien.

Heb je nog geen huisstijl? Wij helpen je graag de huisstijl van jouw merk te ontwerpen.

klm-bannerset-huisstijl-display-ad
Bron: Stijnvanveelen.


Dat je eigenlijk niet meer om online heen kan om je naamsbekendheid te vergroten, wordt bijvoorbeeld ook bevestigd door de MKB servicedesk. In een artikel over communicatie-instrumenten benoemen ze namelijk niet alleen Google Ads, maar ook het gebruik van banners. Alsof dat nog niet genoeg is: ze benoemen online kanalen ook nog eens als allereerste optie voor adverteren.

Ik benoemde al even dat het Google Display Netwerk bestaat uit een combinatie van websites en apps. Daarnaast zei ik dat deze combinatie zorgt voor een groot bereik. Maar wat moet je je hier nou bij voorstellen?

Een aantal cijfers op een rij:

  • Het Google Display Netwerk bestaat uit 2 miljoen websites, apps en video’s.
  • Het Google Display Netwerk bereikt 90% van de internetgebruikers wereldwijd.
  • Een uitgevoerde zoekopdracht naar jouw bedrijf leidt tot 59% meer conversies na het zien van een banner advertentie.

Je ziet dat het bereik onvoorstelbaar groot is. Bovendien is display advertising naast een positieve impuls voor je naamsbekendheid, dus ook een manier van adverteren die het aantal conversies kan verhogen. Ook al is dat uiteindelijk vaak via een latere zoekopdracht naar jouw bedrijf.

Lees ook:


Wat zijn de voordelen van display marketing?

Het display netwerkis dus een redelijk goedkoop medium. Wereldwijd, over alle verschillende sectoren, lag de gemiddelde klikprijs in 2022 voor zoekmachine advertenties op $2.69 per klik. Voor display advertising was de gemiddelde klikprijs in 2022 daarentegen slechts $0.63 (bron: Store Growers).

Maar er zijn nog meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Veel creatieve mogelijkheden
  • Geografische targeting
  • Meetbare resultaten
  • Retargeting opties


Creatieve mogelijkheden

Omdat banners uit meer dan tekst bestaan, hoeven banners niet alleen maar informatief en actiegericht zijn. Banners zijn bovenal visuele uitingen en dit geeft jou als ondernemer vervolgens de kans om potentiële klanten te laten zien hoe creatief jij bent. Het blijft daarbij wel belangrijk om niet te overdrijven. Trekt het aandacht, maar strookt het niet met je huisstijl of is de boodschap niet duidelijk? Dan zijn de gebruikers het net zo snel weer vergeten als dat het hun aandacht getrokken heeft.

Doe de Blink Test!
Geef je creativiteit dus de ruimte, maar hou de Blink Test daarbij altijd in acht. Deze test is gelukkig heel simpel:

Begrijpt de gebruiker wat jij aanbiedt in één oogwenk? Denk je nu waarom is dit de test? Dat is namelijk hoeveel tijd je hebt als display adverteerder. Eén oogwenk.

Ter inspiratie vind je hieronder enkele creatieve manieren om display banners in te zetten.


MailChimp

creative-display-voorbeeld1-202309

MailChimp gebruikte deze kleurrijke en humoristische banners om de aandacht te trekken en enige verwarring te zaaien. Voor de gebruiker werd het daardoor een soort cryptische puzzel. Wanneer de gebruiker deze puzzel vervolgens had opgelost en erom kon lachen, kon de banner gedeeld worden met vrienden. MailChimp hoopte hiermee de betrokkenheid te verhogen.

Let op: De doelgroep van MailChimp is grotendeels bekend met de dienst die MailChimp levert. Het is immers een grote aanbieder. Daardoor hoeft MailChimp minder expliciet de dienst of het product te communiceren dan veel andere ondernemers.


Volkswagen

creative-display_voorbeeld2-202309

Ook Volkswagen presenteert hier een soort puzzel, maar dit voorbeeld geeft beter de mogelijkheden die banners bieden weer. Deze banner is namelijk interactief. Stel, de aandacht van de gebruiker wordt getrokken door de onsamenhangende weg. Deze gebruiker kan vervolgens de weg herstellen. Als de weg eenmaal hersteld is, verschijnt er een foto van de nieuwe Volkswagen Golf.


