Instagram is niet meer weg te denken uit het beginscherm van je telefoon. Dagelijks maken meer dan 4 miljoen Nederlanders gebruik van deze populaire app en het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Niet zo gek ook, want studies wijzen uit dat visuele content, zoals foto’s en video’s, de aandacht trekken en ook langer blijven hangen. Zet Instagram zakelijk in met betaalde advertenties en promoot je bedrijf. Lees verder en ontdek hoe het adverteren op Instagram werkt!
In het kort
- Wat is Instagram adverteren?
- Waarom adverteren op Instagram?
- Instagram-advertenties instellen: waar moet je op letten?
- Wat zijn de voor- en nadelen van Instagram adverteren?
- Instagram-advertentie: kosten
- Sommet Media: Jouw partner voor effectieve Instagram ads
- Wil je nog meer halen uit je social media accounts?
- Veelgestelde vragen over adverteren op Instagram
Wat is Instagram adverteren?
Instagram adverteren, ook wel bekend als Instagram advertising, is een methode om te adverteren op Instagram. In tegenstelling tot reguliere, organische Instagram berichten zijn Insta ads betaalde posts. Hierbij betaal je dus om zichtbaar te zijn binnen de app. Hoewel de twee soorten Instagram-berichten sterk op elkaar lijken, kun je de betaalde advertenties herkennen aan het label ‘gesponsord’.
Ook interessant:
Waarom adverteren op Instagram?
Instagram is een krachtig social media platform voor bedrijven die hun boodschap over willen brengen aan een breed publiek. Je kan doelgericht online adverteren voor je bedrijf. Gebruik het om ontdekt te worden door mensen, de betrokkenheid te vergroten, in contact te komen met je doelgroep of om verkoop en verkeer naar je website te stimuleren. Wil je acties of producten promoten? Met Instagram-advertenties wordt het je makkelijk gemaakt.
Lees verder en ontdek waarom adverteren op Instagram in z’n algemeenheid een strategische zet is!
Diverse advertentieformaten
Je kan kiezen uit afbeeldingen, carrousels (meerdere foto’s), video’s en meer. Je kan je creativiteit de vrije loop laten en dus jouw merk op een unieke wijze promoten. Heb je een webshop? Dan kan je bijvoorbeeld met een carrousel je producten uitlichten.
Visuele aantrekkingskracht
Als bedrijf kan je jouw bericht op een creatieve en visuele manier presenteren. Visuele content kan rekenen op wel 2,3 keer meer betrokkenheid op Instagram, vergeleken met andere social media platforms.
Enorm bereik
Nederland kent zo’n 4,7 miljoen dagelijkse gebruikers en wereldwijd maken meer dan een miljard mensen gebruik van de app. Wil je dus lokaal, nationaal of internationaal promotie maken voor je bedrijf? Dan kan je met Instagram op slimme wijze heel veel mensen bereiken.
Zichtbaar in Instagram Stories
Op Instagram kan je kiezen voor een advertentie op de tijdlijn of een advertentie tussen de ‘Stories’ door. Deze stories vind je bovenaan de Instagram-interface (in de vorm van een cirkel) en duren maximaal 15 seconden per uiting.
Effectieve doelgroeptargeting
Instagram en Facebook vallen onder dezelfde eigenaar (Meta) en daarom worden de gesponsorde advertenties in het advertentiecentrum van Facebook ingesteld: Facebook Ads Manager. Een voordeel hiervan is dat Instagram ook de beschikbare data van Facebook gebruikt. Je gesponsorde content op Instagram kan je in principe dus ook uitzetten op Facebook.
Dankzij de naadloze integratie met moederbedrijf Meta (voorheen Facebook), kun je als adverteerder je doelgroep uitgebreid targeten. Je bereikt specifieke doelgroepen op basis van interesses, zoekgedrag, demografische gegevens, apparaattype, opleidingsniveau en meer. Verder kan Instagram ook automatisch een doelgroep samenstellen aan de hand van je advertentiemateriaal en doelstelling.