DreamWorks 

creative-display-voorbeeld3-202309

Deze banner vergroot de brand awareness van hun film The Bad Guys. DreamWorks laat hiermee zien dat zij:

  • Heel goed begrijpen wie hun karakters zijn;
  • Wat zij doen of horen te doen;
  • Én wat zij van hun doelgroep verlangen.

The Bad Guys is niet alleen een heist film (of kraakfilm). Over het algemeen weet iedereen dat slechteriken stelen. Daarnaast doen de uitgeknipte kleurrijke letters denken aan het standaard losgeldbriefje dat we vaker gezien hebben van Hollywood. Omdat er zogenaamd verder niks meer te lezen is, stuurt de banner de gebruiker vervolgens naar de trailer (of direct naar de bioscoop).


The Ridge

creative-display_voorbeeld4-202309

The Ridge biedt een portemonnee aan die ruimte bespaart. Interessant voor gebruikers die veel spullen bij zich dragen en/of weinig zakken hebben. Een vraag die deze gebruikers snel zullen hebben is: oké, hoeveel ruimte dan? Nou, kijk maar. Ongeveer de helft. De gebruiker kan in één oogopslag zien wat het voordeel is van een The Ridge-portemonnee.


Geografische targeting

Geografische targeting kan heel handig zijn om het interactiepercentage te verhogen. Wil je niet alleen zichtbaar zijn, maar wil je ook dat jouw doelgroep actie onderneemt? Dan is het belangrijk om te weten waar je doelgroep precies zit.

Bovendien laat je met specifieke geografische targeting zien dat je:

  • Goed begrijpt wie de doelgroep is
  • Wat mogelijk de relatie met jouw doelgroep versterkt

Verkoop je bijvoorbeeld badlakens of andere strandartikelen? Laat jouw zomerse producten en kleurrijke banners dan wat meer zien aan mensen die op reisafstand van het strand wonen.


Meetbare resultaten

In tegenstelling tot fysieke banners of andere materiele uitingen is display advertising in het GDN efficiënter te meten en analyseren. Voor het beoordelen van de effectiviteit van fysieke banners is vaak intensief marktonderzoek nodig. Dit duurt lang en is prijzig. Met display advertising is dat niet nodig. Als je adverteert in het GDN verzamelt Google Ads namelijk eenvoudig de data voor je. Deze data staat bovendien overzichtelijk in het dashboard en is daardoor makkelijker te analyseren.


Retargeting opties

Net als in de zoekmachine zijn er ook in het GDN verschillende mogelijkheden om bezoekers van jouw website opnieuw te benaderen. Display advertising is dan een leuke en creatieve manier om gebruikers te laten zien dat je ze niet vergeten bent. En wie weet trek je ze bij een tweede of derde keer definitief over de streep.

Later ga ik nog dieper in op waarom retargeting met display advertising zo belangrijk is en wat het zo effectief maakt. Voor nu onderstaande voorbeelden van display ads die voor retargeting zijn gebruikt.


Southwest

retargeting-display-voorbeeld1-202309

Misschien wel een product dat het meest succesvol wordt geretarget: vliegtickets. Deze copy beschrijft heel goed wat Southwest wil, namelijk dat je terugkomt (op hun website en op jouw beslissing om niet met hen te reizen). Daarnaast benadrukt de banner waar Southwest goed in is: lage prijzen, onafgebroken vluchten.


Purdue

retargeting-display-voorbeeld2-202309

Deze banner is perfect om de gebruiker van meer informatie te voorzien en zo meer interesse te wekken. Dat komt door de button. Waarschijnlijk heeft de gebruiker eerder naar marketing (gerelateerde) cursussen of studies gekeken van Purdue, mogelijk in een oriëntatiefase om door te leren. De button geeft de mogelijkheid om inhoudelijk nog meer over de cursus te weten te komen.


Nike

retargeting-display_voorbeeld3-202309

Een banner op maat! Nike heeft namelijk gezien welke producten jij hebt bekeken in hun webshop. Je twijfelde over je aankoop en dat is oké, maar Nike gaat je die gave sneakers toch nog een keer voorhouden. Weet je het écht zeker?

De carrousel met producten maakt deze banner persoonlijk en daardoor zeer effectief om jou te laten converteren.