Directe interactie met je publiek
Gesponsorde Instagram posts bieden een directe manier voor gebruikers om te reageren. Instagram-gebruikers kunnen klikken op je profiel, naar je website gaan of een actie uitvoeren, zoals een app installeren, zich ergens voor inschrijven of contact opnemen met het bedrijf. En natuurlijk kunnen ze je snel een privébericht sturen.
Flexibiliteit en snelheid
Loopt je advertentie niet helemaal naar verwachting en wil je hem stopzetten? Dat kan in het advertentiecentrum à la minute en je hoeft niet te wachten tot er een dag voorbij is. Hier kan je ook je Instagram-campagnes aanpassen of pauzeren en verder vind je hier alle belangrijke statistieken en inzichten.
De statistieken die je in het advertentiecentrum kan bijhouden (bron: Instagram Business):
- Weergaven en bereik
- Websiteklikken
- Groei aantal volgers
- Interacties met inhoud
- Deelacties en opslagacties
- Opmerkingen
- Vind-ik-leuks
Ook interessant:
Instagram-advertenties instellen: waar moet je op letten?
Voordat je begint met adverteren op Instagram, heb je wel eerst een Facebook-pagina nodig die je kan koppelen aan je Instagram-account. Alleen zo kan je advertenties aanmaken in het advertentieaccount.
Vervolgens is het belangrijk om ter voorbereiding de volgende vragen te beantwoorden:
- Welke doelgroep wil ik bereiken met mijn advertentie?
- Wat is het specifieke doel van mijn advertentie?
- Waar wil ik mijn advertenties tonen?
- Hoeveel budget ben ik bereid te besteden?
Beantwoord deze vragen eerst voor jezelf en ga dan pas over tot het publiceren van je advertentie. Wanneer je advertentie online staat, is het belangrijk om je advertenties met enige regelmaat te monitoren en te analyseren.
Uit de analyse kan blijken dat je niet alles haalt uit de potentie. Je kan de advertentie optimaliseren om te kijken of dat wat uithaalt. Enkele voorbeelden van optimalisaties kunnen zijn:
- Doelgroep verfijnen
- A/B-testen uitvoeren
- Call-to-action veranderen
- Tijdsplanning en frequentie aanpassen
- Experimenteren met visuele elementen
Ook interessant:
Wat zijn de voor- en nadelen van Instagram adverteren?
Overweeg de voor- en nadelen en beslis aan de hand hiervan of Instagram adverteren wat voor jou is. Redenen om wel of juist niet te kiezen voor Instagram adverteren kunnen zijn:
De voordelen van Instagram adverteren
- Uitgebreide gebruikersinformatie: Instagram weet veel van gebruikers omdat ook de beschikbare gebruikersdata van Facebook meegenomen wordt.
- Duidelijke call-to-action: Voeg een ondubbelzinnige CTA (call-to-action-)knop toe aan je advertentie, die leidt naar een door jou gekozen bestemming, zoals je website.
- Opvallen met beeld: Op Instagram draait het om beelden, niet om tekst. Je kunt er dus uitspringen met sterke visuele content.
Nadelen van adverteren op Instagram
- Niet geschikt voor tekst-intensieve posts: Als je product of dienst veel uitleg nodig heeft, kan Instagram minder geschikt zijn gezien de voorkeur voor visuele content. Als je ads wil maken met relatief veel tekst, dan is adverteren op Google wellicht effectiever.
- Specialisatie nodig: Het opzetten en beheren van advertenties vereist iemand die expertise en ervaring heeft, iemand die weet aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om een succesvolle campagne te voeren.
- Niet zichtbaar op desktop: De advertenties worden alleen in de Instagram-app weergegeven, en dus niet op desktop waar de functionaliteiten beperkter zijn.
Ook interessant – andere kanalen waarop je kan adverteren:
- YouTube adverteren: hoe het werkt en waarom jij het moet gebruiken!
- Display advertising: wat is het en hoe gebruik je het?