Duolingo

retargeting-display_voorbeeld4-202309

Duolingo speelt hier goed in op de wederkerigheid of wederzijdse afhankelijkheid door te stellen dat je wordt gemist. Zolang jij Duolingo niet meer opent kan jij namelijk niet jouw gekozen taal leren en kan Duolingo minder advertenties vertonen aan hun online studenten.


Meer sales of leads door het display netwerk

Het belang van het GDN en display advertising voor jouw naamsbekendheid heb ik al benadrukt. Dit zal in bijna alle gevallen van adverteren met banners ook het voornaamste doel zijn. Maar vergis je niet! Je kan ook zeker meer sales of leads binnenhalen via het display netwerk. Iets wat ook bevestigd wordt door bovenstaande banners, want de banners van Nike en Southwest hebben een conversiegerichte call-to-action.

Tip:

Als je wil dat display advertising meer sales of leads oplevert, is het belangrijk om de gebruikers van retargeting banners naar landingspagina’s te sturen waar ze ook echt de actie kunnen uitvoeren die je van hen verlangt.

Klikt de gebruiker bijvoorbeeld op de banner van Southwest? Dan moet er naar een pagina gestuurd worden waar diegene ook inderdaad vluchten kan boeken. Want stel je voor: je klikt op de banner van Nike, maar vindt vervolgens nergens de sneakers waar je geïnteresseerd in bent. Dan ben je net zo snel weer weg toch?

Daarnaast is het belangrijk dat je gebruikers in de juiste fase van hun customer journey opnieuw naar jouw website probeert te leiden.

Benader je een bezoeker een dag later opnieuw met een banner voor een Volkswagen Golf, dan ben je misschien net iets te vroeg. Een nieuwe auto is immers een flinke aankoop en zonder een extra aantrekkelijk aanbod lijkt dit mogelijk te veel op stalken.

Maar benader je een bezoeker drie maanden later om alsnog die portemonnee te kopen, dan ben je waarschijnlijk weer te laat. Vaak denken mensen namelijk pas aan een nieuwe portemonnee als de oude al (bijna) versleten is. Hoe meer je weet over de customer journey van jouw doelgroep, hoe beter. Want zo retarget je specifieker met de best aansluitende en actiegerichte banner.

Meer over retargeting met behulp van banner ads en display advertising in de juiste fase van de customer journey, lees je later in deze blog, onder ‘Hoe pas je een marketing funnel toe in display advertising?’


Waar moet een goede banner aan voldoen?

Er zijn veel verschillende doelgroepen en daarom ook veel verschillende banners. Niet elke banner werkt goed voor iedereen, dat snappen wij ook! Daarom lees je hieronder 7 tips die je kunnen helpen om een banner te ontwerpen maar let op: dit zijn enkel tips. De belangrijkste tip is dan ook om te experimenteren om er achter te komen wat werkt voor jouw doelgroep.


1. Het logo van jouw bedrijf of merk

Zonder jouw logo zal niemand weten van wie de banner is. Zowel voor de top-of-mind awareness als voor de CTR is het essentieel om je logo te verwerken in de banner.


2. Een goed formaat

Zoals hierboven uitgelegd, zijn er bepaalde formaten die vaker vertoond worden dan andere. Simpelweg omdat er meer websites zijn die dat formaat banner toestaan. Gebruik daarom minimaal de volgende drie formaten:

  • Medium banner (300 x 250 pixels);
  • Leaderboard (728 x 90 pixels);
  • Wide skyscraper 160 x 600 pixels)

meest-bekende-banner-formaten

Let op: Deze formaten gelden alleen voor Display Advertising op het Google Display Netwerk. Voor social media kanalen  gelden dus andere formaten.


3. Een CTA (call-to-action) button

Een call-to-action laat zien wat de bezoeker moet en gaat doen als ze op de button/advertentie klikken. Hier kan je bijvoorbeeld zeggen: koop nu, meer informatie, shoppen, download nu, etc. Het is belangrijk om hier al aan de potentiële klant te laten weten wat hem of haar te wachten staat als er geklikt wordt. Daarnaast spoor je de klant aan om over te gaan tot actie.