- Google adverteren: In 8 stappen naar de beste Google-campagne
Instagram-advertentie: kosten
De kosten van Instagram adverteren variëren sterk en zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de doelstelling, doelgroep, concurrentie, advertentieperiode en biedstrategie. De Instagram-advertentiekosten liggen nu ongeveer op €1,20 tot €6,- per duizend weergaven.
- Voor merkbekendheid beginnen de kosten bij ongeveer €1,26 per 1000 weergaven.
- Voor websiteverkeer betaal je gemiddeld €0,20 per klik.
- Voor leadgeneratie liggen de kosten tussen de € 0,30 tot €4,- per lead.
Kosten Instagram adverteren | Gem. kosten per klik | Gem. kosten per 1.000 weergaven |
---|---|---|
Merkbekendheid (per weergave) | € 0,10 – € 2,00 | € 1,26 – €6,30 |
Websiteverkeer (per klik) | € 0,20 – € 3,00 | € 1,50 – € 7,50 |
Leadgeneratie (per klik) | € 0,30 – € 4,00 | € 1,50 – € 7,50 |
Beheer effectief je budget
Bij het starten van je Instagram-advertentiecampagne is het verstandig om stevig in te zetten. Kijk hoe jouw advertentie presteert en stuur daarop bij. Zie je dat de frequentie veel te hoog wordt? Dat kan betekenen dat je doelgroep te klein of je budget te ruim is. Verlaag dan je budget (of vergroot je doelgroep, maar dit is niet altijd mogelijk).
Heb je na je proefmaand besloten dat je minder wil uitgeven? Probeer dan eens per plaats, stad of provincie te targeten. Locatiegerichte targeting is vaak goedkoper dan in te zetten op heel Nederland als doelgebied. Zorg er tot slot voor dat jouw advertentie een goede kwaliteitsscore behoudt: dit geeft aan hoe relevant jouw advertentie is voor je doelgroep. Zie jij zelf wel eens een vervelende, herhalende of niet-passende advertentie? Wist je dat je deze feedback kunt geven? Als deze feedback negatief is, dan is dat funest voor je advertentie. De score daalt en de prijs zal hierdoor stijgen
Al met al zijn er veel aspecten om rekening mee te houden. Hopelijk heb ik je op weg geholpen met deze tips. Vergeet niet om altijd te blijven optimaliseren en nieuwe content te laten zien, zo blijven de kosten het laagst!
Sommet Media: Jouw partner voor effectieve Instagram ads
Instagram adverteren kan een uitkomst zijn voor veel bedrijven. De kosten zijn relatief laag en het bereik is tegelijkertijd erg hoog. Sommet Media helpt je graag bij het uitdenken van een strategie die helemaal aansluit bij jouw organisatie.
Onze socialmedia-specialisten gaan graag de dialoog aan en maken met jouw input de beste campagnes. Na de opstartfase volgen we de advertenties op de voet en sturen we bij waar nodig. Vraag dus vandaag nog een gratis en geheel vrijblijvend adviesgesprek aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!
Wil je nog meer halen uit je social media accounts?
Veelgestelde vragen over adverteren op Instagram
Wat kost adverteren op Instagram?
Je kunt beginnen met een startbudget vanaf 200-350 euro per maand. Afhankelijk van je doel kan je bijvoorbeeld ook 2000 euro in de maand uitgeven voor meer effectiviteit. De kosten verschillen per advertentietype en beginnen ongeveer bij €0,005 per weergave, €0,30 per klik en €2,- per lead.
Waarom adverteren op Instagram?
Instagram is nog altijd een groeiend social platform met een uitgebreide gebruikersdatabase. Hierdoor kan je jouw doelgroep nauwkeurig segmenteren en targeten met je advertentie. Verder heb je de flexibiliteit om je maandelijkse budget aan te passen en biedt het slimme algoritme van Meta-advertentiebeheer ook automatische optimalisatiemogelijkheden.
Hoe kan ik adverteren op Instagram?
Begin met het aanmaken van een advertentieacount via Facebook (op je bedrijfspagina). Koppel dit account hierna aan je Instagram-account en gebruik Facebook Adsmanager voor het opzetten en beheren van je campagnes.