4. Bewegend of stil

Bewegend beeld trekt aandacht, vaak meer dan een stilstaand beeld. Vaak werkt het dus beter om een dynamisch beeld te gebruiken. Wanneer je dit doet, gebruik dan een HTML-5 banner of een GIF’je voor de beste kwaliteit. Let op: De HTML-5 functionaliteit is alleen beschikbaar als je minimaal €1.000 aan budget hebt uitgegeven in Google Ads.


5. Kleurcontrast

Contrasterende kleuren zorgen ervoor dat bepaalde elementen in je banner opvallen. Denk hierbij aan de button waarvan je graag wilt dat mensen erop klikken of een aanbiedingsprijs in een felle kleur. De beste tip hiervoor is: houd het eenvoudig. Ga niet paars, oranje en blauw met elkaar combineren maar blijf dicht bij jezelf, jouw huisstijl. Een designer kan je hier goed bij helpen!


6. Eenvoud

Eenvoudgaat je helpen met display advertising. Gebruik de huisstijl van het bedrijf en zorg dat één element opvalt. Een banner is vaak klein en heeft beperkt de ruimte. Vaak scannen de kijkers de banner snel, dan moet je meteen de aandacht kunnen vasthouden met 1 element zoals een actiekorting of een gekleurde button.


7. Testen!

Als laatste de belangrijkste tip. Testen, testen, testen! Er zijn altijd dingen die je kan testen. Verander de kleuren, ander formaat, grotere button, button op links, button op rechts, een afbeelding of een bewegend beeld, een afbeelding of tekst, en ga zo maar door. Zo haal je het beste resultaat uit jouw display advertising!


Welke bannerformaten kan je gebruiken voor display advertising?

Er zijn veel verschillende formaten om banners te plaatsen. Zo weet je zeker dat jouw banner een mooi plekje krijgt op de websites waar jij wilt adverteren. Zo heb je:

  • Formaten die op een desktop geplaatst worden en;
  • Formaten die op mobiel getoond worden.


Desktop

Pixel ratioBanner naam
728 x 90 pixelsLeaderboard
468 x 60 pixelsFull banner
300 x 250 pixelsMedium rectangle
336 x 280 pixelsLarge rectangle
120 x 600 pixelsSkyscraper
160 x 600 pixelsWide skyscraper
234 x 60 pixelsHalf banner
120 x 60 pixelsButton


Mobiel

Pixel ratioBanner naam
320×50 pixels Mobile leaderboard
320×320 pixelsMobile full page
320×100 pixelsMobile large banner
250×250 pixelsMobile square
200×200 pixelsMobile small square

Let op! De grootte van het bestand moet kleiner zijn dan 150kb.


Bannervoorbeelden die het meeste gebruikt worden

Het is niet nodig om voor elk formaat een banner te maken om in het Google Display Netwerk zichtbaar te zijn. Hieronder vind je de drie bannergroottes die het meest voorkomen. Deze formaten zorgen in totaal voor 90% van de vertoningen:

  • Medium banner (300 x 250 pixels)
  • Leaderboard (728 x 90 pixels)
  • Wide skyscraper (160 x 600 pixels)

Daarom is het vaak al voldoende om alleen deze drie bannerformaten te gebruiken in je display campagnes.


Hoe zet je display advertising zo effectief mogelijk in?

Wil je jouw banners voor meer gebruiken dan alleen zichtbaarheid of direct websiteverkeer? Dan zal je in meer of mindere mate rekening moeten houden met de marketing funnel. De marketing funnel bestaat uit verschillende fases waarin je jouw doelgroep anders benadert. Er bestaan echter verschillende opvattingen over hoe de marketing funnel is opgebouwd. Gelukkig beschrijft elke marketing funnel in grote lijnen hetzelfde proces.

Ben je even vergeten hoe dat proces ook alweer werkt? Geen probleem, ik leg het hieronder nog even uit.


Marketing funnel: hoe werkt het?

De marketing funnel is een ‘trechter’. Dat betekent dat er een grote hoeveelheid van iets bij één punt terecht moet komen. In het geval van display advertising betekent dit dat er heel veel mensen naar het moment worden geleid dat ze een koopbeslissing moeten nemen. Dit doe je door mensen in de verschillende fases andere informatie te geven.

Deze 2 marketing funnels zie je in display adverteren veel terug:

  • Awareness, Consideration, Conversion
  • See, Think, Do, Care

Zoals de trechtervorm waarschijnlijk al doet vermoeden, target je in de (Brand) Awareness en See fases zo breed mogelijk. Dit betekent overigens niet gelijk dat je je banners maar aan iedere internetgebruiker moet vertonen. Mensen die je target moeten namelijk wel enige affiniteit hebben met jouw product of dienst of moeten er voor in de markt zijn.

In de Conversion en Do & Care fases target je heel smal, namelijk alleen gebruikers die je logischerwijs bijna over de streep hebt getrokken. Dit doe je grotendeels door retargeting doelgroepen op te stellen en te gebruiken.


Display advertising en de marketing funnel in actie

Stel, jouw bedrijf verkoopt hoogwaardige regenjassen. In dat geval zal je in de herfst, de winter en in regenachtige periodes meer verkopen. Maar je kan natuurlijk niet elke week (of dag) Buienradar checken en dan besluiten of je jouw banner advertising aan- of uitzet. Dat kost simpelweg te veel tijd.

Daarom gebruik je één specifieke bannerset om mensen te targeten die bovengemiddelde interesse kunnen hebben in hoogwaardige regenjassen, bijvoorbeeld kampeerders, hikers, vissers of mensen die graag op vakantie gaan naar Groot-Brittannië, Ierland of Scandinavië.

Vervolgens gebruik je één specifieke bannerset om mensen te targeten die bekend zijn met jouw hoogwaardige regenjassen.

In de laatste fase gebruik je één specifieke bannerset om mensen te targeten die overwegen jouw hoogwaardige regenjassen aan te schaffen.


(Brand) Awareness of See

In deze fase target je breed. Je bereikt namelijk mensen die wellicht geïnteresseerd zijn, maar nog niet per se in de markt zijn voor een hoogwaardige regenjas. Dit betekent dat je maar kort de tijd hebt om jouw product aan te prijzen, want mensen nemen doorgaans niet heel veel tijd voor iets dat hen nog onbekend is.

Kies daarom voor informatie op de banners die gebruikers overtuigt van de kwaliteit. Laat bijvoorbeeld een afbeelding zien van iemand die kurkdroog blijft in de stromende regen. Voeg daaraan toe:

  • De tekst: Altijd droog. Waar je ook bent, wat je ook doet.
  • De button: Bekijk product

SEE-brand-awareness-voorbeeld


Om er vervolgens voor te zorgen dat de banners de juiste doelgroep bereiken, moet je gebruikmaken van de doelgroepsegmenten in Google Ads. Google gebruikt data van gebruikers uit de zoekmachine en de browser om te bepalen of iemand bijvoorbeeld graag uiteten gaat of mogelijk nieuwe sportschoenen wil kopen. Op basis van deze data maakt Google Ads doelgroepsegmenten, bijvoorbeeld ‘Eten en dineren’ en ‘Hardloopliefhebbers’. Voor jouw hoogwaardige regenjassen kies je:

  • Natuurliefhebbers
  • Reizen naar het VK

Daarnaast kun je ook je eigen doelgroepsegmenten aanmaken op basis van websites of zoekwoorden. Jouw doelgroep zal bijvoorbeeld:

  • Weleens bij Bever shoppen, dus voeg de website www.bever.nl toe.
  • Weleens online gezocht hebben, dus voeg het zoekwoord ‘goede regenjas kopen’ toe.


Consideration of Think

In deze fase ga je voor het eerst retargeten. Je wil er namelijk voor zorgen dat je in het geheugen blijft van mensen die al eens in aanraking zijn geweest met jouw merk of product. Het helpt om in deze fase mensen een keuze te geven. Laat bijvoorbeeld een carrousel zien van jouw hoogwaardige regenjassen in verschillende kleuren. Voeg daar aan toe:

  • De tekst: In herfst- of winterstijl? Gewatteerd of zonder voering?
  • De button: Bekijk alle jassen
SEE-carrousel-voorbeeld


Daarnaast kun je ook doelgroepen retargeten die de eerste bannerset niet hebben gezien, maar mogelijk toch geïnteresseerd zijn. Zijn er bijvoorbeeld mensen die kortgeleden regenlaarzen via jouw webshop hebben gekocht? De kans is aanwezig dat zij ook geïnteresseerd zijn in jouw hoogwaardige regenjas. Maar let op: target je deze mensen te veel, dan kom je al snel opdringerig over. En wat je helemaal moet voorkomen is de hoogwaardige regenjassen vertonen aan mensen die net eenzelfde regenjas bij jou hebben aangeschaft.

Als laatste kun je overwegen om extra in-market doelgroepsegmenten toe te voegen. Google Ads plaatst gebruikers in deze segmenten als zij daadwerkelijk overwegen een bepaalde dienst of product aan te schaffen. Target bijvoorbeeld mensen die op zoek zijn naar:

  • Kampeer- en wandeluitrusting
  • Visbenodigdheden


Conversion of Do & Care

In deze fase ga je opnieuw retargeten, maar nu met de intentie om mensen definitief over de streep te trekken. Dat betekent dat deze retargeting doelgroep voornamelijk zal bestaan uit gebruikers die in ieder geval:

  • De tweede bannerset hebben gezien;
  • Op de landingspagina’s zijn geweest;
  • Of op jouw website hebben laten merken dat ze dichtbij een aankoop zijn.

Er haken veel mensen af wanneer ze in de marketing funnel zitten (of voor ze er überhaupt in terechtkomen), dus deze doelgroep is daarom het kleinst. Daarom is het belangrijk om jouw dienst of product onmisbaar te maken.

Laat bijvoorbeeld zien dat jouw hoogwaardige regenjas, naast waterdicht, ook makkelijk op te bergen en aan te trekken is. Bijvoorbeeld door een afbeelding van de jas in een koffer(bak) of door een afbeelding van een kind die de jas zelfstandig aantrekt. Heb je een webshop? Dan is dit een goed moment om de schaarste van het product te benadrukken. Of om een korting aan te bieden. Jouw banner laat dan zien:

  • De tekst: Altijd bij de hand, maar nooit ongemak.

OF

  • De tekst: Tijdelijk met voordeel voor de hele familie.
  • De button: Koop regenjas

Ik heb het veel gehad over retargeten en retargeting doelgroepen. Hoe zit dat ook alweer precies? Dat lees je hieronder.


Retargeting door middel van display advertising

Ook voor retargeting maakt men dus graag gebruik van het display netwerk. En andersom. Alleen hoe verzamel je die doelgroep nou?

Met cookies. Je kan namelijk een doelgroep verzamelen van mensen die jouw website al eens bezocht hebben en die targeten. Wat doen die cookies dan precies? Wanneer bezoekers op jouw website komen en de cookies accepteren, gaan ze ermee akkoord dat Google kan zien wie ze zijn en wat ze doen (d.w.z. ze krijgen een cookie-id mee waarmee bijvoorbeeld Google Ads kan zien wie welke acties heeft ondernomen op jouw website). Google onthoudt dit en gebruikt deze gegevens om ze daarna te volgen. Zelfs als ze jouw website al verlaten hebben. Bij retargeting via display advertisinggaat het om de kracht van herhaling. Zowordt dit vaak gebruikt om jouw merk, huisstijl of website herkenbaar te maken onder de gebruikers. Deze herkenning zorgt ervoor dat ze sneller de banner koppelen aan jouw website.

Jouw website koppelen ze aan een bepaalde dienst of product waar ze naar gezocht hebben en dus is ook de banner verbonden aan hun zoektocht naar die dienst of dat product. Dit noemen we ook wel top-of-mind awareness.

Top-of-mind awareness:

Dit betekent dat jij je concurrenten een stapje voor blijft, want de gebruikers verbinden een dienst of product waar ze geïnteresseerd in zijn aan jou. In het beste geval herinnert de gebruiker zich dat ze de aankoop nog af moeten ronden, gaan ze terug naar jouw website en nemen ze jouw dienst of product af.


Display advertising uitbesteden aan Sommet Media?

Wil je starten met display advertising of heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag op weg naar een succesvolle campagne.

Het zoeknetwerk wordt naast display advertising vaak gebruikt. Deze 2 manieren van adverteren zijn goed met elkaar te combineren en zijn beide in de Google Ads omgeving te vinden. Voor meer tips hierover lees je het google adverteren blog.

Kevin

Kevin

Online Marketing Strateeg

Neem contact op met onze expert en zie wat we voor jou kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

Klaar voor de stap omhoog?

Wil je meer halen uit je website, webshop en online marketing? Als full service internetbureau bieden wij alles onder één dak aan.